امروز : سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳

 


شماره 261


» بیشتر

کاهش تخصیص ارز مبادله‌ای نشانه مثبتی برای اقتصاد ایران است، چرا که یکی از موارد مهمی که باید در جهت کمک به تولید داخل و صادرات انجام شود خارج شدن از وضعیت ارز از حالت دو نرخی و حرکت به سمت یکسان‌سازی نرخ ارز است (نایب رییس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی تهران)

حمیدرضا صالحی در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، اظهار کرد: کاهش تخصیص ارز مبادله‌ای نشانه مثبتی برای اقتصاد ایران است، چرا که یکی از موارد مهمی که باید در جهت کمک به تولید داخل و صادرات انجام شود خارج شدن از وضعیت ارز از حالت دو نرخی و حرکت به سمت یکسان‌سازی نرخ ارز است.

وی افزود: تا کنون وجود ارز مبادله‌ای آسیب‌هایی را ایجاد کرده که از جمله آن شکل گیری برخی امضا های طلایی است که به وسیله این امضاها محصولات نهایی و تمام شده از خارج از کشور وارد می‌شود و عملا به کارخانه‌ها و واحد‌های تولیدی ضربه می زنند که زمینه را برای تعطیلی آن‌ها فراهم می‌کند.  

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران ادامه داد: وجود ارز مبادله‌ای برای کشوری که می‌خواهد تولیدات رقابتی ایجاد کند و صادرات داشته باشد، اتفاق خوشایندی نیست. باید در سال “اقتصاد مقاومتی، اقدام وعمل” به تدریج به سمت کاهش و حذف ارز مبادله‌ای حرکت کنیم و شاهد ارز تک نرخی باشیم.  

صالحی درباره اینکه آیا بیشتر ارز مبادله‌ای در جهت واردات کالاهای واسطه ای است یا خیر؟ گفت: این موضوع که گفته می‌شود که ارز مبادله‌ای بیشتر معطوف به کالاهای واسطه‌ای و مواد اولیه است درست نیست و آمار‌های گمرک چنین چیزی را تایید نمی‌کند.  

نایب رییس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی تهران با بیان اینکه روند کاهش تخصیص ارز مبادله‌ای برای واردات باید زودتر آغاز می‌شد، عنوان کرد: ارز مبادله‌ای کمک چندانی به اقتصاد ایران نمی‌کند و تصمیم جدید مبنی بر کاهش تخصیص این نوع ارز اقدام و حرکت مثبتی برای تولید و توسعه صادرات است اما باید سرعت بیشتری به آن داده شود تا هر چه زودتر شاهد ارز تک نرخی باشیم.

کدخبر:95264- منبع:ایسنا- تاریخ:30-3-95