امروز : چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳

 


شماره 261


» بیشتر

علی‌رغم آمار منتشر شده مبنی بر افزایش ده میلیارد دلاری صادرات غیرنفتی کشور در ۱۱ ماه ابتدایی سال جاری، در خوشبینانه‌ترین حالت، ارزش این صادرات به ۴۲ میلیارد دلار خواهد رسید (علیرضا حائری، کارشناس بخش صنعت)

خبری از رکورد صادراتی نیست

 

آمار مقدماتی یازده ماهه صادرات غیرنفتی نشان می‌دهد که تقریبا همان رکورد سال ۹۳ محقق شده و خبری از افزایش ۱۰ میلیارد دلاری در این بخش نیست.

به گزارش خبرنگار مهر، علیرضا حائری کارشناس بخش صنعت، در یادداشتی به اهداف صادراتی کشور در سال جاری پرداخته و آن را مورد انتقاد قرار داده است. متن این یادداشت را در زیر می خوانید:

 

در ابتدای سال جاری ( ۱۳۹۵ ) بود که مقامات صنعتی و صادراتی کشور، هدف گذاری صادرات غیر نفتی سال جاری را با ۱۰ میلیارد دلار افزایش نسبت به سال ۹۴، در حدود پنجاه و دو میلیارد دلار اعلام کردند.

 

حتی معاون اول رییس جمهور نیز طی ابلاغیه ای وزارت صنعت، معدن و تجارت و سازمان توسعه تجارت را ملزم نمود، که این هدف را سرلوحه اقدامات خود قرار داده و با بستر سازی مناسب و اندیشیدن تمهیدات لازم، تمام امکانات را در جهت نیل به این هدف صادراتی بسیج نمایند.

 

تصمیمی صحیح که با توجه به وجود رکود در بازارهای داخلی، راهکاری مناسب در جهت رونق کسب و کار بنگاه های تولیدی داخلی بود.

 

متعاقب این ابلاغیه، جلساتی نیز در بخش های مختلف وزارت صنعت، معدن و تجارت برگزار و اهداف صادراتی هر حوزه و راه های رسیدن به این هدف شناسایی شد.

 

هر چند که هدف ۵۲ میلیارد دلاری برای صادرات غیر نفتی در سال جاری به نوعی بازگشت به عقب و رسیدن به رکورد صادرات سال ۹۳ بود ولی باز هم نسبت به صادرات غیر نفتی سال ۹۴ از رشدی ۲۵درصدی خبر میداد. هرچند که اهداف صادراتی تعیین شده برای  سال ۹۴ نیز محقق نشده بود.

 

گفتنی است که هدف صادراتی تعیین شده برای سال ۹۴ نیز ۶۱ میلیارد دلار تعیین شده بود که نهایتا صادرات غیر نفتی آن سال به ۴۲.۴ میلیارد دلار رسید.

 

 آمار مقدماتی یازده ماهه سال جاری در بخش صادرات غیرنفتی توسط گمرک ایران منتشر شده است، نشان می‌دهد که تقریبا همان رکورد سال ۹۳  محقق شده و خبری از افزایش ده میلیارد دلاری در این بخش نیست و در خوشبینانه‌ترین حالت،  ارزش صادرات غیر نفتی امسال به حدود ۴۲ میلیارد دلار خواهد رسید.

 

به عبارت دیگر همانطور که در آمار گمرک نیز مشخص شده است، ارزش صادرات غیر نفتی یازده ماهه سال جاری، برابر با  ۳۸.۵ میلیارد دلار می‌باشد که بر فرض ادامه همین روند صادرات در اسفند ماه، در پایان سال جاری با صادراتی تقریبا ۴۲ میلیارد دلاری در حوزه صادرات غیر نفتی روبرو می باشیم که تقریبا همان رکورد سال قبل است؛ بدون اینکه هیچگونه افزایشی در این حوزه اتفاق افتاده باشد.

 

البته همچنان رکورد ۵۰ میلیارد دلاری  سال ۹۳ دست نیافتنی به نظر میرسد.

 

اینک که با هدف صادراتی تعیین شده در سال جاری، اختلافی ۱۰ میلیارد دلاری و یا ۲۵ درصدی داریم، خوب است که مسئولین وزارت صنعت، معدن و تجارت و همینطور سازمان توسعه تجارت بصورت شفاف اعلام نمایند که علت عدم تحقق هدف صادراتی در سال جاری چیست و کدام حوزه ها در رسیدن به این هدف، عقب ماندگی دارند و دلیل آن چیست.

 

البته اصحاب رسانه نیز میباید در این رابطه پرسشگر باشند تا انشالله  اهداف صادراتی ویا هر هدف اقتصادی دیگردر سالهای آینده مطابق با توان اجرایی کشور تعیین گردد و یا اینکه متولیانی مناسب با هدف تعیین شده انتخاب و به کار گرفته شوند وموضوع، صرفا جنبه شعاری نداشته باشد؛ تا این که قطعا به  اهداف تعیین شده و یا نزدیکی های آن با درصد انحرافی قابل قبول دست یابی پیدا کنیم و مسئولین هربخش هم ملزم به پاسخگویی عملکرد خویش باشند.

 

بسیارخوب است که آندسته ازمسئولینی که در اجرای اهداف تعیین شده درسازمان متبوع خود ناموفق بوده اند، معرفی و از ایشان توضیح خواسته شود و در صورت احساس نیاز، آن سازمان از لحاظ مدیریتی تقویت شود واز مسئولین موفق در امر صادرات نیز در روز ملی صادرات، تقدیرو قدردانی بعمل آید.

کدخبر: 5033 تاریخ: 95/12/14 منبع: خبرگزاری مهر