امروز : شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

 


شماره 261


» بیشتر

صادرات نفت‌خام ایران در ماه‌ژانویه سال ۲۰۱۷ میلادی بیش از دو میلیون بشکه در روز بوده که در مقایسه با ماه گذشته‌۳۰ هزار بشکه در روز کاهش داشته است؛ اما صادرات نفت‌خام ایران به کشورهای آسیایی در همین مدت ۶۸ درصد افزایش یافته است (مجتبی توانگر، کارشناس اقتصاد انرژی)

لیست کشورهای ناقض توافق اوپک/رشد محسوس قیمت نفت منتفی است

 

یک کارشناس اقتصاد انرژی گفت: شواهد نشان می دهد میزان پایبندی کشورهای عضو اوپک به توافق حدود ۶۰ درصد است.

 

مجتبی توانگر در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم گفت: پس از توافق اوپک و غیر اوپک برای کاهش 1.8 میلیون بشکه از سطح تولید، در حال حاضر گمانه‌زنی‌های زیادی در مورد میزان پایبندی تولیدکنندگان به توافق انجام می‌شود و به طور کلی خوشبینی نسبت به اجرای این توافق زیاد است. 

 

وی افزود: بر اساس آمار مقدماتی که از تولید اوپک وجود دارد میزان پایبندی کشورها بیش از 60 درصد بوده است و تولید اوپک حدود 840 هزار بشکه در روز کاهش یافته است.

 

این کارشناس اقتصاد انرژی با اشاره به عملکرد کشورهای عضو اوپک به توافق گفت: عربستان سعودی بیش از میزان تعهد شده، تولید خود را کاهش داده است اما کشور عراق که قرار بود 210 هزار بشکه در روز تولید خود را کاهش دهد تنها 51 هزار بشکه سطح تولید خود را کاهش داده است. 

 

توانگر افزود: علاوه بر این کشورهای امارت و ونزوئلا نیز بیش از مقدار تعهد شده خود تولید کرده اند. ایران نیز همچنان زیر سقف تعیین شده اوپک، تولید می کند.

 

این پژوهشگر اقتصاد انرژی درخصوص تولیدکنندگان مهم غیر اوپک گفت: بر اساس گزارش های دریافتی، تولید روسیه 117 هزار بشکه در روز کاهش یافته است که این امر بیانگر پایبندی نسبی روسیه به توافق اخیر با اوپک است.

 

توانگر افزود: فضای پایبندی به توافق اوپک به گونه ای بوده است که وزیر نفت کویت اظهار داشته که قیمتهای کنونی برای تولیدکنندگان و مصرف کنندگان مناسب است و پایبندی تولیدکنندگان به توافق انجام شده تاکنون دل گرم کننده بوده است.

 

این کارشناس اقتصاد انرژی درخصوص آخرین وضعیت صادرات نفت ایران گفت: گرچه هنوز در نقل و انتقال درآمد حاصل از صادرات نفت دچار مشکل هستیم و همچنان سنگ اندازی های بسیاری را شاهد هستیم لیکن میزان صادرات نفت ایران، افزایش و  با نوسان مواجه است.

 

توانگر افزود: بر اساس آخرین آمار رسمی و موجود که از ماه ژانویه منتشر شده، جمع صادرات نفت خام ایران در ماه ژانویه 2017 حدود 2.12 میلیون بشکه در روز بود که در مقایسه با ماه دسامبر 2016 ،30 هزار بشکه در روز کاهش داشت.

 

وی اضافه کرد: صادرات نفت‌خام ایران به  کشورهای آسیا پاسفیک در ماه ژانویه سال جاری 68 درصد نسبت به ماه دسامبر 2016 افزایش یافت. 

 

این پژوهشگر اقتصاد انرژی ادامه داد: صادرات نفت خام ایران به چین در ماه ژانویه 2017 با 20 درصد افزایش نسبت به ماه دسامبر 2016 به 590 هزار بشکه در روز رسید. همچنین صادرات نفت خام ایران به هند در ماه ژانویه 2017 با50 درصد افزایش نسبت به ماه قبل به 480 هزار بشکه در روز رسید. صادرات نفت خام ایران به ژاپن در ماه ژانویه 2017 نسبت به ماه دسامبر 2016 با 27 درصد افزایش نسبت به ماه دسامبر 2016 به 180 هزار بشکه در روز رسید. در مقابل، صادرات نفت خام ایران به کره جنوبی در ماه مذکور 17 درصد کاهش و به 160 هزار بشکه در روز رسید.

 

وی در پایان اظهار امیدواری کرد: فضای با ثباتی بر بازار نفت حاکم است و جهش قیمتی محسوس و قابل توجهی در بازار طی ماه آتی نخواهیم داشت.

کدخبر:9412 تاریخ:95/12/15 منبع: تسنیم