امروز : جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳

 


شماره 261


» بیشتر

میزان صادرات در نه ماه سال ۹۵ نسبت به مدت مشابه سال گذشته از نظر وزنی ۳۸ درصد رشد و همچنین میزان واردات در همین مدت از ۷۸ میلیارد دلار به ۴۳ میلیارد دلار افزایش داشته است (مدیرکل دفتر اقتصاد کلان سازمان برنامه و بودجه)

از سال ۹۲ با بهبود اوضاع اقتصادی رو به رو بودیم

 

مدیرکل دفتر اقتصاد کلان سازمان برنامه و بودجه با بیان اینکه از سال ۹۲ با بهبود اوضاع اقتصادی رو به رو بودیم، گفت: اجرای برجام و تسهیل حضور سرمایه گذاران خارجی از مهمترین اقدامات دولت یازدهم است.

به گزارش باشگاه خبرنگاران پویا، امیر باقری، نماینده سازمان برنامه و بودجه کشور در برنامه مناظره درباره حمایت از تولید ملی گفت: دولت در آغاز فعالیت خود در عین وجود تحریم های ایران از سوی کشورهای غربی، با رشد اقتصادی پایین و تورم بالا مواجه شد.

وی افزود: همچنین با توجه به کاهش حجم تولید و صادرات نفت خام، ایران جایگاه خود در اوپک را از دست داد.

باقری ادامه داد: پس از این دوره و روی کار آمدن دولت یازدهم قیمت نفت از 100 دلار به 45 دلار رسید و همچنین قیمت فلزات اساسی و مواد معدنی با کاهش چشمگیری مواجه شد و درآمدهای دولت و بازار سرمایه افت چشمگیری داشت.

این کارشناس اقتصاد کلان ادامه داد: اما با تمام این شرایط وضعیت اقتصاد کشور در شرایط بهتری نسبت به آن دوران قرار دارد.

نماینده سازمان برنامه و بودجه کشور افزود: از سال 92 تاکنون با ثبات نرخ ارز، کاهش تورم و در مجموع بهبود اوضاع اقتصادی رو به رو بودیم. همچنین ایران توانست با افزایش حجم تولید و صادرات نفت، سهمیه خود در اوپک را دوباره کسب کند.

باقری ادامه داد: خوشبختانه رشد صادرات در نه ماهه سال 95 نسبت به مدت مشابه از نظر وزنی با رشد 38 درصدی مواجه بوده، همچنین میزان واردات از 78 میلیارد دلار به 43 میلیارد دلار رسیده است.

وی درباره کاهش نرخ تورم و تصادفی بودن آن گفت: هنگامی که در دوره 5 ساله نرخ تورم کاهش می یابد و تداوم دارد، به طور حتم این روند اتفاقی نیست.

باقری در ادامه با مخالفت با این موضوع که در طی فعالیت دولت یازدهم اتفاق مهمی در اقتصاد کشور رخ نداده است، گفت: هنگامی که قیمت نفت از 100 دلار به نصف آن کاهش یافت، می توانست تاثیر چشمگیری بر افزایش نرخ ارز و افزایش تورم داشته باشد.

به گفته ی وی اصلاح تفکرات قبلی ، باعث شد تا در عین کاهش قیمت نفت، هم درآمدهای دولت محقق شد و قیمت ارز ثابت ماند.

این کارشناس اقتصاد کلان با تاکید بر اینکه اجرای برجام و تسهیل حضور سرمایه گذاران خارجی از مهمترین اقدامات دولت یازدهم است، گفت: تمهیداتی که برای چک های برگشتی، 16 هزار میلیارد تومان تسهیلات،پرداخت بدهی دولت به بانک ها …. از جمله دیگر اقدامات مهم این دولت بوده است.

 

دولت یازدهم هیچگونه اقدام قابل توجهی برای کاهش نرخ تورم انجام نداد

سید رضا فاطمی امین، کارشناس صنعت، معدن و تجارت دیگر مهمان برنامه مناظره 18 فروردین ماه، با موضوع “حمایت از تولید ملی” در این باره گفت: بخش زیادی از رشد اقتصادی حاصل شده طی این مدت، ناشی از فروش نفت بوده است.

وی افزود: تورم متغیری است که اگر اتفاق خاصی در اقتصاد کشور رخ ندهد، کاهش خواهد یافت. به شکلی که در سال 91 تورم، 30 درصد بود اما در سال بعد به 15 درصد رسید. 24 عامل در کاهش و افزایش نرخ تورم تاثیر دارد و به نظر من دولت یازدهم هیچگونه اقدام قابل توجهی برای کاهش نرخ تورم انجام نداده است.

به گفته ی فاطمی از سال 92 تاکنون هیچ اتفاق مهمی در کشور رخ نداده است تا دولت بتواند با سیاست گذاری صحیح و به موقع خود، از نتایج احتمالی بعدی آن جلوگیری کند.

برجام دستاورد بزرگی برای کشور نیست

فاطمی گفت: برجام معایب و مزایایی برای کشور ما داشت که نمی توان آن را دستاورد بزرگی برای کشور عنوان کرد.

این کارشناس صنعت ادامه داد: به نظرمن اتفاق خوبی نیست که دولت به صورت جزئی وارد مشکلات تولیدکنندگان شده است و بهتر بود که دولت منابع مالی خود را در اختیار سیستم بانکی قرار می داد تا تولیدکنندگان از طریق بانک ها مشکلات خود را حل کنند.

وی با انتقاد از اینکه عنوان می شود، بدهی دولت به بانک ها پرداخت شده است، گفت: این اعداد و ارقام تنها در حد مصوبه است و عملی نشده و پولی به سیستم بانکی وارد نشده است.

کدخبر:90063 تاریخ:96/01/19 منبع:تسنیم