امروز : پنج شنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

 


شماره 261


» بیشتر

ذخایر ارزی چین طی ۱۸ ماه گذشته یک میلیارد دلار کاهش یافته است و در صورت ادامه این روند طی سه سال آینده ذخیره ارزی این کشور به پایان خواهد رسید (تریدینگ اکونومیکس)

نزول رشد اقتصادی و صعود بدهی/ آیا به سقوط اقتصادی چین نزدیک می‌شویم؟

 

نسبت تولید ناخالص داخلی به بدهی کشور چین در حدود ۴۰۰ درصد است. کشور ژاپن با نصف این مقدار یعنی ۲۰۰ درصد سه دهه است که در رکود به سر می‌برد.

 

 

به گزارش خبرنگار بازار نیوز، چین اقتصادی است که همواره باید آن را مورد بررسی قرار داد. اگرچه طی چند فصل گذشته سرعت رشد اقتصاد چین آرام گرفته اما ممکن است اتفاق بدتری نسبت به آن بیافتد. نسبت بدهی به تولید ناخالص کشور چین ۴۰۰ درصد است. رشد اقتصادی چین در حال کاهش یافتن است و به طور همزمان چاپ و قرض پول به نرخ هشداردهنده‌ای رسیده و ذخایر ارزی آن‌ها در حال تمام شدن است.

 

 

نزول رشد اقتصادی و صعود بدهی/ آیا به سقوط اقتصادی چین نزدیک می‌شویم؟

 

 

دخیره خارجی از رقم بسیار بالای ۳,۹۳ میلیارد دلار در سال ۲۰۱۴ به ۲.۹۹ میلیارد دلار در ژانویه رسیده است. در ۱۸ ماه قبل ذخایر ارزی کشور چین ۱ میلیارد دلار کاهش داشته است. اگر با همین سرعت ادامه دهند آنگاه طی سه سال آینده هیچ ذخیره ارزی نخواهند داشت.  چین برای جبران افت سرمایه کشور چین اقدام به کاهش ارزش پول خود کرده است. 

بر اساس گفته‌های سازمان کینیکوس، این مقدار سطح ذخیره ارزی بیانگر حقیقت نیست. بدهی‌های خارجی کشور چین، ذخیره ارزی آن‌ها را به شدت کاهش داده است. کینیکوس می‌گوید ذخیره ارزی کشور چین نصف مقدار آن چیزی که بیان کرده‌اند یعنی ۱,۷ میلیارد دلار است.

 

 

 

نزول رشد اقتصادی و صعود بدهی/ آیا به سقوط اقتصادی چین نزدیک می‌شویم؟

 

 

اگر این آمار دست باشد آنگاه چین تنها طی ۱۸ ماه تمام ذخایر ارزی خود را از دست خواهد داد.

در کنار این‌ها فاکتور دیگری وجود دارد که بسیار مهم است. نمودار یوان چین در مقابل نرخ بهره این کشور در زیر آمده است :

نزول رشد اقتصادی و صعود بدهی/ آیا به سقوط اقتصادی چین نزدیک می‌شویم؟

 

 

 

 

در پاسخ به افت اقتصادی، کشور چین نرخ بهره‌اش را پایین آورده است و این سبب شد که ارزش پول آن‌ها پایین بیاید. نسبت بدهی به تولید ناخالص داخلی در ژاپن به ۴۰۰ درصد می‌رسد. این درخ در سال ۲۰۰۰ برابر ۱۰۰ درصد بود. در نمودار زیر نرخ رشد تولید ناخالص داخلی و بدهی دولت چین را می‌بینید.

 

 

نزول رشد اقتصادی و صعود بدهی/ آیا به سقوط اقتصادی چین نزدیک می‌شویم؟

 

 

برخی اعتقاد دارند که چین نزول اقتصادی خود را حبران می کند. اما برای اینکه بخواهیم دید منطقی‌تری بدهیم باید بگوییم که کشور ژاپن با نصف این مقدار بدهی سه دهه است که در رکود به سر می‌برد. نسبت بدهی به تولید ناخالص داخلی این کشور در حدود ۲۰۰ درصد بود. کشور چین باید تا ۲ برابر این مقدار را پرداخت کند. 

 

تعدادی از اقتصاددان‌ها معتقدند کشور چین آمارهای خود را دستکاری می‌کند زیرا آنها تمایلی ندارند به جامعه جهانی اطلاع دهند اقتصادشان در حال نزول است. آمارهای اخیر تولید ناخالص داخلی چین بیان از رشد ۶,۷ درصدی سالیانه دارد و در مورد آن شبهه‌های بسیاری در بین صاحب‌نظران وجود دارد.

چین اگر نخواهد بدهی‌های خود را پرداخت کند با مشکلات بسیاری مواجه خواهد شد و به نظر می‌رسد این بدهی‌ها آنقدر زیاد است که امکان پرداخت آن‌ها نیز وجود ندارد. برای پرداخت کشور چین می‌تواند استقراض بیشتری کند ولی این عامل تنها سبب وخیم‌تر شدن شرایط خواهد شد.

در سال ۱۹۹۷ بسیاری از کشورهای آسیایی با بحران مالی مواجه شدند و بسیار شبیه شرایطی است چین در حال حاضر در آن قرار دارد. سپس در ۱۹۹۸ بحران اقتصادی کشور روسیه به وجود آمد. در هر دو مثال نیز تغییرات بسیار شدیدی در بازارهای مالی رخ داد.  اگر به آن زمان برگردیم متوجه خواهیم شد که ین ژاپن ۱۷ شوک شدید را تنها طی یک روز به خودش دید. 

کدخبر:9826 تاریخ:95/12/09 منبع: بازارنیوز