امروز : جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳

 


شماره 261


» بیشتر

نرخ تورم در امریکا طی ماه مارس سال جاری میلادی با افت ۰/۳ درصدی روبرو شد؛ این در شرایطی است که نرخ تورم این کشور در ماه فوریه با افزایش ۰/۲ درصدی روبرو شده بود، این نخستین بار از فوریه ۲۰۱۶ است که نرخ تورم امریکا با کاهش روبرو می شود (کیتکو نیوز)

به گزارش سایت طلا به نقل از کیتکونیوز، وزارت بازرگانی آمریکا اعلام کرد، مصرف کنندگان طی ماه مارس نسبت به فوریه هزینه های کمتری را انجام داده اند و این مساله نگران کننده است.

بر اساس این گزارش میزان خرده فروشی در اقتصاد آمریکا در ماه مارس با افت 0.2 درصدی روبرو شده است، این رقم در ماه فوریه با رشد 0.1 درصدی همراه شده بود. کارشناسان اقتصادی افزایش 0.1 درصدی خرده فروشی را در این مدت پیش بینی کرده بودند. انتشار این آمارها می تواند طی روزهای آینده به نفع قیمت طلا و به ضرر  ارزش دلار باشد.

آدام باتون تحلیلگر ارشد فارکس لایو در این باره تاکید کرد: این دومین ماه متوالی است که آمارهای خرده فروشی در آمریکا ناامید کننده است و این مساله می تواند تاثیر زیادی بر تصمیم فدرال رزرو برای افزایش نرخ بهره طی ماه های آینده داشته باشد.

فدرال رزرو آمریکا در نشست مارس برای دومین بار در 3 ماه اخیر نرخ بهره را افزایش داده است.  اندریو گرانتهام اقتصاددان ارشد سی آی بی سی تاکید کرد که آمارهای ناامید کننده خرده فروشی می تواند تاثیر منفی بر وضعیت رشد اقتصادی در سه ماه نخست داشته باشد. مصرف بخش خصوصی نقش مهمی در رشد تولید ناخالص داخلی آمریکا دارد. در حالی که برخی پیش بینی ها نشان می دهد که رشد اقتصادی آمریکا در 3 ماه نخست امسال به 1.5 درصد رسیده، ولی به نظر می رسد این رقم کمتر از پیش بینی های اعلام شده باشد.

دیگر آمارهای منتشر شده در آمریکا نیز نشان می دهد که کاهش قیمت بنزین تاثیر زیادی بر افت نرخ تورم داشته است. وزارت کار آمریکا اعلام کرده است که نرخ تورم طی ماه مارس با افت 0.3 درصدی روبرو شده است. این در شرایطی است که نرخ تورم آمریکا در ماه فوریه با افزایش 0.2 درصدی روبرو شده بود.

این نخستین بار از فوریه 2016 میلادی است که نرخ تورم آمریکا با کاهش روبرو می شود. البته نرخ تورم سالیانه آمریکا در ماه مارس به 2.4 درصد رسیده است. این رقم در ماه فوریه به 2.7 درصد رسیده بود. شاخص قیمت بنزین در آمریکا طی ماه مارس با افت 6.3 درصدی روبرو شده است. به طور کلی شاخص قیمت انرژی و مواد غذایی طی ماه گذشته با افت 0.1 درصدی روبرو شده است. به نظر می رسد کاهش نرخ تورم در آمریکا در نهایت به ضرر قیمت طلا خواهد بود.

 

کدخبر:5030 تاریخ:96/01/28 منبع:طلا