امروز : چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳

 


شماره 261


» بیشتر

صادرات ژاپن در ماه ژوئن ۲۰۱۶میلادی، کمتر از حد انتظار کاهش یافته است؛ یک نشانه از اینکه تقاضای خارجی نسبت به ضعف مداوم سال گذشته بهبود یافته است (رویترز)

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از رویترز، کندی روند افت میزان صادرات می‌تواند باعث کاهش نگرانی سیاستگذاران ژاپنی شود که پس از ناکامی در ایجاد نتایج امیدوارکننده برنامه‌های اصلاح ساختاری، در تلاش برای احیای رشد از طریق هزینه‌های محرک روی زیرساخت‌ها هستند.

نوریو میاگاوا، اقتصاددان ارشد میزوهو اعلام کرد: «نشانه‌هایی وجود دارد که مشخص می‌کند صادرات روند نزولی خود را متوقف کرده‌ است. اقتصاد آمریکا یک نقطه روشن بوده و به بهبود صادرات ژاپن کمک می‌کند. برنامه تحریکی دولت ژاپن برای کمک به تقاضای داخلی طراحی شده است اما بدون اصلاحات وسیع‌تر ما تنها در حال خرید زمان هستیم.»

دولت ژاپن در گزارش اقتصادی ماهانه خود اعلام کرده احساس کسب‌وکار بدتر شده است و با توجه به این که شرکت‌ها ممکن است به دلیل نگرانی‌ در مورد اقتصادهای خارجی، سرمایه‌گذاری خود را به تعویق بیاندازند، تضمینی در اوج‌گیری تقاضای داخلی نخواهد بود.
 
کاهش 7.4 درصدی صادرات ماه ژوئن نسبت به سال قبل کمتر از متوسط برآورد 11.6 درصدی اقتصاددانان مورد بررسی رویترز بوده است. از لحاظ حجمی، صادرات در ماه ژوئن 2.9 درصد نسبت به سال گذشته افزایش داشته که اولین افزایش در چهار ماه اخیر بوده است. مازاد تراز مبادلات تجاری نیز  692.8 میلیارد ین بوده است که در مقایسه با برآورد مازاد 494.8 میلیارد دلاری رقم بیشتری را نشان می‌دهد.
 
در ماه ژوئن، میزان صادرات خودرو و فولاد کاهش یافته و از سوی دیگر صادرات مواد خوراکی، دارو و محصولات فلزی نسبت به سال گذشته افزایش داشته است.

با توجه به افت شدید صادرات مواد شیمیایی و تجهیزات فرایندی فلزات، در این ماه، صادرات به چین، بزرگترین شریک تجاری ژاپن نسبت به سال گذشته 10 درصد کاهش داشته است. این میزان کمتر از افت 14.9 درصدی ماه گذشته بوده است.

صادرات به آمریکا نیز نسبت به سال گذشته افتی 6.5 درصدی را به ثبت رسانده که بسیار کمتر از کاهش 10.7 درصدی ماه گذشته است. بر اساس این گزارش صادرات ژاپن به اتحادیه اروپا نیز 0.4 درصد کاهش داشته و این در حالی است که در ماه می صادرات با افت 4 درصدی مواجه شده بود.

بر اساس گزارش منتشر شده میزان واردات ژاپن در ماه ژوئن نسبت به سال گذشته 18.8 درصد کاهش داشته است. برآورد اقتصاددانان افت 19.7 درصدی بوده است.

ین ژاپن در سال جاری 13 درصد نسبت به دلار تقویت شده و برخی از سیاست‌گذاران ژاپنی نگرانند که رشد بیشتر این واحد پولی به درآمد صادرکنندگان لطمه وارد کرده و موجب افزایش فشارهای تورمی از طریق کاهش قیمت‌های وارداتی شود.
کدخبر:75468- منبع:اقتصاد نیوز- تاریخ:4-5-95