امروز : پنج شنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳

 


شماره 261


» بیشتر

حقوق کارمندان در سال ۹۶ ده رصد افزایش خواهد یافت که ۱۴ هزار میلیارد تومان در بودجه سال ۹۶ برای این امر پیش‌بینی شده است؛ این میزان غیر از یک ‌هزار میلیارد تومانی است که برای تعادل‌بخشی در حقوق بازنشستگان در لایحه بودجه سال ۹۶ اختصاص داده شده است (سخنگوی دولت)

افزایش ۱۰ درصدی حقوق کارمندان در سال آینده/ بخشودگی جرائم وام‌های زیر ۱۰۰ میلیونی/ درباره فریدون نیاز نیست نماینده‌ای زحمت نامه نوشتن بکشد

 

سخنگوی دولت گفت: به بانک‌های عامل اجازه داده می‌شود به بخشودگی جرائم کسانی که زیر ۱۰۰ میلیون تومان وام گرفتند، اقدام کنند.

به گزارش خبرنگار حوزه دولت خبرگزاری تسنیم، محمدباقر نوبخت سخنگوی دولت صبح امروز در نشست‌ هفتگی خود با خبرنگاران، گفت: گزارش امیدوارکننده از اصلاح نظام بانکی که آئین‌نامه اجرایی آن در هیئت دولت تصویب شده، ارائه می‌کنیم.

وی افزود: بر همین اساس، با اصلاح تبصره قانون بودجه سال 95، 45 هزار میلیارد تومان برای تادیه بدهی دولت به نظام بانکی و افزایش سرمایه 6 بانک دولتی از سوی دولت فراهم شد.

سخنگوی دولت تصریح کرد: با این 45 هزار میلیارد تومان، صورت‌های مالی بانک‌های دولتی اصلاح خواهد شد و قدرت تسهیلات‌دهی بانک‌ها افزایش پیدا خواهد کرد.

نوبخت ادامه داد: لذا با عنایت به این اصلاحیه به بانک‌های عامل اجازه داده می‌شود به بخشودگی جرائم کسانی که زیر 100 میلیون تومان وام گرفتند اقدام کنند و دولت نیز تا سقف 10 هزار میلیارد تومان نسبت به بخشودگی سود این تسهیلات زیر 100 میلیون تومان وام گیرنده متقبل می‌شود.

سخنگوی دولت تاکید کرد: اگر  افرادی که زیر 100 میلیون تومان تسهیلات دریافت کرده‌اند اصل پول خود را به بانک بپردازند، بانک‌ها جریمه را خواهند پرداخت و دولت سود آن را پرداخت خواهد کرد.

وی درباره درآمدهای دولت از فروش نفت و اینکه آیا این پول‌ها وارد اقتصاد کشور می‌شود؟ گفت: تمامی درآمدهای نفتی را بدون مشکل می‌توانیم وارد اقتصاد کشور کنیم و در سال 95 بالغ بر 68 هزار و 500 میلیارد تومان درآمدهای نفتی است و تا پایان سال در اختیار ما قرار خواهد گرفت. تا پایان سال حدود 74 هزار میلیارد تومان درآمد نفتی به دست ما می‌رسد.

سخنگوی دولت افزود: خوشبختانه میزان فروش نفت بیشتر از پیش‌بینی ما برای امسال بوده است.

 

+ خبر مرتبط: جزئیاتی از اتهامات اقتصادی “حسین فریدون”

نوبخت در پاسخ به این سوال که اخیرا سخنگوی قوه قضائیه در رابطه با روشن بودن ارتباط آقای حسین فریدون با یکی از بدهکاران کلان بانکی و اینکه تعدادی از نمایندگان پرده از روابط برادر رئیس‌جمهور با بدهکاران کلان بانکی برداشته‌اند و موضع دولت در برابر این اتهامات چیست؟ گفت: صرف نظر از اینکه برای بسیاری از افرادی که در مظان اتهام هستند و تا مدت‌ها نیز بابک زنجانی با نام “ب ز” مطرح می‌شد، اما الان صراحتا ایراد اتهام می‌شود؛ باید بگویم که قوه قضائیه قوه مستقلی است و انگیزه کافی برای برخورد با کسانی که جرم یا فساد کردند را دارد و نیازی به زحمت فرد یا نماینده‌ای نیست که نامه بنویسد و درخواست کند.

 

وی ادامه داد: اتهام‌افکنی قبل از اثبات بر افکارعمومی تاثیر دارد و اگر قوه قضائیه به این نتیجه برسد که آن اتهامات درست نبوده، چه پاسخی به افکارعمومی خواهیم داد؟

 

سخنگوی دولت در پاسخ به این سوال که برخی می‌گویند مطرح شدن مسئله حسین فریدون به انحراف کشیدن داستان پلاسکو و قصور شهرداری در این مسئله است؟ گفت: مطرح شدن اینگونه مسائل که هنوز پیکر پاک آتش نشانان و احتمالا شهروندان ما زیر آوار هستند، شاید به مصلحت نباشد.

 

وی افزود: مسئولان نباید درگیر فضای احساسی جامعه در این زمینه شوند و در اسرع وقت باید به چرایی این حادثه و اینکه چه کسی مقصر بوده است رسیدگی شود، البته قانون صریح می‌گوید شهرداری. اما در این حادثه که شهردار محترم و آتش نشانان عزیز درگیر کار هستند توضیح خواسته شود باید تامل کنیم و کمیته‌ها گزارش تهیه کنند و قطعا گزارش نیز اعلام خواهد شد.

 

سخنگوی دولت در پاسخ به سوال خبرنگار خبرگزاری تسنیم از افزایش 10 درصدی حقوق کارمندان در سال آینده خبر داد و گفت: هنوز میزان عیدی کارمندان دولت مشخص نشده است.

 

*واکنش به عدم همراهی طیب‌نیا و قاضی‌زاده در دولت آینده: “صلاح کار خویش را وزرا می‌دانند”

 

نوبخت در پاسخ به این سوال که برخی از جمله آقایان طیب‌نیا و قاضی‌زاده هاشمی وزرای اقتصاد و بهداشت گفته‌اند در دولت آینده نخواهند بود؛ آیا اختلافی بین وزراست؟ گفت: این سوال را از خودشان بپرسید که هستند یا خیر! شاید خسته شده باشند؛ صلاح کار خویش را وزرا می‌دانند. این‌گونه سوالات را از خودشان بپرسید؛ دولت مشکل زیاد دارد، اما ما همه را دعوت به همکاری می‌کنیم.

 

________________________________________________________________

 

به گزارش خبرگزاری تسنیم، مشرح کامل نشست‌خبری محمدباقر نوبخت سخنگوی دولت به شرح زیر است:

 

سخنگوی دولت در ابتدای این نشست از اصلاح نظام بانکی گزارش داد و گفت: 45 هزار میلیارد تومان برای تادیه بدهی دولت به نظام بانکی و افزایش سرمایه 6 بانک دولتی فراهم شد. با این بودجه، صورتهای مالی بانکهای دولتی اصلاح خواهد شد و قدرت تسهیلات‌دهی بانکها افزایش می یابد. همچنین بانکهای عامل نسبت به بخشیدن جرایم کسانی که وامهای کمتر از 100 میلیون تومان دریافت کرده بودند اقدام کنند و دولت هم موظف شد تا سقف 10 هزار میلیارد تومان برای بخشیدن سود تسهیلات زیر 100 میلیون تومان را متقبل شود. عمدتا کسانی که مشمول این تصمیم می شوند، کشاورزانی هستند که قدرت بازپرداخت اقساط، سود و جرایم را ندارد، مقرر شد اصل تسهیلات را تا پایان سال 1395 بپردازند و سود این تسهیلات را دولت عهده‌دار شده و بانکها هم جرایم اقساط معوق را ببخشند.

 

رئیس سازمان برنامه و بودجه درباره تمهیدات دولت برای رونق‌بخشی به اقتصاد گفت: از ابتدای امسال مقرر بود 16 هزار میلیارد تومان به 7500 واحد تولیدی تسهیلات داده شود و همچنین به طرحهای عمرانی باید 37 هزار میلیارد تومان اختصاص می یافت. تا این تاریخ، به 20 هزار و 530 واحد جمعا 14 هزار و 289 میلیارد تومان تسهیلات اعطا شده. نحوه تسهیلات گیری به دو شکل بود. یکی از طرف ستاد تسهیلات و رفع موانع تولید در استانداریها و دیگری هم مراجعه مستقیم واحدها به بانکها بود. از طریق استانداریها 11 هزار و 372 واحد به بانکها معرفی شدند که 8 هزار و 50 میلیارد تومان وام گرفتند. واحدهایی که مستقیما به بانک مراجعه کردند 9 هزار و 158 مورد است که 6 هزار و 236 میلیارد تومان تسهیلات گرفتند. جمعا 39 هزار و 702 میلیارد تومان هم اعتبارات تخصیصی به طرحهای عمرانی داده شده که از سقف پیش بینی بیشتر است.

 

وی با اشاره به رشد اقتصادی 6.5 درصد شش ماهه مرکز آمار گفت: بانک مرکزی رشد اقتصادی را 7.4 درصد اعلام کرده و گزارش صندوق بین المللی پول که دیشب منتشر شد هم نشان دهنده رشد اقتصاد ایران و رسیدن به جایگاه هجدهم در اقتصاد دنیاست و در زمره G20 که گروه کشورهای 20 گانه دنیاست قرار گرفتیم.

 

نوبخت به آمار نوسازی ناوگان خودروهای عمومی کشور هم پرداخت و گفت: تاکنون 39 هزار و 93 دستگاه تاکسی فرسوده از حمل و نقل شهری خارج شده که نسبت به گذشته رقم افزایشی دارد. برنامه ما 90 هزار دستگاه بود. جایگزینی پاک برای موتورسیکلت، مینی بوس و اتوبوس ها هم دیده شده است. برای مقابله با ریزگردها هم دولت 10 هزار میلیارد تومان در لایحه بودجه سال آتی برای 4 موضوع اساسی کنار گذاشت. اولین آن، محیط زیست بود که نزدیک به 3 هزار میلیارد تومان در نظر گرفته شده که برای هیبریدی کردن خودروها، موتورسیکلتها، خودروهای آلاینده و مقابله با کانون تولید ریزگرد اختصاص داده شده است.

 

وی درباره انتقال پول فروش نفت به کشور گفت: اکنون همه درآمدهای اقتصادی را بدون مشکل وارد اقتصاد می کنیم و در سال 95 بالغ بر 65 هزار میلیارد تومان از درآمدهای نفتی در اختیار دولت قرار می گیرد. مقدار فروش نفت بیش از پیش‌بینی است که2 میلیون و 500 هزار بشکه نفت و میعانات بود. ماه گذشته بیش از 2 میلیون و 900 هزار بشکه نفت و میعانات صادر کردیم و نرخ هر بشکه نفت که پیش‌بینی 40 دلاری کرده بودیم، الان به بالای 50 دلار رسیده و متوسط نرخ هر بشکه نفت 42 دلار است. ما پیش‌بینی می‌کنیم بیش از 41 میلیارد دلار از صادرات نفت و میعانات گازی درآمد کسب کنیم.

 

خبرنگاری درباره اتهامات برادر روحانی و ارتباط او با یکی از متهمان مالی پرسید. سخنگوی دولت در این باره گفت: بابک زنجانی تا چندی پیش ب.ز معرفی می شد و صرف‌نظر از اینکه چرا اسامی اشخاص به صراحت برده می شود، معتقدیم قوه قضاییه قوه مستقلی است و با هر مجرمی برخورد می کند و نیاز به زحمت هیچ نماینده ای برای درخواست رسیدگی نیست. ولی اتهام افکنی این چنینی پیش از اینکه چیزی در دادگاه اثبات شده باشد را باید دید پس از عدم اثبات، چطور خواهد شد. اگر قوه قضاییه به این نتیجه برسد اتهامات وارد نیست، نمی دانم کسانی که نام اشخاص را صریحا می برند، چه پاسخی به افکار عمومی می دهند.

 

سخنگوی دولت درباره کاهش استخدام در دولت گفت: هم در بدنه دستگاه‌های اجرایی و هم در نهاد ریاست جمهوری در دوره گذشته استخدام‌هایی صورت گرفته بود که باید برای صرفه‌جویی در هزینه‌ها و چابک‌سازی ساختار دولتی، زمینه محدودتر شدن استخدام‌ها را فراهم می‌کردیم. از سوی دیگر تلاش می شد کسانی که از لحاظ محل خدمت، در دستگاهی که نیاز به نیروی انسانی مازاد ندارد، نیاز به جابجایی داشتند چاره اندیشی می شد. به همین جهت نسبت به محدودسازی استخدامها اقدام شد. در نهاد ریاست جمهوری، زمینه خروج برخی از کارمندان که نیاز به خدماتشان نبود، فراهم شد. برخی از این افراد به دیوان عدالت اداری شکایت کردند. نهاد ریاست جمهوری برای محدودسازی هزینه های اداری اقدام کرد.

 

نوبخت درباره میزان افزایش حقوق کارمندان دولت و عیدی آنها گفت: عیدی کارمندان پس از تصویب اعلام می شود. درباره افزایش حقوق هم تصویب شده 10 درصد افزایش را اعلام کنیم که 14 هزار میلیارد تومان در بودجه سال آینده بیش از امسال پیش بینی شده است. این میزان، غیر از 1000 میلیارد تومان است که در یک ردیف متفرقه برای تعادل بخشی و رفع نابرابری در حقوق بازنشستگان در لایحه بودجه 96 وجود دارد.

 

رئیس سازمان برنامه و بودجه درباره پیش بینی رشد اقتصادی کشور در سال آینده گفت: سرمایه 732 هزار میلیاردی برای رشد 8 درصدی نیاز داریم که مجلس 680 هزار میلیارد تومان بودجه را پیش بینی کرد. جمع سرمایه های بخش خصوصی و سرمایه گذاری های خارجی با میزان سرمایه دولتی حدود 700 هزار میلیارد تومان می شود.

 

خبرنگاری درباره لزوم شهید محسوب نمودن خبرنگاران سئوال کرد. نوبخت در پاسخ گفت: با گزارشی که آقای شهیدی رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران به رئیس جمهور دادند، آتش‌نشانان جزء شهدا محسوب می شوند و در قطعه شهدا و در کنار شهدای فاجعه منا تدفین خواهند شد.

 

نوبخت در پاسخ به سئوالی درباره مواضع دولت جدید آمریکا درباره برجام گفت: به هر دلیلی آمریکایی ها اعلام کردند دسترسی ایران را به بمب اتم به تاخیر انداخته‌اند. آنها خوشحال بودند و جشن گرفتند که نتیجه برنده شدنشان این است که دسترسی ایران به بمب اتم به تعویق افتاده. ما از این جهت که اساسا فعالیت های اتمی خود را صلح آمیز می دانیم و آژانس بین المللی هم این موضوع را تایید کرد و اثبات و اعلام شد که تمامی قطعنامه ها علیه ایران لغو شد. اگر آمریکا لغو قطعنامه را وتو می کرد، قطعنامه ها لغو نمی شد. اجماعی درباره صلح آمیزبودن فعالیتهای هسته ای ایران شکل گرفته، قطعنامه ها لغو شده و دنیا اقدامات ما را قبول کرده است. دیگر اینطور نیست که فقط آمریکا حق وتو داشته باشد. جهان اکنون با آمریکا همراه نیست.

 

وی افزود: باید به ملت ایران تبریک گفت. رهبری هوشمندانه مقام معظم رهبری باعث شد تا با همراهی همه قوا، به محض ایجاد فرصت، همه قطعنامه ها لغو شود و تمامی اتهامات درباره نظامی بودن فعالیت های هسته ای کشور را رد کنند. این که همه مشکلات اقتصادی کشور پس از برجام حل نشد، واقعیتی است. پس از برجام درها باز شد و امکان تجارت و شرایط معامله با جهان برای ما فراهم شد. اکنون آمریکایی ها می توانند کارشکنی کنند، ولی حالا در موضع ضعف هستند و اجماع جهانی دیگر علیه کشور ما وجود ندارد و اینها دستاوردهای برجام است.

 

سخنگوی دولت درباره تضمینات عملی اجرای برجام هم گفت: اگر یکی از 7 کشور طرف برجام، بخواهند اقدامی بر خلاف برجام انجام دهند، سازوکار مشخص شده است. هر نوع خدشه ای که آمریکا بخواهد به توافق بین 7 کشور وارد کند، متخلف تلقی می شود و ساز و کار برجام مشخص کرده چطور با کشور متخلف برخورد شود.

 

خبرنگاری درباره کاهش بودجه مساجد پرسید. سخنگوی  دولت در پاسخ گفت: بودجه‌ای که در فصل مذهب در لایحه بودجه سال 96 در نظر گرفته شده، بیش از متوسط رشد بودجه، رشد داشته و 12 درصد دچار رشد شده است. برخی از منتقدان می گویند مساجد نباید دولتی شود و مردم باید مانند همیشه مساجد را اداره کنند. آنها می گویند هر نوع دولتی کردن مساجد را به نفع دین و مذهب نمی دانند. انتظار دولت و جامعه از متولیان فرهنگ این است در مقابل کاستی هایی که مردم انتقاد می کنند، پاسخگو باشند. بیش از 60 درصد اعتبارات بودجه دولتی را دستگاه های غیردولتی می گیرند و باید جواب بدهند  اگر فرهنگ جامعه مورد قبول نیست و در جایگاه متناسب خود قرار نگرفته، آنها چه کرده اند؟

 

خبرنگاری درباره دلایل عدم همراهی دو وزیر با دولت آینده دکتر روحانی سئوال پرسید. دکتر نوبخت در ادامه گفت: شاید خسته شده باشند، صلاح کار خویش وزرا می دانند. از خودشان سئوال کنید. البته سخنان دکتر طیب نیا با یک روزنامه در این باره تکذیب شد.

 

سخنگوی دولت درباره موضع دولت درباره انتقال صندوق بازنشستگی کارکنان دولت به وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی پرسید. سخنگوی دولت در این باره توضیح داد: واقعیت این است که ما علاقه‌مندیم وضع بازنشستگان بهتر شود و شرایطی فراهم شود تا از دریافتهای خود راضی باشند. البته فاصله زیادی بین آنجه الان می گیرند تا شایستگی شان وجود دارد. صندوقها از جمله صندوق فولاد به تناسب در زمانی شکل گرفت و استقلال یافت. یکی از مشکلات این است که از بودجه عمومی به صندوق فولاد کمک می کنیم که 160 تا 170 میلیارد تومان است.

 

وی در ادامه گفت: صندوق بازنشستگی کشور وضع خوبی ندارد. ما 1000 میلیارد تومان برای رفع نابرابریها گذاشته ایم. معلوم است نابرابری هایی است که اینجا را اصلاح می کنیم و همه صندوقها نیاز به اصلاح دارند. سازمان تامین اجتماعی که در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی است اگر این صندوق را عهده‌دار شود، وضع این صندوق بهتر می شود. امیدواریم با اجرای این مصوبه، بازدهی سرمایه گذاری در دارایی های متعلق به صندوق فولاد آنقدر بالا برود که همه بازنشستگان آثار آن را ببینند. مشکل این اشخاص با دولتی شدن حل نمی شود. شاید سازمان تامین اجتماعی زودتر بتواند به وضعیت آنها رسیدگی کند. شاید درست نباشد همه را دولتی کنیم. حال دولت با شاغلان و بازنشستگان این است. هر کسی شاغل است باید سر ماه حقوق دریافت کند. این میزان در سال آینده 154 هزار میلیارد تومان است.

 

سخنگوی دولت در ادامه گفت: کارمندان که بازنشسته می شوند، باید هدیه ای بگیرند و از زمان بازنشستگی، چون صندوقها مشکل دارند، باز هم دولت باید حقوق آنها را بدهد. برای سال آینده دولت باید حدود 51 هزار میلیارد تومان حقوق بازنشستگان را به صندوقها بدهد. امسال برای فرهنگیان محترم حدود 2 هزار و 700 میلیارد تومان در آذرماه پرداخت کردیم تا پاداش بازنشستگی بدهند. ما هم حقوق شاغلان را باید بدهیم. هم پاداش بازنشستگی آنها را بدهیم که امسال 5 هزار میلیارد تومان است. حقوق بازنشستگان را هم باید بدهیم. برخی انتقاد می کنند چرا هزینه های جاری دولت بالاتر است.

 

وی گفت: ما هم علاقمندیم به اعتبارات عمرانی بودجه بدهیم. پس چرا می گویید 1000 میلیارد تومان برای تعدیل حقوق بازنشستگان کم است. واقعیت این است کم کم داریم به سمتی می رویم که بودجه عمرانی را کنار بگذاریم و فقط به شاغلان و بازنشستگان حقوق بدهیم. آیا کسی موافق است از بودجه رفاه یا آموزش کم کنیم؟ منابع دولت کجاست؟ یا باید مالیات بگیریم یا نفت بفروشیم. نفت را حق نداریم وارد بودجه کنیم چون می گویند بودجه بوی نفت می گیرد. مالیات هم چقدر می توان گرفت؟ واقعیت این است که اداره کردن کار دشوار است و باید نقطه بهینه را در نظر گرفت. انشاالله رفع مشکلات بازنشستگان فولاد با مساعی سازمان تامین اجتماعی و وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی قابل تامین است.

 

وی درباره نحوه محاسبه حقوق بازنشستگی کارکنان دولت گفت: شاغلان دو نوع دریافتی دارند. یکی مستمر است و دیگری مانند اضافه کار، غیرمستمر. قانون مدیریت خدمات کشوری در این باره صراحت دارد. مبنای پرداخت بازنشستگی، فوق العاده های غیرمستمر نیست. قبلا دستگاه ها این قانون را اجرا نمی کردند و اضافه کار را مبنای پرداخت بازنشستگی و کسورات مالیاتی قرار داده بودند. دولت گفت هر کسی بنا به دلایل غیرموجه، از آنها مالیات کسر شد، باید کسورات در هنگام بازنشستگی پرداخت شود ولی پس از آن نباید مالیاتی کسر شود.

 

نوبخت درباره سرنوشت بلوکه کردن اموال ایران در آمریکا گفت: در ارتباط با تعقیب قضایی ربودن 2 میلیارد دلار از دارایی‌های ملت ایران از سوی آمریکا، تیمی مامور شده‌اند و مرتب هم به شورای عالی امنیت‌ملی و رئیس‌جمهور گزارش می‌دهند.

 

معاون رئیس‌جمهور درباره توزیع یارانه‌ها گفت: جمعا 31 هزار و 400 میلیارد تومان از محل افزایش قیمت‌های انرژی برای یارانه‌ها تامین شده و باید فاصله آن با 42 هزار میلیارد تومان پرداخت ماهانه را که حدود 11 هزار میلیارد تومان است از بودجه عمومی کشور تامین کرد. دیگر پولی باقی نمی‌ماند که 30 درصد به تولید بدهیم یا برای دولت برداریم. تاکنون 96 هزار میلیارد تومان پول از محل افزایش نرخ‌ها به دست آمد که باید فقط نیمی از آن یعنی 48 هزار میلیارد تومان به مردم پرداخت می‌شد، اما عملا 276 هزار میلیارد تومان به صورت نقدی بین مردم تقسیم شد و 68 هزار میلیارد تومان از بودجه عمومی برداشتیم. 5400 میلیارد تومان از بانک مرکزی استقراض کردیم. 6500 میلیارد از صندوق توسعه ملی برداشتیم و به مردم دادیم. این شرح حال اجرای قانون هدفمندی یارانه‌هاست. دولت اختیار قانونی برای گران کردن سوخت داشت، اما قدرت پول ملی و درآمد خانوارها کاهش می‌یافت.

 

سخنگوی دولت درباره پیگیری حادثه ساختمان پلاسکو و مسئولیت شهرداری در جلوگیری از این فجایع گفت: جامعه این روزها متالم است و هنوز پیکر پاک آتش‌نشانان ایثارگر و شهروندان عزیز زیر آوار است. در این شرایط پرداختن به هر موضوعی غیر از آواربرداری، تشییع و تدفین ابدان این عزیزان مصلحت نیست،‌ اما همزمان مسئولان باید به چرایی این حادثه، چگونگی پیشگیری موارد مشابه و جبران خسارات مادی و معنوی به شهروندان بپردازند.

 

وی در پایان خاطرنشان کرد: مسئولان نباید خود را درگیر جو احساسی قابل قبول جامعه کنند. به همین جهت در جلسه هیئت وزیران در روز یکشنبه به دستور آقای رئیس‌جمهور کمیته ویژه‌ای مامور رسیدگی به چرایی و چگونگی حادثه شد، البته قانون صراحتا شهرداری را مسئول پیشگیری می‌داند، البته در حادثه‌ای که شهردار و آتش‌نشان‌ها درگیر کارند؛ باید تامل کرد آواربرداری و تشییع و تدفین ابدان مطهر آتش‌نشانان صورت گیرد و پس از آن کمیته دنبال خواهد کرد که چرا این اتفاق افتاده است. از نظر معنوی خانواده‌های این عزیزان انتظار دارند آتش‌نشان‌های جانباخته در زمره شهدا محسوب شوند که بنیاد شهید در این زمینه اقدام کرد. همین‌طور تسهیلاتی برای کسانی که خسارت مالی دیده‌اند در نظر گرفته شده است. قانون به صراحت دستگاه مسئول را مشخص کرده و اجازه بدهید گزارش به وقت تنظیم و ارائه شود.

 

کدخبر:9824 تاریخ:95/11/05 منبع:تسنیم

لینک خبر