امروز : سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳

 


شماره 261


» بیشتر

اتمام پروژه مسکن مهر و احیای بافت فرسوده می‌تواند در بخش مسکن تحرک زیادی ایجاد کند و می‌بایست در سال جاری مورد توجه جدی قرار گیرد (اقتصاد آنلاین)

چند پیشنهاد برای خروج بازار مسکن از رکود

 

یک کارشناس مسکن گفت: اتمام پروژه مسکن مهر و احیای بافت فرسوده می‌تواند در بخش مسکن تحرک زیادی ایجاد کند و می‌بایست در سال جاری مورد توجه جدی قرار گیرد.

اقتصاد آنلاین – محمد فیروزی؛ سال 95 در حالی طی شد که رشد بخش مسکن منفی بود و در مقابل سایر مولفه های اقتصادی وضعیت نامناسبی داشت. برخی گمانه زنی ها حکایت از این دارد که بخش مسکن در سال 96 وارد فاز رونق شده و در صورت برنامه ریزی درست این بخش هم به طور کامل از رکود خارج می شود.

در این میان برخی اجرای تکالیف دولت را برای خروج از رکود شرط لازم می دانند و معتقدند که دولت به عنوان بزرگترین نهاد اجرایی می تواند در پرداخت تسهیلات ساخت و ساز و اتمام پروژه های مسکن مهر، گام مهمی در خروج مسکن از رکود بردارد. این طرز تلقی از نقش دولت در خروج مسکن از رکود برای دولت یک نقش مراقبتی هم قایل است، به این شکل که دولت از نگه داری مسکن نزد مالکان (خانه خالی) به عنوان کالای سرمایه ای خودداری کند.

فرهاد بیضایی در گفت و گو با اقتصاد آنلاین در خصوص برنامه های لازم برای خروج مسکن از رکود در سال جاری گفت: اجرای تکالیف دولت می تواند نقش موثری در خروج مسکن از رکود ایفا کند، که در این میان اتمام پروژه مسکن مهر به عنوان یکی از کلیدهای خروج مسکن از وضعیت کنونی است. این پروژه در این چند سال برای متقاضیان تبدیل به یک فشار سنگین مالی شده است و با وجود افزایش آورده متقاضیان تعداد زیادی از این افراد به خانه خود نرسیده اند.

این کارشناس مسکن افزود: باید توجه داشت که اتمام پروژه مسکن مهر قابل حصول است و سال 96 می تواند آخرین سال اجرای این پروژه باشد، البته در صورت عزم جدی برای این کار بخشی از آن در زمان دولت یازدهم قابل تحقق است و بخش دیگر آن را هم دولت دوازدهم می تواند به اجرا درآورد.

وی ادامه داد: بنابر آمارها در کشور بیش از 20 درصد جمعیت شهری در وضعیت بدمسکنی هستند، همچنین تعداد زیادی از جمعیت در روستاها نیز در چنین وضعی قرار دارند و جمع بندی این آمارها برای دولت یک هشدار است و می بایست خیلی زود برای خانه های این جمعیت فکر شود، چرا که اگر این افراد در خانه های فرسوده و ناامن زندگی کنند تهدیدهای زیادی جان این افراد را در معرض خطر قرار می دهد.

بیضایی تصریح کرد: احیای بافت فرسوده شهری و روستایی یک اقدام لازم در سال جدید است و دولت ها در سال 96 می بایست خیلی زود این برنامه را که به تعویق افتاده است را به اجرا درآورند.

مسکن کالای مصرفی نه سرمایه ای

این کارشناس مسکن دو اقدام را در سال 96 برای نظارت از بخش مسکن ضروری دانست و خاطرنشان کرد: راه اندازی سامانه جامع املاک و اسکان در کشور طرح خوبی است که نیمه کاره رها شده است و دستاورد آن در کشور لمس نشده است و با یک اقدام جدی دولت می توانیم در سال جدید از دستاورد آن بهره مند شویم.

وی ادامه داد: این سامانه به شناسایی وضعیت خانه ها کمک می کند و نشان می دهد که کدام خانه ها خالی هستند، البته دولت به عنوان یک ابزار اجرایی می بایست نسبت به وضع مالیات برای این خانه ها هم برنامه ای را تدوین کند تا مسکن کالای مصرفی جامعه باشد.

کدخبر:800963 تاریخ:96/01/22 منبع: اقتصادآنلاین