امروز : جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳

 


شماره 261


» بیشتر

ارز دو نرخی یا چند نرخی مهمترین مانع سرمایه‌گذاری خارجی در کشور است؛ زیرا سرمایه‌گذار خارجی باید بداند وقتی ارزی را وارد کشور کرد چگونه و با چه نرخی آن را خارج خواهد کرد (عضو هیأت نمایندگان اتاق تهران)

ممانعت ارز چند نرخی از سرمایه‌گذاری خارجی

 

عضو هیات نمایندگان اتاق تهران با بیان اینکه تک نرخی کردن ارز مانع از رانت می‌شود، گفت: ارز دو نرخی یا چند نرخی مهمترین مانع سرمایه‌گذاری خارجی در کشور است؛ زیرا سرمایه‌گذار خارجی باید بداند وقتی ارزی را وارد کشور کرد، چگونه و با چه نرخی آن را خارج خواهد کرد.

سیدرضی حاجی آقامیری گفت: با توجه به اینکه ارز حاصل از فروش نفت در اختیار دولت بوده و نسبت صادرات غیرنفتی به صادرات نفت ناچیز است،بنابراین همواره کنترل بازار ارز در اختیار دولت و بانک مرکزی است.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایبنا، عضو هیات نمایندگان اتاق تهران با بیان اینکه دولت همواره می تواند بازار ارز را با اتکا به منابع ارزی حاصل از فروش نفت کنترل کند، خاطرنشان کرد: دولت‌ها همواره برای جلوگیری از کاهش ارزش پول ملی اقدام به کنترل بازار ارز می‌کنند.

وی با تاکید بر لزوم تک نرخی شدن ارز گفت: نرخ ارز باید توسط بازار و توسط عرضه و تقاضا تعیین شود.

حاجی آقامیری با اشاره به افزایش نرخ ارز در آذر و دیماه سال گذشته گفت: بانک مرکزی برای واقعی‌تر شدن نرخ ارز می توانست قیمت ارز را در همان محدود ۴ هزار و ۲۰۰ تومان نگاه دارد ولی به دلیل برخی فشارها بار دیگر نرخ ارز را کاهش داد.

عضو هیات نمایندگان اتاق تهران تصریح کرد: بدون سرمایه‌گذاری خارجی، رشد اقتصادی بالا امکانپذیر نیست و برای جذب سرمایه گذاری خارجی باید زیرساخت‌های آن از جمله تک نرخی شدن ارز فراهم شود.

این فعال اقتصادی در عین حال گفت: اگر ارز تک نرخی شود ولی منابع لازم برای تامین تقاضای ارز در بازار نباشد، بار دیگر بازار دوم شکل می‌گیرد.

کدخبر:12036 تاریخ: 96/02/23 منبع: اقتصاد آنلاین