امروز : سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳

 


شماره 261


» بیشتر

بیش از یک‌چهارم جمعیت آسیا معادل ۹۰۰ میلیون نفر برای دسترسی به خدمات عمومی در سال گذشته میلادی مجبور به پرداخت رشوه شده‌اند (سازمان بین‌المللی شفافیت)

یک چهارم جمعیت آسیا سال گذشته رشوه داده‌اند

 

براساس گزارش سازمان بین المللی شفافیت در سال گذشته میلادی بیش از یک چهارم جمعیت آسیا (۹۰۰ میلیون نفر) برای دسترسی به خدمات عمومی مجبور به پرداخت رشوه شدند.

بازار نیوز –  به نقل از روزنامه سان دیلی چاپ مالزی، نهاد نظارتی شفافیت که مقر آن در برلین است روز سه شنبه با انتشار گزارشی از دولت های آسیا خواست تا برای ریشه کن کردن این فساد بومی اقدامات موثری انجام دهند.

 

نتایج این بررسی براساس اطلاعات ارائه شده توسط ۲۰ هزار نفر از مردم در ۱۶ کشور از سراسرحوزه آسیا – اقیانوس آرام از پاکستان تا استرالیا اخذ و داده های آن تحلیل شده است.

این روزنامه نوشت: این بررسی ها نشان می دهد که مردم دراین منطقه از دنیا در ۱۲ ماه گذشته حداقل هر ماه مجبور به پرداخت ‘ پول چای’ برای کسب خدمات اجتماعی مورد نیاز خود شده اند.

 

بیشترین میزان پرداخت رشوه در این مدت به دو کشور هند و ویتنام اختصاص یافته، کشورهایی که دو سوم افراد شرکت کننده در این بررسی اعلام کردند که حتی برای دسترسی به خدمات اولیه اجتماعی مانند آموزش و بهداشت مجبور به شیرینی دادن به طرف مورد نظر خود شده اند.

 

طبق این بررسی ژاپن ، کره جنوبی ، هنگ کنگ و استرالیا کشورهایی بودند که کمترین میزان رشوه دادن از آنها گزارش شده است.

 

همچنین براساس نتایج این بررسی ،نیروهای پلیس در این کشورها بیشترین درخواست برای دریافت رشوه را داشتند زیرا کمتر از یک سوم سوال شوندگان اعلام کردند که هنگامی که مجبور به مراجعه به پلیس بودند حداقل به یک پلیس رشوه دادند.

 

۳۸ درصد از مخاطبان این پژوهش اعلام کردند که مردم فقیر در کشورشان که توانایی پرداخت رشوه را نداشتند بیشترین لطمه را از این دیده اند.

 

با این وجود، برای دریافت رشوه هنوز مردم فقیر در کشورهایی مانند تایلند ، هند و پاکستان مورد هدف قرار می گیرند که البته این روند در کشورهایی مانند ویتنام ، میانمار و کامبوج برعکس است.

 

‘جوز اوگاز’ رئیس سازمان شفافیت بین المللی در یک کنفرانس مطبوعاتی از همه دولت این ها خواست تا تعهدات خود برای مبارزه با فساد را افزایش دهند .

 

به گفته وی ‘رشوه صرفا یک جرم کوچک نیست ،بلکه غذا را از سفره مردم کم می کند و مانع گسترش آموزش و پرورش، توزیع مناسب بهداشت عمومی و حتی منجر به کشته شدن افراد می شود.’

 

طبق این گزارش در کره جنوبی رئیس جمهوری تعلیق شده’ پارک گئون هی’ رسما توسط دادستان پرونده سامسونگ متهم به دریافت رشوه از گروه صنعتی سامسونگ شده است.

در مالزی نخست وزیر این کشور ، از سال ۲۰۱۵ توسط بازرسان جهانی آشکارا به یک رسوایی مالی به دلیل اختلاس میلیون ها دلار در پرونده شرکت سرمایه گذاری توسعه مالزی واحد متهم شده است.

 

براساس گزارشی که یک نهاد نظارتی بین المللی سال گذشته منتشر کرد،’هون سن’ نخست وزیر کامبوج ،خانواده و دوستان وی متهم به فساد مالی و انباشتن ثروت های عمومی به نفع خود شدند.

 

علاوه براین در سال ۲۰۱۶ ، در چین بیش از یک میلیون نفر از مسئولان این کشور درشبکه بزرگ فساد مالی این کشور سهیم بودند، در ویتنام نیز تعدادی از بازرگانان سابق به دلایل متعدد سوء استفاده مالی از بخش های دولتی بازداشت شدند.

دولت نظامی تایلند نیز در سال گذشته اعلام کرد که کمپینی علیه فساد اداری به راه انداخته که تاکنون نتایجی از آن اعلام نشده است.

کدخبر: 7060 تاریخ: 95/12/17 منبع: بازار نیوز