امروز : جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳

 


شماره 261


» بیشتر

فصل زمستان سال جاری را نمی‌توان دوره پیش‌رونقی دانست، چرا که در این دوران گرانی مسکن اولین عامل کاهش تقاضا است و با خروج افرادی که به مسکن نگاه سرمایه‌گذارای داشتند معاملات مسکن کاهش یافته است (اقتصاد آنلاین)

زمستان۹۵ فصل اجاره بود، تابستان۹۶ نوبت خرید می‌شود؟!

برخی مشاوران املاک تهران معتقدند: زمستان سال جاری بازار اجاره‌بها داغ بود و برای گرم شدن تنور فروش باید منتظر فصل تابستان ماند.

به گزارش اقتصاد آنلاین، بازار مسکن طی سالی که گذشت راکد بود. اما برخی پیش بینی ها نشان می دهد که این بازار آمادگی خروج از رکود را پیدا کرده است و هم اکنون در دوران پیش رونقی است.

از نگاه برخی دیگر از کارشناسان اما بازار مسکن تغییر خاصی نداشته است و نمی توان فصل زمستان را دوره پیش رونقی دانست. چرا که در این دوران گرانی مسکن هنوز هم اولین عامل کاهش تقاضا است و با خروج افرادی که به مسکن نگاه سرمایه گذارای داشتند معاملات مسکن کاهش یافته است.

در همین خصوص به سراغ برخی مشاوران املاک شهر تهران رفتیم تا نگاه این افراد را نسبت به بازار مسکن جویا شویم و پیش بینی آینده این فعالان بازار را بپرسیم.

یکی از مشاوران املاک شمال شهر تهران در خصوص وضعیت اخیر بازار مسکن، این طور می گوید: بازار مسکن در این روزها جذابیت بالایی برای مشتریان ندارد. اما در مجموع فصل زمستان از پاییز برای ما بهتر بوده است. یکی از تفاوت های نیمه دوم سال در مقایسه با سالهای گذشته در این است که مشتریانی که به سراغ ما می آیند مصرف کننده هستند. به همین دلیل با توجه به کاهش توان خرید مردم بازار اجاره برای ما مناسب تر بود.

وی می افزاید: بازار اجاره هم تحت تاثیر درآمد افراد قرار دارد به این معنی که تمایل به پرداخت پول کمتر شده است و بیشتر مشتریان ترجیح می دهند درآمدشان را صرف پرداخت اجاره نکنند.

یکی دیگر از مشاوران املاک در مناطق نزدیک به مرکز شهر تهران می گوید: بازار اجاره مسکن برای ما بهتر است. هنوز به فصل فروش نرسیدیم و منتظر هستیم تا سال آینده و بعد از انتخابات ببینیم وضعیت فروش چه تغییری خواهد کرد. هر چند به نظر می رسد زمان برای خرید و فروش مسکن در سال گذشته به اتمام رسیده است و کسی تمایلی به معامله در این طرف سال ندارد.

این مشاور املاک سخن خود را این طور ادامه می دهد: خرید و فروش مسکن در شمال شهر تهران که املاک گران تر هستند و مشتریان از توان مالی بالاتری برخوردار هستند وضعیت خاص تری دارد. در این مناطق ممکن است خریدار و فروشنده در هر زمانی حسب نیاز خود معامله کند. اما در نقاطی از شهر که افراد توان مالی پایین تری دارند خرید و فروش ملک در فصل خاصی انجام می شود و پیش بینی می کنیم سال آینده و بعد از انتخابات این فصل برسد.

مسکن آرام آرام از رکود خارج می شود

یکی دیگر از مشاوران املاک در غرب تهران با اشاره به اینکه بازار مسکن ظرف یک شب در رکود نرفت و به همین نسبت به مرور از رکود خارج می شود، این طور می گوید: اگر بخواهیم منطقی به این بازار نگاه کنیم بازار مسکن بلافاصله بعد از انتخابات از رکود خارج نخواهد شد. اما می توان امیدوار بود که با گذشت بیش از یک سال بازار مسکن به جایگاه واقعی و مطلوبی در کنار سایر بازارها خواهد رسید.

این فروشنده ملک ادامه این طور ادامه می دهد: در بازار مسکن دیگر جولان سرمایه گذاران مقطعی جایی ندارند و باید این بازار را به گونه ای مدیریت کرد که فقط مصرف کننده برای خرید مراجعه کند.

در صحبت با مشاوران املاک مناطق متراکم تر شهر تهران به نظر می رسد که چشم انداز رونق برای سال آینده خیلی دور از انتظار نیست اما به نظر می رسد که بالابردن شرایط قدرت خرید مردم می تواند به رونق بیشتر بازار کمک موثری باشد. کارشناسان پیشنهاد می کنند امکان استفاده وام های بانکی با نرخ سود پایین و بازپرداخت طولانی می تواند یکی از اقدامات لازم در این خصوص باشد.

کدخبر:2268 تاریخ:95/11/26 منبع: اقتصاد آنلاین

لینک خبر