امروز : جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳

 


شماره 261


» بیشتر

نرخ رهن و اجاره در سال ۹۵ از ابتدای سال به‌طور رسمی حدود ۱۰ درصد و در آمار غیررسمی بالاتر از ۱۵ درصد رشد داشته است (بانک مرکزی)

اجاره‌های میلیونی آپارتمان در شمال تهران

 

براساس اعلام آمار بانک مرکزی نرخ رهن و اجاره در سال 95 در کشور افزایش‌یافته بود. اگرچه پیش‌ از این، عنوان‌شده بود که نرخ اجاره امسال به میزان ۱۰ الی ۱۵ درصد نسبت به سال قبل افزایش‌یافته است اما بررسی‌های میدانی نشان می‌دهد که اجاره‌بها از ابتدای سال 95 به‌طور رسمی حدود 10 درصد و در آمار غیررسمی بالاتر از 15 درصد رشد داشته است.

 گرایش کلی مالکان در اخذ اجاره به‌جای دریافت ودیعه را هم به این افزایش سرسام‌آور میزان اجاره‌بها اضافه کنید. مالکان می‌گویند با کاهش نرخ سودهای بانکی و همچنین در شرایطی که بازار و وضعیت کسب‌وکار چندان مناسب نیست، دریافت ودیعه از مستاجر سودی برای آنان ندارد و با مبلغی که تحت عنوان ودیعه از مستاجر دریافت می‌کنند، نمی‌توانند پول‌سازی کنند و ازاین‌رو ترجیح می‌دهند میزان اجاره دریافتی را بالا ببرند. با مراجعه به فایل‌های رهن و اجاره بنگاه‌داران این موضوع کاملا روشن می‌شود.  آمارها چه می‌گویند؟براساس آمار و ارقام ارائه‌شده توسط مرکز آمار ایران متوسط مبلغ اجاره ماهانه به‌علاوه 3 درصد ودیعه پرداختی برای اجاره یک مترمربع زیربنای مسکونی معامله‌شده از طریق بنگاه‌های معاملات ملکی در شهر تهران 22 هزار و 424 تومان با میانگین مساحت 74 مترمربع و متوسط عمر بنای 13 سال بوده است که نسبت به فصل قبل 4/0 درصد کاهش و نسبت به فصل مشابه سال قبل 6/8 درصد، افزایش داشته است.  اما به نظر می‌رسد از ابتدای سال جاری مالکان تمایل بیشتری به ارائه تخفیف در بازار رهن و اجاره‌دارند. زیرا موجران معتقدند بازار کنونی اجاره به علت کاهش تقاضا در وضعیت مطلوبی قرار ندارد. به‌هرحال، گزارش زیر اوضاع بازار رهن و اجاره آپارتمان‌های 50 تا 70 متری‌ را در فروردین 96 بررسی کرده است.

 اجاره‌های میلیونی در شمال شهر

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از تعادل ، اگر سال‌های سال است که در آرزوی زندگی در منطقه شمال پایتخت هستید و ازآنجایی‌که خرید ملک مسکونی در شمال شهر تهران بسیار سنگین است، می‌توانید نگاه جامع‌تری به بازار رهن و اجاره این منطقه داشته باشید. البته باید گفت، اکثر واحدهای مسکونی در مناطق شمال تهران متراژ بالا هستند. به‌هرحال، شما می‌توانید ملک 70 متری با عمر 10 ساله در منطقه فرشته را با 3 میلیون و 500 هزار تومان اجاره و 30 میلیون تومان رهن به عنوان سکونت‌گاه یک‌ساله خود انتخاب کنید.  همچنین یک ملک 73 متری در نیاوران حدود 60 میلیون تومان رهن و حدود 2 میلیون و 800 هزار تومان اجاره دارد.  حتی شما می‌توانید با رنج قیمتی پایین‌تر، ملک 65 متری 12 ساله را در قیطریه با 20 میلیون تومان رهن و 2 میلیون 700 هزار تومان اجاره کنید. به‌هرحال، بر اساس گزارش میدانی «تعادل»، رهن هر مترمربع واحد مسکونی در شمال تهران حدود یک‌میلیون و ۴۰۰ هزار تومان است.

 غرب همیشه محبوب

همواره غرب تهران از جمله (سعادت‌آباد، شهرک غرب، گیشا، ستارخان و…) به دلیل شاخص‌های توسعه‌یافتگی از توجه و تقاضای بالاتری نسبت به مناطق دیگر تهران دارد.  قیمت‌های این منطقه نسبت به بخش‌های شمالی متعادل‌تر بوده و از شاخص‌های اجتماعی مطلوبی برخوردار است. به‌طور کلی دسترسی خوب به بزرگراه‌ها، خیابان‌های عریض و ترافیک روان و امکانات شهری مناسب ازجمله ویژگی‌های این منطقه است. در حال حاضر، یک ملک 75 متری در بلوار مرزداران با عمر بنای 20 سال، دارای 20 میلیون تومان رهن و یک‌میلیون و 800هزار تومان اجاره است. همچنین در این منطقه ملک 65 متری در شهرک‌غرب با عمر بنای 10 ساله حدود 10 میلیون تومان رهن و 2 میلیون و 500 هزار تومان اجاره دارد.  به‌هرحال، مناطق غرب تهران یکی از مناطق مطمئن و مطلوب برای سرمایه‌گذاری است. این منطقه یکی از محبوب‌ترین منطقه بین مناطق دیگر تهران و همچنین در سال اخیر مناطق غرب تهران دارای بیشترین بازده سرمایه‌گذاری نیز بوده است. سرمایه‌گذاری در این مناطق معمولا با سود فراوان و ریسک پایین همراه است. پونک، جنت‌آباد، سازمان برنامه، شهران و بخشی از کن جزو منطقه غرب محسوب می‌شود. این مناطق نیز به‌واسطه نوساز بودن در بسیاری از شاخص‌های شهری توسعه‌یافته است و بسیاری از خانواده‌های جوان در این منطقه زندگی می‌کنند.

 شرق با قیمت معقول

اگر به دنبال زندگی آرام و ارزان‌تر از مناطق گفته‌شده بالا هستید، باید نگاهی به فایل‌های رهن و اجاره مناطق شرق تهران داشته باشید. این مناطق به‌واسطه داشتن بزرگراه، بازارها و مجتمع‌های تجاری باقیمت‌های متناسب، وسعت فضای سبز نسبتا استاندارد، فضای آموزشی متعدد یکی از بهترین انتخاب‌های خانواده‌هایی با فرزندان جوان است.

اگرچه برخی از املاک این منطقه، دارای قیمت غیرمنطقی است اما در کل به نسبت شاخص‌های شهری از کیفیت قابل قبولی برخوردار است. دلاوران، سراج، استخر، امام حسین، افسریه، تهران‌پارس، نبرد و پیروزی از مهم‌ترین مناطق شرق تهران بزرگ هستند. این منطقه دارای 14 بزرگراه بوده و دانشگاه آزاد اسلامی مستقلی با عنوان دانشگاه آزاد اسلامی واحد شرق تهران دارد. در حال حاضر قیمت اجاره یک ملک 70 متری در تهران‌پارس حدود 40 میلیون تومان رهن و 600 هزار تومان اجاره است. همچنین یک ملک 60 متری در امام حسین (ع) با 20 میلیون رهن دارای اجاره‌یی در حدود 750 هزار تومان است. اجاره یک 60 متری در هفت‌حوض نیز حدود یک‌میلیون و 500 هزار تومان اجاره و 25 میلیون تومان رهن است. همچنین یک ملک 58 متری در 17 شهریور حدود 20 میلیون رهن و 900 هزار تومان اجاره دارد.

 جنوب ارزان و مناسب

اگر به دنبال ملک ارزان برای رهن و اجاره یا رهن کامل با قیمت معقول هستید، نگاهی به فایل‌های منطقه جنوب داشته باشید. با داشتن 100 میلیون تومان می‌توانید یک 40 تا 50 متری در برخی از محله‌های این منطقه ملک مناسبی خریداری کنید اما به‌طور کلی مبلغ رهن این منطقه از 10 تا30 میلیون تومان و اجاره‌های آن از 100 هزار تومان تا 500 هزار تومان است.  در حال حاضر، یک ملک 60 متری در مهرآباد دارای 5 میلیون تومان رهن و 500 هزار تومان اجاره است و ملک دیگری با همین متراز در خیابان آزادی دارای 10 میلیون تومان رهن و 300 هزار تومان اجاره است. اگر به دنبال رهن کامل نیز هستید این منطقه دارای قیمت‌های معقولی است به‌طور مثال یک ملک یک خوابه 66 متری در شهر ری را می‌توانید با 35 میلیون تومان رهن کامل کنید.

 مرکز گران و شلوغ

اگر شاغل هستید و فرصت کافی برای امورات زندگی ندارید، باید در انتخاب محل زندگی هوشیارانه‌تر اقدام کنید. در حال حاضر، مرکز شهر تهران گزینه مناسبی برای خانواده‌های شاغل است. زیرا تمامی امکانات رفاهی، تجاری واداری در مرکز شهر به‌وضوح یافت می‌شود. به‌هرحال، این بخش نسبت به شرق و جنوب تهران هزینه بالاتری داشته و تقریبا هم قیمت غرب تهران است؛ بنابراین اگر در خصوص درآمد مالی جز افراد متوسط به بالا هستید و تمایل زیادی به زندگی در مناطق زنده شهر تهران هستید مرکز شهر می‌تواند گزینه مطلوبی برای زندگی باشد هرچند اینکه مناطق اندکی شلوغ‌تر و پرترافیک‌تر از مناطق غربی است. در حال حاضر ملک 60 متری در کریم‌خان با 20سال سن دارای 30 میلیون تومان رهن و یک‌میلیون و 500 هزار تومان اجاره است. همچنین یک ملک 70 متری در خیابان جهان‌آرا دارای 20 میلیون رهن و 2 میلیون و 800 هزار تومان اجاره است.

کدخبر:1003 تاریخ:96/01/30 منبع: اقتصاد آنلاین