امروز : جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳

 


شماره 261


» بیشتر

صادرات ایران در سال ۱۳۸۳ سه و نیم میلیارد دلار بود که این رقم در حال حاضر به ۴۴ میلیارد دلار رسید؛ در واقع در بخش صادرات غیرنفتی در ۱۵ سال اخیر بیش از ۱۱ برابر افزایش داشته‌ایم (مدیر عامل صندوق ضمانت صادرات)

بدهی ۱۰۰ میلیون دلاری شرکت خصوصی مانع کاهش ریسک تجاری ایران شد

 

مدیرعامل صندوق ضمانت صادرات با اشاره به مشکلات پیش روی تجارت کشور گفت: سیستم بانکی برای تجارت کشور با عنوان یک مشکل وجود دارد و کماکان برخی از بانکها ترس از جریمه شدن آمریکا دارند وگرنه ایران ریسک تجاری بالایی ندارد.

به گزارش خبرنگار بخش بازرگانی خبرگزاری تسنیم علی سید علی امروز در نشست خبری صندوق ضمانت صادرات ایران اظهار کرد موضوع صادرات در شرایط فعلی اقتصاد کشور برای ما بسیار با اهمیت است و بر توسعه آن تاکید شده است. ایران در منطقه‌ای پر آشوب قرار دارد اما ما شرایط امنیت مناسبی داریم که این شرایط زمینه صادرات را محیا می‌کند و باید از آن به درستی استفاده شود.

وی افزود: افزایش پوشش ریسک تجاری از اقدامات صندوق ضمانت صادرات ایران است و در صورتی که صادرکنندگان نتوانند پول خود را دریافت کنند این پرداخت به آنها انجام می‌شود.

مدیرعامل صندوق ضمانت صادرات ایران ادامه داد در حال حاضر 130 کشور در دنیا به این صورت به صادرکنندگان خود خدمات ارائه می دهند.

وی تصریح کرد صادرات ایران در سال 83 سه و نیم میلیارد دلار بود که این رقم به 44 میلیارد دلار رسیده است و در واقع در بخش صادرات غیرنفتی در 15 سال اخیر بیش از یازده برابر افزایش داشته ایم.

سید علی گفت بر اساس برنامه ریزی های انجام شده میزان صادرات غیر نفتی ایران در چهار تا پنج سال آینده به 70 میلیارد دلار می‌رسد که این مهم رقمی دست نایافتنی نیست.

وی با اشاره به قطع فعالیت مراودات بانکی در زمان تحریم گفت: صادر کنندگان برای نقل و انتقال پول دچار مشکل بودند اما با این وجود صادرات خود را حفظ کردند.

سید علی گفت پوشش بیمه ای در کوتاه مدت 119 درصد رشد و در میان مدت و بلند مدت از 122 میلیون دلار در سال 94 به 695 میلیون دلار رسیده ایم.

وی با بیان اینکه فرهنگ بیمه صادراتی در کشور ضعیف است گفت : در انواع بیمه های دیگر مانند آتش سوزی و عمر نیز این مشکلات وجود دارد که لازم است فرهنگ سازی لازم در این ارتباط صورت گیرد.

کمال سید علی با اشاره به نوسانات نرخ ارز اظهار کرد: بیمه نوسانات ارزی در کشور ایجاد شده است تا در صورتی که نرخ به ضرر صادر کنندگان کاهش یافت حمایت لازم از آنها صورت گیرد.

وی با اشاره به تقویت رابطه بیمه ای با روسیه گفت: اعتبار سنجی لازم از شرکت های روسی انجام شده و در اختیار اتاق بازرگانی ایران قرار گرفته است تا برای توسعه تجارت با این کشور مورد بهره برداری قرار گیرد.

وی با اشاره به امضای تفاهم نامه های جدید بیمه ای با سایر کشور ها افزود: با کشور های اندونزی، برزیل ، مجارستان، اتریش، استرالیا تفاهمات بیمه ای صورت گرفته است تا بتوان روابط تجاری خود را توسعه دهیم.

مدیر عامل صندوق ضمانت صادرات ایران اظهار داشت: رتبه ریسک صادراتی ایران اکنون 6 است اما ما معتقدیم که باید به 2 تا 3 کاهش یابد زیرا ما دیگر بدهی به سایر کشور ها نداریم.

وی درباره دلیل عدم کاهش رتبه ریسک صادراتی ایران گفت: این موضوع در نشست مطرح شد اما این استدلال آورده شد که تنها می توان رتبه هر کشور در هرجلسه یک رتبه کاهش داد و به یکباره امکان کاهش چند پایه ایران وجود ندارد.

وی افزود: همکاریهای بین‌المللی خود را با بیمه‌های صادراتی معروفی مانند هرمس برقرار کردیم و در سال گذشته با کشورهایی نظیر اندونزی، برزیل، مجارستان، اتریش، استرالیا، هند و… قراردادهای همکاری مشترک داشته ایم.

سیدعلی با بیان اینکه ریسک تجاری ایران بایدبه رتبه 2 تا 3 برگردد، گفت: درحال حاضر این لیست در رتبه ششم قرار دارند و با وجود اینکه در جلسه اخیر یک رتبه کاهش یافته اما کماکان در رتبه ششم هستیم.

مدیرعامل صندوق ضمانت صادرات گفت: صادرات باید در اولویت سیستم بانکی قرار گیرد اما سیستم بانکی ما با موضوع واردات خوب آشنا است و شناخت مناسبی از شرایط صادرکنندگان ندارد. تمام دستگاه‌های ذ یربط با موضوع صادرات برای توسعه آن از جمله گمرک باید همکاریهای بیشتری داشته باشند.

 

* بدهی بیش از 100 میلیون دلاری یک شرکت خصوصی مانع کاهش ریسک تجاری ایران شد

وی با بیان اینکه نرخ بانکی برای صادرکنندگان باید کاهش پیدا کنند گفت: امسال حجم صادرات مناسب بود و این میزان افزایش یافت اما در لحاظ ارزشی با وجود اینکه از لحاظ حجمی افزایش داشتیم تغییر نکرده است.

سیدعلی در پاسخ به این سوال که چرا رتبه ریسک تجاری ایران برخلاف وعده داده شده به 5 کاهش نیافت، افزود: براساس قوانین بین‌المللی مطرح است که به یکباره امکان کاهش دو پله‌ای ریسک تجاری وجود ندارد به همین دلیل در جلسه آخر ریسک رتبه تجاری ایران تنها یک رتبه کاهش یافت اما امیدواریم در جلسات بعد دوباره  رتبه ایران کاهش یابد.

وی با تاکید بر اینکه یکی از شروط کاهش ریسک تجاری کشورها نداشتن بدهی به موسسات بیمه‌ای است گفت: خوشبختانه تمام مشکلاتمان با آلمان (بیمه هرمس) حل شده و بدهی‌های خودر ا به باقی کشورها پرداخته کرده‌ایم اما یک بدهی صد و خرده‌ای میلیون دلاری خارجی توسط یک شرکت بخش خصوصی به ایتالیا وجود دارد که این شرکت پرداخت بدهی خود را در اولویت قرار نمی‌دهد به همین منظور است که رتبه ریسک ایران نیز به سرعت کاهش نمی‌یابد.

 

* سیستم بانکی کماکان ترسی از جریمه شدن آمریکا دارد

مدیرعامل صندوق ضمانت صادرات با اشاره به مشکلات پیش روی تجارت کشور نیز گفت: سیستم بانکی برای تجارت کشور با عنوان یک مشکل وجود دارد و کماکان برخی از بانکها ترس از جریمه شدن آمریکا دارند وگرنه ایران ریسک تجاری بالایی ندارد.

وی تاکید کرد: در صورتی که روابط کارگزاری ایران با سایر کشورها در دنیا افزایش پیدا کند ما نیز می‌تو انیم خدمات خود در صندوق ضمانت صادرات ایران را توسعه دهیم.

 

* زیرساختهای اجرای ارز تک نرخی در کشور وجود دارد بانک مرکزی اقدام کند

مدیرعامل صندوق ضمانت صادرات در ادامه صحبت‌های خود در ارتباط با عدم اجرای ارز تک نرخی در سال 95 و وضعیت اجرایی آن در سالجاری گفت: سال 96 سالی مهم برای اقتصاد کشور است. دولت به خاطر کاهش تورم از 37 و 38 درصد به 10 و تک‌رقمی حساسیت‌های زیادی داشت و وقتی در کاهش درصد نرخ تورم موفق شد نشان می‌دهد که امروز ارز بیشتری به دست خواهیم آورد و ورود ارز به کشور بیشتر می‌شود.

سیدعلی تاکید کرد: بانک مرکزی باید در این خصوص (تک نرخی کردن ارز) اقدامات لازم را داشته باشد و در سال 96 ارز تک نرخی را به مرحله اجرا درآورد زیرا اکنون زیرساختهای اجرای ارز تک نرخی وجود دارد.

وی گفت: در کشور عراق اکنون بازار خوبی برای خدمات فنی مهندسی داریم که امور مربوط به ضمانت صادرات آن توسط این صندوق صورت می‌گیرد همچنین بازارای سنتی خودرا در کشورهای اروپایی و آمریکایی داریم و فرش، زعفران و حتی پنیر ایران به آمریکا و اروپا صادر می‌شود اما بازار اروپا و آمریکای لاتین نیازمند توسعه است.

مدیرعامل صندوق ضمانت صادرات با بیان اینکه به دلیل اشکالات روابط بانکی برای صدور ضمانت‌نامه نیز با مشکل مواجهیم گفت: امور و کارهای پایه‌ای و اساسی‌تر برای توسعه صادرات باید فراهم شود تا از طریق بانکی تمام نقل و  انتقالات پول را داشته باشیم.

کدخبر:890156 تاریخ:96/02/03 منبع: تسنیم