امروز : پنج شنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

 


شماره 261


» بیشتر

در حالی‌که طلا تلاش زیادی می‌کند تا سطح روانی ۱,۲۰۰ دلار در هر اونس را حفظ کند ولی قیمت جهانی این فلز گرانبها در سه ماه آینده به بیش از ۱,۲۰۰ دلار نخواهد رسید (بیزینس لاین)

قیمت طلا همچنان در کانال 1200 دلاری به سر می برد و توانسته سطح روانی 1200 دلاری را  حفظ کند ولی به نظر می رسد مسیر قیمت در ماه های آینده پرچالش و پر از دردسر خواهد بود.

بر اساس این گزارش عوامل موجود در بازار به خصوص نیروهای عرضه و تقاضا نشان می دهد که قیمت طلا در ماه های آینده اصلاح خواهد شد. عوامل مختلفی در جانب عرضه و تقاضا وجود دارد که ممکن است سرمایه گذاران بین المللی را نسبت به روند قیمت طلا در ماه های آینده نگران کند.

این گزارش افزود: افت احتمالی تقاضای فیزیکی در 2 بازار مهم و بزرگترین مصرف کنندگان طلای جهان یعنی هند و چین می تواند عامل مهمی برای کاهش قیمت طلا باشد. واردات طلا در هند و چین طی ماه های آینده با کاهش روبرو خواهد شد. کاهش رشد اقتصادی چین موجب خواهد شد تا مصرف کنندگان و سرمایه گذاران محتاط تر شوند و تمایل کمتری برای خرید طلا و سایر فلزات گرانبها داشته باشند. محدودیت های اعمال شده از سوی دولت چین برای خروج ارز نیز موجب تشدید اوضاع خواهد شد.

از سوی دیگر، هند در حال اجرای اصلاحات ارزی و مالی است. بودجه سال مالی جدید هند نیز برای طلا کاملا ناامید کننده بوده است، در حالی که قبلا انتظار می رفت در بودجه جدید دولت هند تعرفه واردات طلا را کاهش داده باشد.

بعید به نظر می رسد که تقاضای طلای هند تا سپتامبر آینده یعنی فصل برداشت محصولات کشاورزی با افزایش چشمگیری روبرو شود و این مساله خبر بدی برای بازار طلا خواهد بود.

برپایه گزارش سایت طلا، عامل دیگری که بر قیمت طلا موثر خواهد بود، خرید از سوی بانک های مرکزی جهان است. بانک های مرکزی در 4 سال گذشته  خریدار خالص طلا بوده اند ولی به نظر می رسد تقاضا از سوی بانک های مرکزی نیز با کاهش روبرو شده است.

از آن مهمتر ادامه روند صعودی ارزش دلار آمریکا و گمانه زنی های مربوط به افزایش نرخ بهره فدرال رزرو آمریکا تاثیر زیادی بر افت قیمت طلا خواهد  داشت.

از سوی دیگر نباید عامل ترامپ را از یاد برد. ترامپ قول داده است تا مالیات شرکتها را کاهش دهد و میلیاردها دلار در پروژه های زیرساختی سرمایه گذاری نماید.

این مساله موجب افزایش رشد اقتصادی آمریکا و بهبود ارزش سهام خواهد شد و در نهایت به ضرر قیمت طلا خواهد بود.

 

کد خبر: 1608164 تاریخ:30-11-95 منبع: سایت طلا