امروز : شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳

 


شماره 261


» بیشتر

دولت قطر به‌دلیل کسری بودجه ناشی از نوسان قیمت نفت در بازارهای جهانی، اقدام به چاپ اوراق ‌قرضه نمود؛ کسری بودجه این کشور ممکن است در سال ۲۰۱۷ میلادی به ۷/۳ درصد برسد (الجریده)

دولت قطر و بلای نوسانات نفتی

 

دولت قطر به دلیل نوسانات شدید نفتی کسری بودجه دارد و به همین دلیل رو به چاپ اوراق قرضه آورده است. این کسری بودجه ممکن است در سال ۲۰۱۷، ۷/۳ درصد باشد.

بازار نیوز – دولت قطر به دلیل کمبود منابع مالی و کسری بودجه ناشی از نوسان قیمت نفت در بازارهای جهانی به چاپ اوراق قرضه روی آورده است.

  به نقل از نشریه الجریده جدیدترین آمار ارائه شده از سوی بانک مرکزی قطر در این زمینه حاکیست ان کشور درسال ۲۰۱۶ بیش از ۴ میلیارد دلار اوراق قرضه به فروش رسانده و روند کمبود منابع مالی در سال ۲۰۱۷ نیز ادامه دارد.

 دولت قطر پیش از این درپی کسری بودجه ۱۳میلیارد دلاری و کمبود منابع مالی درسال ۲۰۱۶ و نیز ادامه این روند در سال ۲۰۱۷ ازطرح ادغام سه بانک بزرگ این کشور با هدف راه اندازی یک مؤسسه مالی مشترک به منظور تقویت ساختار نظام بانکی و کاهش هزینه ها خبر داده بود.

 اقتصاد قطر نیمه نخست سال ۲۰۱۵ را نیز با کسری ۵ میلیارد دلاری آغاز کرده بود. با توجه به تحولات پرنوسان قیمت ‌های نفت و گاز، سهم صادرات در تولید ناخالص داخلی در نیمه نخست ۲۰۱۵ به ۸/۱۲ درصد کاهش یافت. 

 همچنین درحالی‌که سهم صادرات در تولید ناخالص داخلی‌(GDP) قطر کم شده، میزان مصرف و سرمایه‌گذاری افزایش یافته است.

 براساس این گزارش، قیمت گاز از روند نزولی پیروی می‌کند، اما کاهش ۵۲ درصدی قیمت LNG صادراتی به ژاپن در فصل چهارم ۲۰۱۴ بسیار قابل توجه بوده است. 

 وزارت برنامه‌ریزی توسعه و آمار قطر درسایت اینترنتی رسمی خود اعلام کرد این کشور امیرنشین حاشیه خلیج ‌فارس ممکن است در سال ۲۰۱۶، با کسری بودجه ۹/۴ درصدی نسبت به تولید ناخالص داخلی خود مواجه شده است. 

 این کسری بودجه ممکن است در سال ۲۰۱۷، ۷/۳ درصد باشد. 

 از طرفی دولت قطر اعلام کرد با وجود کسری بودجه پیش‌بینی شده، قصد دارد برنامه گسترش سرمایه‌گذاری برای جام جهانی فوتبال ۲۰۲۲ میلادی را دنبال کند.

 

کدخبر:984 تاریخ:95/10/29 منبع:بازارنیوز

لینک خبر