امروز : جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳

 


شماره 261


» بیشتر

نرخ ارز تا پایان سال جاری با آغاز تصمیم جدید دولت مبنی بر تزریق ارز مداخله‌ای بانک مرکزی به بازار و ارائه آن به صرافی‌ها روند کاهشی را در پیش خواهد گرفت (اقتصاد آنلاین)

نرخ ارز تا عید کمتر هم می‌شود/ پایان فصل کسب سود نجومی با ارز

 

برخی صرافی‎های شهر تهران پیش‌بینی کردند با تزریق ارز مداخله‎‌ای بانک مرکزی نرخ ارز تا پایان سال بازهم کاهش یابد.

به گزارش اقتصاد آنلاین، با آغاز تصمیم جدید دولت مبنی بر تزریق ارز مداخله ای بانک مرکزی به بازار و ارائه آن به صرافی ها، به سراغ چند صرافی مجاز رفتیم و وضعیت بازار ارز بعد از این تصمیم را پرس و جو کردیم.

اولین فروشگاه صرافی واقع در مرکز جهانی فردوسی قرار دارد. جایی که قرار است قلب تپنده بازار پولی باشد و کسبه آن کار و بارشان همیشه سکه باشد. آقای فنونی در خصوص حال و هوای این روزهای بازار می گوید: «بازار در وضعیت طبیعی قرار دارد و خبری از نوسان های چند ماه قبل نیست. از عرضه ارز مداخله ای همه راضی هستند و این برنامه شکل اجرایی خوبی دارد.»

این کارشناس فروش ارز می گوید به منظور حفظ جریانی که در بازار ارز شکل گرفته است باید مسئولان تلاش کنند تا اختلاف قیمت میان نرخ ارز در بانک مرکزی و بازار حفظ شود. وی با ابراز تاسف می گوید: «صرافی های مایل هستند که ارز به مصرف کننده واقعی برسد اما در این شکل اجرایی که بانک مرکزی به دنبال آن است اگر اختلاف قیمت های بازار کنترل نشود شاهد ورود دلال ها به بازار خواهیم بود. که البته این شرایط در بازار یک نوسان هم ایجاد خواهد کرد.»

فنونی در پاسخ به این سوال که در حال حاضر تعادلی میان خریدارها و فروشنده ها در بازار هست، این طور پاسخ می دهد: «در بازار خریدارهای ارز وقتی خیلی زیاد می شود که دلالی هم با آن همراه شود اما در شرایط جدید این وضعیت نیست و دست فروشنده های بازار آزاد بسته شده است. به همین دلیل هم خریدار و فروشنده مصرف کننده نهایی هستند و تعامل بازار مطلوب است.»

این کارشناس فروش ارز گله ای هم از بانک مرکزی داشت و این طور گفت: «صرافی های مجاز فقط از بانک مرکزی دلار می توانند تهیه کنند. این موضوع باعث می شد که صرافی برای تهیه سایر ارزها با مشکل اساسی رو به رو شود. چرا که تهیه این ارزها فقط از طریق فروشندگان و سایر همکارانی که ارز مورد نظر را در دسترس دارند امکان پذیر است.»

فنونی موضوع ناآشنا بودن مصرف کننده های ارز را با صرافی های مجاز شهر تهران یکی دیگر از مشکلات افرادی دانست که مصرف کننده ارز هستند و از مردم خواست تا به منظور جلوگیری از تنش در بازار ارز فقط از صرافی های مجاز خریداری کنند.

پایان فصل کسب سود نجومی با ارز

بعد از بررسی حال و هوای مجتمع فردوسی نوبت به مجتمع نور می رسد. مجتمعی که سالها طول کشید تا ساخته شود و بعد از بهره برداری از آن بازهم رونق لازم را نداشت. اما این روزها به دلیل جابه جایی کسبه پلاسکو به این محل اسم این مجتمع در همه جا به گوش می رسد. اما حال و هوای صرافی های این مجتمع خیلی به انتقال کسبه پلاسکو کاری ندارد. یک صرافی در طبقه زیرین این مجتمع با ارتباطات حرفه ای خود در بازار ارز نقش لازم را ایفا می کند. آقای جوادی در این صرافی هم آرام بودن بازار را نقطه مثبت شرایط جدید می داند که از تاثیر ارز مداخله ای ایجاد شده است. وی می گوید: «بازار آرام است و اوضاع تحت کنترل بانک مرکزی است.»

این کارشناس فروش ارز نوسانات در بازار این روزها را خیلی نامحسوس تر از قبل آن می داند و معتقد است فصل سرمایه گذاری های کوتاه مدت در بازار ارز به اتمام رسیده است.

از وی در مورد لزوم کنترل بازار ارز هم سوال شد که او در پاسخ می گوید: «نمی توان با قطعیت از لزوم کنترل بازار ارز با تزریق ارز مداخله ای صحبت کرد. فقط می خواهیم بازار آرام باشد.»

دلار شب عید ارزان تر است

به سراغ یکی دیگر از محل های پر تردد بازار ارز در خیابان میرداماد تهران هم رفتیم. با آقای جمالی در یکی از صرافی های این خیابان که صحبت می کردم، او گفت: «بازار در روزهای ابتدایی سال میلادی به یک شوک دچار شد. این شوک امروز برطرف شده است. البته با آغاز تزریق ارز مداخله ای بانک مرکزی برخی افراد سعی کردند آب را گل آلوده کنند اما با تنظیم بازار این حالت برطرف شد.»

این کارشناس فروش ارز خیابان میرداماد دلیل اصلی مطلوب بودن این روزهای بازار ارز را پایین بودن نرخ های صرافی ها در مقابل بازار ازاد می داند و می گوید: «در گذشته وقتی بانک مرکزی ارز را به بازار تزریق می کرد برخی با روابط پشت پرده می توانستند مقادیر زیادی ارز تامین کنند و باقیمت پایین تر از صرافی هم به فروش می رساندند. همین موضوع هم دلیلی شده بود برای اینکه بازار آزاد رونق داشت و دلال ها در بازار جولان می دادند، اما در روش اخیر تامین ارز این اتفاق نیفتاده است و صرافی مجاز می تواند بدون مشکل ارز را در اختیار مشتری خود قرار دهد.»

این کارشناس صرافی می گوید «دلار در مسیر کاهش قیمت قرار گرفته است و امسال هم انتظار نداریم که تا شب عید بازار ارز افزایش قیمت دلار را تجربه کند. اما برای سال بعد با توجه به اتفاقات مهم پیش رو نمی توان پیش بینی کرد. هرچند آرزو داشتم که می توانستم سال بعد را پیش بینی کنم تا بهتر برای کارم تصمیم بگیرم!»

کدخبر:598  تاریخ:95/11/16 منبع: اقتصاد آنلاین

لینک خبر