امروز : جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳

 


شماره 261


» بیشتر

بررسی‌ها حاکی از آن است که معاملات بازار آهن همچون هفته‌ها و ماه‌های اخیر کم ‌رمق است؛ توافق هسته‌ای و اجرای برجام نیز تأثیر چندانی در قیمت محصولات فولادی و رونق در بازار آهن نداشته و همچنان این بازار در رکود به‌سر می‌برد (اقتصاد انلاین)

کارشناسان بازار معتقدند بازار آهن همچنان در رکود است و بسیار بی‌رمق شده و معاملات بسیار کمی در این بازار انجام می‌شود. قیمت محصولات فولادی مثل شمش آهن، تیرآهن و میلگرد به کف رسیده و فعالان بازار برای رسیدن به نقدینگی محصولات خود را قسطی یا زیرقیمت می‌فروشند و اگر دولت طرح‌های عمرانی و ساخت‌و‌ساز را افزایش ندهد بازار آهن از رکود خارج نمی‌شود.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از کسب و کار ، رئیس اتحادیه آهن‌سازان استان تهران گفت: تعداد اعضای صنفی اتحادیه آهن‌سازان 600 عضو است و کارگاه‌های کوچک و معمولی حداقل 5 نیروی کار دارند و این در حالیست که کارگاه‌ها و کارخانه‌های بزرگ که حجم بالایی از تولید را رقم می‌زنند و علاوه‌بر بازار داخلی، نگاهی هم به بازارهای صادراتی دارند، بین 70 تا 80 نیروی کار دارند.

حبیب‌ا… بشارتی ادامه داد: به‌طور کلی حداقل 5 هزار نفر اشتغال‌زایی این صنف در سطح تهران را شاهد هستیم. بیش از 700 کارفرما هم در این صنف مشغول به‌کار هستند. همچنین باید به اشتغال‌زایی بیش از 30 هزار نفری این صنف در سطح کشور اشاره کرد که با توجه به این مساله که افراد دارای مهارت‌های فنی در این صنف مشغول به کار می‌شوند، دارای اهمیت بسیار بالایی است.

حجم واردات، تولیدآهن در داخل کشور را تحت شعاع قرار داده است

این فعال صنفی گفت: اتحادیه آهن‌سازان همانند سایر اتحادیه‌ها در بدنه اصناف، زیر سایه سنگین رکود و مشکلات پیرامون اقتصاد کشور که اقتصادی رکود زده است، به‌سر می‌برد.

بشارتی افزود: تولید‌کنندگان آهن در سال گذشته از وضعیت مناسبی برخوردار نبوده‌اند و به‌واسطه رکودی که بر اقتصاد حاکم بود مشکلات عدیده‌ای برای این صنف به وجود آمد.

این فعال صنفی در ادامه با بیان اینکه حجم واردات، تولیدآهن در داخل کشور را تحت شعاع قرار داده، اظهار داشت: آهن با وجود کارگاه‌های بی‌شمار تولید آهن در داخل کشور، حجم قابل قبولی بوده و از کیفیت خوبی برخوردار است ولی متاسفانه محصولات وارداتی در این حوزه از کیفیت مطلوبی برخوردار نیستند ولی تولیدات داخلی از درجه کیفی بالایی برخوردار هستند.

بشارتی تصریح کرد: وقتی محصولات وارداتی با حجم بالا درداخل کشور توزیع می‌شود، محصولاتی که در داخل کشور و از طریق شرکت‌های تولید‌کننده آهن به مرز تولید می‌رسند، روی دست کارگاه‌داران تولید آهن می‌ماند و این موضوع به حوزه تولید آهن، ضربات جبران‌ناپذیری وارد خواهد کرد.

به گفته وی، مواد اولیه در کشورمان وجود دارد اما با وجود این موجودی باز هم شاهد وارداتی در این زمینه هستیم درحالی‌که نیازی به واردات نداریم. این مشکل هم از آنجا ناشی شده که ارگان‌ها و سازمان‌هایی که مجوز کسب‌وکارها را صادر می‌کنند، کمترین مشورتی با اتحادیه‌ها و صنف مورد نظر ندارند تا با استعلامی چند دقیقه‌ای متوجه شوند که نیازی به واردات نیست و بنابراین لازم نیست مجوزی برای واردات صادر شود. اما چنین هماهنگی وجود ندارد و ضررش در نهایت به بازار و اهالی بازار می‌رسد.

رئیس اتحادیه آهن سازان خاطرنشان کرد: افزایش دامنه واردات تاثیرات بسیار مخربی در سیستم تولیدات داخلی در حوزه آهن‌سازان با خطر افزایش دامنه بیکاری دارد، زیرا با وجود حجم بالای واردات کارخانه‌داران به اجبار باید شماری از کارگران خود را برای ایجاد تعادل بین درآمد و هزینه اخراج کنند.

رئیس اتحادیه آهن‌سازان در ادامه توضیح داد: خیلی از فعالان این صنف کار خود را تعطیل کرده و در حال حاضر فقط با یک تلفن همراه کار می‌کنند، چون دیگر نیازی نیست که هزینه مالیات و دیگر هزینه‌های جاری را بپردازند؛ بنابراین اکثرا به واسطه‌گری روی آورده‌اند.

حبیب‌ا… بشارتی با عنوان اینکه در حال حاضر فروشندگان آهن به صورت تلفنی و سیار فروش آهن را انجام می‌دهند، خاطرنشان کرد: این روش‌ها به سبکی برای فروش آهن تبدیل شده و برای اینکه کارخانه‌های تعطیل به چرخه تولید آهن وارد شوند و جلوی تعدیل نیرو و افزایش دامنه بیکاری گرفته شود باید چاره‌اندیشی کرد.

تولید آهن از صنوف وابسته به تولید ملی است

وی با اشاره به اینکه فعالیت اتحادیه آهن‌سازان با رونق تولید ملی گره خورده است، گفت: تولید آهن از صنوف وابسته به تولید ملی است. بشارتی با بیان اینکه بازار آهن رکودزده است، تصریح کرد: تولید آهن در فضای عدم حمایت از تولید ملی ضربه خورده و رکودزده شده است و متاسفانه کارخانه‌های تولید آهن حال و روز خوب و مساعدی ندارند.

رئیس اتحادیه آهن‌سازان استان تهران با اشاره به اینکه بازار تولید آهن از سوی برخی مشکلات داخلی هم در زیر آوار رکود قرار گرفته است، اضافه کرد: بی‌رونقی بازار مسکن از این جنس مشکلات است.

رکودزدگی بازار تولید آهن به رکود ساختمانی برمی‌گردد

بشارتی تاکید کرد: رکودزدگی بازار تولید آهن به رکود ساختمانی برمی‌گردد؛ متاسفانه هنوز شاهد تحول اساسی در بازار ساخت‌وساز و در مجموع فعالیت‌های عمرانی نیستیم.

رئیس اتحادیه آهن‌سازان استان تهران با بیان اینکه رونق بازار آهن به رونق بازار ساخت‌وساز و مسکن بستگی دارد، خاطرنشان کرد: کوچک‌ترین جرقه در بازار مسکن، بازار تولید آهن را متحول خواهد کرد. وی درباره تحریم‌ها نیز توضیح داد: تحریم‌های ناجوانمردانه علیه نظام جمهوری اسلامی ایران پدیده‌ای ناشناخته نیست و استکبار جهانی در طول حیات انقلاب اسلامی، با فشارهای مختلف از تحریم گرفته تا نبرد نظامی و نرم، دنبال فلج کردن نظام بوده است.

رئیس اتحادیه آهن‌سازان استان تهران با تاکید بر اینکه تحریم‌ها باعث شد تا اقتصاد ایران در فشار باشد، اضافه کرد: متاسفانه واردات بی‌رویه کالاهای خارجی قاچاق، در کنار تحریم‌ها رکود را بر فضای اقتصاد کشور حکم‌فرما کرد.

کدخبر:69582- منبع:اقتصاد انلاین- تاریخ:4-5-95