امروز : سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳

 


شماره 261


» بیشتر

با بهره‌برداری از فاز دوم پتروشیمی کارون، نخستین محصول MDI تولید ایران در نیمه نخست سال ۹۶ عرضه می‌شود؛ ایران نخستین تولیدکننده محصول MDI در منطقه خواهد شد (مدیر عامل شرکت پتروشیمی کارون)

مدیرعامل پتروشیمی کارون خبر داد 

عرضه نخستین محصول پتروشیمی MDI ایران در نیمه نخست سال ۹۶ 

 

 MDI تولیدی ایران در نیمه نخست سال ۹۶ خبر داد و گفت: با بهره‌برداری از فاز دوم پتروشیمی کارون، ایران نخستین تولیدکننده محصول MDI در منطقه خواهد شد. 

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم،  علیرضا صدیقی‌زاده مدیرعامل پتروشیمی کارون در نشستی خبری اظهار داشت: پتروشیمی کارون که برنامه تولید ایزو سیاناتها در ایران است با مشارکت شرکت کماتور سوئد به اجرا درآمد. 

وی افزود: فاز یک این مجتمع پتروشیمی با هدف تولید TDI که ماده اولیه تولید اسفنج‌ها است راه‌اندازی شد و توانستیم با 70 درصد عرضه TDI تولیدی پتروشیمی کارون نیاز کشور را به این محصول به طور کامل پاسخ دهیم و به طور متوسط در طول سال 30 درصد تولید این محصول به خارج از کشور صادر می‌شود. 

مدیرعامل پتروشیمی کارون ظرفیت تولید TDI در پتروشیمی کارون را 40 هزار تن در سال اعلام کرد و گفت: صادرات این محصول به کشورهای عراق، ترکیه، کشورهای حوزه خلیج فارس، هند، پاکستان، آذربایجان، آلبانی، یونان، روسیه و سوئد انجام می‌گیرد که بیشترین حجم صادرات ما مربوط به فروش به کشور عراق است. 

صدیقی‌زاده ادامه داد: ما تنها تولیدکننده این ماده در خاورمیانه هستیم و با تلاش و همت همکاران‌مان موفق شدیم در دی‌ماه سال جاری تولید TDI را در پتروشیمی کارون به میزان 100 درصد ظرفیت اسمی برسانیم، در حالی که تا قبل از آن مشکلاتی وجود داشت که تولید با 100 درصد ظرفیت اسمی محقق نشده بود.

وی تصریح کرد: برخی از این مشکلات در بخش‌های فنی بود که به همت متخصصان داخلی این شرکت برطرف شد، بخشی مربوط به تامین خوراک از پتروشیمی فناوران بود که پس از انجام مذاکرات با این مجتمع پتروشیمی مشکلات در این خصوص برطرف شد و بخشی دیگر نیز در خصوص مشکلاتی در زمینه تحویل برخی از تولیدات میانی پتروشیمی کارون به واحدهای دیگر بود که آن قبیل مشکلات نیز در نیمه دوم سال جاری به طور کامل برطرف شده است. 

مدیرعامل پتروشیمی کارون از تولید محصول MDI در فاز دوم این مجتمع پتروشیمی خبر داد و گفت: تا امروز در خاورمیانه و غرب آسیا هیچ تولیدکننده MDI فعالیت نمی‌کند و ایران با بهره‌برداری از فاز دوم پتروشیمی کارون نخستین تولیدکننده MDI در منطقه خواهد بود.

وی ادامه داد” ظرفیت تولید اسمی MDI در پتروشیمی کارون 40 هزار تن در سال است که ما موفق شدیم در میان دی‌ماه سال جاری تولید آزمایشی این محصول را با موفقیت به انجام برسانیم و در نیمه نخست سال 96 عرضه تجاری آن به بازار آغاز می‌شود. 

صدیقی‌زاده با اشاره به اینکه احداث این واحد نیز در زمان ساخت با مشکلاتی همراه شده بود، گفت: یکی از مسائلی که احداث فاز دوم پتروشیمی کارون با آن روبه‌رو شد خروج شرکت کماتور سوئد از این طرح بود که پس از خروج این شرکت سهام آن توسط پتروشیمی بندر امام خریداری شد و پس از وقفه‌ای عملیات احداث آن مجددا از سر گرفته شد و ما موفق شدیم با تکیه بر توان متخصصان داخلی نخستین واحد تولید MDI منطقه را در ایران بسازیم. 

مدیرعامل پتروشیمی کارون افزود: MDI نیز ماده اولیه تولید اسفنج است البته اسفنج‌هایی که انتظار سختی و مقاومت از آنها می‌رود و در محصولات متنوعی از جمله یخچال‌ها و ساخت اتومبیل و … کاربرد دارد که تاکنون تمامی MDI موردنیاز کشور از خارج از کشور تامین شده که با بهره‌برداری از ظرفیت کامل فاز دوم پتروشیمی کارون می‌توانیم تمامی نیاز MDI ایران را برطرف کنیم و واردات این محصول متوقف شود.

وی تصریح کرد: با بهره‌برداری کامل از هر دو فاز پتروشیمی کارون حدود 350 میلیون یورو در سال صرفه‌جویی ارزی به دنبال توقف واردات TDI و MDI برای کشور به دنبال خواهد داشت. 

این مقام مسئول با رد بازگشت شرکت کماتور سوئد به پروژه پتروشیمی کارون گفت:  رقبای ما در تولید TDI و MDI از نظر نوع کیفیت یک شرکت آمریکایی و شرکت شل انگلیس هستند، اگرچه شرکت‌های دیگری در نقاط مختلف جهان نیز به تولید این محصولات می‌پردازند. 

صدیقی‌زاده با بیان اینکه هم‌اکنون کاتالیست‌های مهم فرایند تولیدمان را از داخل کشور تامین می‌کنیم، گفت: تا پیش از این، این کاتالیست‌ها از منابع اروپایی، هندی و چینی تامین می‌شد اما با همت متخصصان داخلی از ابتدای امسال تماما از داخل کشور تامین می‌شوند. 

 

کدخبر:83465 تاریخ:95/11/04 منبع:تسنیم

لینک خبر