امروز : پنج شنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

 


شماره 261


» بیشتر

کمیته فقهی سازمان بورس و اوراق بهادار دو قالب برای اوراق اجاره به تصویب رساند؛ قالب اول اوراق اجاره وحدت‌بانی و فروشنده و قالب دوم اوراق اجاره با فرض تفاوت و دوگانگی شخصیت‌بانی و فروشنده است (رییس کمیته فقهی سازمان بورس و اوراق بهادار)

تصویب دو قالب جدید برای اوراق اجاره در بورس ایران

 

رییس کمیته فقهی سازمان بورس از تصویب دو قالب جدید برای اوراق اجاره در بورس ایران خبر داد.

به گزارش خبرنگار بورس اقتصاد آنلاین؛ رییس کمیته فقهی سازمان بورس و اوراق بهادار در نهمین دوره بین المللی بازار سرمایه اسلامی  در خصوص اوراق اسلامی منتشر شده در بازار سرمایه ایران گفت: همگام با آخرین تحولات در بازار سرمایه اسلامی بازار سرمایه کشور نیز از نظر اقدام به انتشار ابزار معاملاتی مبتنی بر قوانین اسلامی و شریعت اقدامات قابل توجهی را انجام داده و جزء کشورهای پیشرو در این زمینه است.

غلامرضا مصباحی مقدم با اشاره به اینکه ابزارهای مالی ایران مبتنی بر موازین شرعی است، افزود: راه اندازی یک ابزار مالی جدید در بازار سرمایه ایران مشروط به تصویب کمیته فقهی است؛ تا از این طریق این اطمینان برای سرمایه گذاران ایجاد شود.

وی به  تلاش سازمان بورس و توجه این نهاد به مسایل شرعی اذعان داشت و گفت: از اهتمام ریاست سازمان بورس به مسایل شرعی در بازار سرمایه قدردانی می کنم.

حجت الاسلام و المسلمین مصباحی مقدم در خصوص کارکرد کمیته فقهی اظهار داشت: کمیته فقهی در سال 2007 میلادی فعالیت خود را آغاز کرد و هم اکنون بالغ بر 45 جلسه موفق را پشت سر گذاشته است؛ این کمیته متشکل از 5 فقیه آشنا به مسایل مالی یک حقوقدان یک متخصص بازار و ابزارهای مالی و یک اقتصاد دان است.

رییس کمیته فقهی سازمان بورس  با اشاره به مصوبات این کمیته  تصریح کرد: اوراق اجاره که یکی از پرکاربردترین ابزارهای مالی و اسلامی در جهان است در سال 2011 میلادی در بازار ایران فعالیت خود را آغاز کرد و پس از آن به طور مستمر شاهد انتشار این اوراق بودیم.

وی در خصوص این اوراق گفت: کمیته فقهی دو قالب را به صورت کلی برای اوراق اجاره به تصویب رسانده است قالب اول اوراق اجاره وحدت بانی و فروشنده است و قالب دوم اوراق اجاره با فرض تفاوت و دوگانگی شخصیت بانی و فروشنده است.

 مصباحی مقدم این را هم یادآور شد : اوراق اجاره می تواند با اوراق عادی و به شرط اختیار فروش و یا به شرط تملیک منتشر شود.

وی در خصوص دیگر اوراق منتشر شده در کمیته فقهی بیان داشت: اوراق استصناع نیز یکی دیگر از ابزاهای مالی اسلامی است منتشر شده در بازار سرمایه ایران است. این اوراق ابزاری جهت تامین مالی بخش های زیر ساختی است که تاکنون یک مورد از این اوراق به مبلغ 54 میلیون دلار در بازار سرمایه ایران منتشر شده است.

مصباحی مقدم  در خصوص دیگر ابزار معاملاتی مورد تصویب کمیته فقهی اظهار داشت: اوراق مرابحه از دیگر اوراق تصویب شده در کمیته فقهی است که دارندگان آن به صورت مشاع مالک دارندگان عینی هستند.

وی گفت: تا پایان فوریه 2017 اوراق مرابحه در بازار سرمایه ایران ارزش به اندازه 900 میلیون دلار داشته است که روند رو به رشد آن قابل مشاهده است.

مصباحی مقدم به اوراق قرض الحسنه به عنوان دیگر اوراق مالی اسلامی اشاره داشت و اهداف آن را تامین مالی طرح های عام المنفعه دانست.

رییس کمیته فقهی با اشاره به انتشار اوراق منفعت به عنوان یکی از پرکاربردترین روش های تامین مالی دولت افزود: از جولای سال 2012 این اوراق در کمیته فقهی به تصویب رسیده است ولی هنوز به مرحله انتشار دست نیافته است.

مصباحی مقدم با معرفی اوراق سلف موازی به عنوان یکی دیگر از ابزارهای مالی اسلامی در بازار سرمایه ایران بیان داشت : یکی از ابزارهایی که طرفداران بسیاری را در بازار سرمایه ایران به خود جذب کرده، اوراق سلف موازی است که ناشر بر اساس قرارداد بیع سلف منتشر می کند. اوراق سلف موازی در بازار سرمایه ایران همراه با اختیار خرید و فروش است.

مصباحی مقدم بیان داشت: اوراق رهنی در بازار سرمایه ایران یک بار به مبلغ 97 میلیون دلار منتشر شد.

رییس کمیته فقهی اسناد خزانه اسلامی را یکی دیگر از ابزارهای بازار سرمایه ایران دانست و خاطر نشان ساخت: اسناد خزانه اسلامی در بازارهای اسلامی بر اساس نرخ بهره نیز و بر اساس بدهی های دولت به شرکت ها و پیمانکاران طراحی شده. این اوراق با پشتوانه دولت منتشر می شود که سررسید یکسان داشته و معاف از مالیات است.

مصباحی مقدم این را هم یادآور شد که در سال 2017بیش از 2.2میلیارد دلار اسناد خزانه اسلامی منتشر شده است.

کدخبر:10236 تاریخ:96/01/30 منبع: اقتصادآنلاین