امروز : جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳

 


شماره 261


» بیشتر

پیش‌بینی می‌شود تا سال ۲۰۲۰ میلادی کشور هند سریع‌ترین رشد اقتصادی را طی پنج سال آینده خواهد داشت و سرعت رشد اقتصادی چین کاهش خواهد یافت؛ رشد اقتصاد جهانی نیز در این مدت آرام خواهد بود (شورای اطلاعات بین‌المللی)

پایان سلطه آمریکا بر جهان/ افزایش نفوذ ایران، هند و چین/ کاهش رشد اقتصادی چین/برخورد بین کشورها بی‌سابقه خواهد بود 

شورای اطلاعات بین المللی آمریکا پیش‌بینی کرده است ایران، روسیه و چین از لحاظ سیاسی، اقتصادی و امنیتی بالاترین نفوذ را بین کشورهای منطقه خواهند داشت. به گزارش خبرنگار بازارنیوز، هر چهار سال یکبار، گروهی از تحلیلگران اطلاعاتی آمریکا سعی دارند آینده را پیش بینی کنند. امسال این گزارش تنها یک هفته قبل از اینکه ترامپ ریاست جمهور آمریکا شود منتشرشد. در این گزارش  گفته شده است که خوب یا بد شرایط جهانی نشان می‌دهد تغییرات بسیار عظیمی در امور بین‌المللی اتفاق خواهد افتاد و آمریکا به پایان سلطه جهانی‌ که بعد از جنگ جهانی دوم توانسته بود بدست آورد نزدیک می‌شود. 

 شورای اطلاعات بین‌المللی (National Intelligence Council)، نهادی در اطلاعات ملی آمریکا است که به بررسی قدرت آمریکا در جهان می‌پردازد و بر همین اساس مواردی مانند قدرت نظامی و شرایط متحدان اروپایی و آسیایی را ارزیابی می‌کند. 

 ترامپ تا به حال بارها به مخالفت با عناصر مختلفی که در نظم جهانی نقش دارند صحبت کرده است (مخصوصا تجارت آزاد و متحدان آمریکا). اما با تمام این وجود، وی همچنان تمایل دارد شرایط سلطه آمریکا بر جهان حفظ شود، زیرا شعار انتخاباتی وی این بود که دوباره آمریکا را قدرتمند کنیم. در روز سه شنبه، مایکل فلین مشاور امنیت ملی ترامپ گفته است که ترامپ بیشتر از چیزی که تصور می‌شود به سیستم بین‌المللی پایبند خواهد بود. 

 فلین می‌گوید دولت ترامپ دوباره روابط ما با جهان را بررسی خواهد کرد. با این وجود وی ادامه می‌دهد که متحدان بهترین ابزاری هستند که ما داریم، باید همچنان پرقدرت بمانیم و به عنوان یک ابر قدرت شناخته شویم

 به عنوان یک مثال درباره اینکه این جهان جدید ممکن است چطور باشد نویسنده می‌گوید: تصور کنید که تا سال 2020 ترامپ همچنان رئیس جمهور بماند آنگاه چین، روسیه و ایران باور خواهند داشت که آمریکا به دلیل تفرقه در سیاست‌های داخلی و امور مالی بد دولت دست به عقب نشینی از جهان خواهد زد. در نتیجه، کشورهای ایران، چین و هند سعی بر این خواهند داشت تا قدرت خود را در کشورهای همسایه افزایش دهند و به این ترتیب تا اواسط دهه 2020 می‌توانند از لحاظ سیاسی، اقتصادی و امنیتی بالاترین تاثیر را منطقه خودشان داشته باشند. نویسنده می‌گوید به عنوان مثال چین سعی خواهد کرد شرایط محیطی بدی را به واسطه انحراف رودخانه و یا تزریق ذرات سولفات در هوا به وجود آورد. همچنین سناریو جنگ بین هند و پاکستان که ازسال 1945 و بعد استفاده از اولین سلاح اتمی شروع شد به اوج برسد. 

  این گزارش که به بررسی 36 کشور دنیا می‌پردازد و از بسیاری از کارشناسان داخل و خارج آمریکا بهره برده است، پیش بینی می‌کند که رشد اقتصاد جهانی آرام خواهد بود. نویسنده می‌گوید: کشور هند  سریع‌ترین رشد را طی پنج سال آینده خواهد داشت و سرعت رشد چین کاهش خواهد یافت و ابزارهای خود را در زمینه‌های دیگر متمرکز خواهد کرد. همچنین پیش‌بینی می‌شود که تهدید تروریسم افزایش خواهد یافت و در بسیاری از کشورهای جهان نیز سرایت خواهد کرد. همچنین تفرقه بین شیعه و سنی به نظر می‌رسد در کوتاه مدت شدیدتر شود و تا سال 2035 نیز فروکش نکند” .

 

 

ملی گرایی که معمولا باعث تنش بین کشورهای دنیا می‌شود ممکن است به دلیل افزایش مهاجریان و اثرات جهانی شدن متورم شود، در نتیجه ریسک برخورد بین کشورهای جهان افزایش یاید و به سطحی که از بعد از دوران جنگ سرد بی سابفه است برسد.

 بر همین اساس این گزارش بیان می‌کند که سیاست استبدادی- پوپولیستی، لیبرال دموکراسی را تهدید خواهد کرد. نویسنده می‌گوید این موضوع به منظور اینکه بتوانند نظمی را به این هرج و مرج‌ها تحمیل کند تشدید خواهد شد.

 

در گزارش “روند جهان تا 2015” که در سال 2000 و یک ماه قبل از 11 سپتامبر انجام شد بسیاری از پیش‌بینی‌ها صورت گرفته به وقوع پیوست: اَشکال جدیدی از حملات سایبری، وضعیت وخیم تروریسم در خاورمیانه، فشارهای جمعیتی، تحولات اجتماعی و افراط‌گرایی مذهبی. البته تعدادی از این پیش‌بینی‌ها نیز اشتباه بود از جمله: دولت جدید فلسطین، عراقی با سلاح هسته‌ای و اتحادیه اروپا بسیار یکپارچه بشر بسیار انتظار دارد که فردا نیز همچون امروز باشد که در بسیاری از موارد این امن‌ترین شرط بندی است که می‌توانیم درباره آینده کنیم تا زمانی که بفهمیم اینگونه نیست.

 

کدخبر:541863 تاریخ: 95/10/22 منبع:بازار نیوز

لینک خبر