امروز : شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

 


شماره 261


» بیشتر

نرخ بهره واقعی امریکا در شرایط کنونی بسیار پایین است و این مسأله می‌تواند تأثیر مثبتی بر قیمت طلا داشته باشد؛ این در حالی است که انتشار آمارهای ناامیدکننده اقتصادی در امریکا ابهاماتی را درباره افزایش نرخ بهره فدرال رزرو در نشست ژوئن به‌وجود آورده است (مؤسسه تحقیقاتی استراتژیک گلد)

تحلیل پایگاه اینترنتی استریت از ادامه روند صعودی قیمت طلا تحت تاثیر نیروهای ساختاری بازار

 

به گزارش سایت طلا به نقل از پایگاه اینترنتی استریت، تحلیلگران اقتصادی معتقدند که کاهش قیمت طلا در روزهای گذشته فرصت مناسبی را برای خرید فراهم کرده است.

بر اساس این گزارش گرچه قیمت طلا از سطح 1295 دلاری فاصله گرفته و با افت 6 درصدی روبرو شده است ولی از ابتدای امسال تاکنون هنوز 6 درصد افزایش داشته است.

به اعتقاد تحلیلگران بین المللی، نیروهای ساختاری و عواملی که موجب افزایش قیمت طلا در ماه های گذشته شده است، هنوز در بازار وجود دارد و افت قیمت طلا در روزهای گذشته کاملا موقتی و زودگذر خواهد بود. به نظر می رسد عوامل موثر بر قیمت طلا و ارزش دلار هنوز دست نخورده باقی مانده است. نرخ بهره واقعی هنوز پایین است. نرخ بهره واقعی اوراق قرضه 10 ساله آمریکا نیز 0.5 درصد است. از نظر تاریخی پایین بودن نرخ بهره یا نرخ بهره منفی همواره به نفع قیمت طلا بوده است.

طلا همواره بهترین مکان سرمایه گذاری و حفظ ارزش دارایی و سرمایه در زمان تشدید نگرانی های مالی و سیاسی بوده است.

موسسه تحقیقاتی استراتژیک گلد اعلام کرد: نرخ بهره واقعی آمریکا در شرایط کنونی بسیار پایین است و این مساله می تواند تاثیر مثبتی بر قیمت طلا داشته باشد. این در حالی است که انتشار آمارهای ناامید کننده اقتصادی در آمریکا ابهاماتی را درباره افزایش نرخ بهره فدرال رزرو در نشست ژوئن به وجود آورده است.

از سوی دیگر بحران بدهی های آمریکا نیز عامل مهم و تعیین کننده ای بر نوسانات قیمت طلا و ارزش دلار است. بدهی های دولت آمریکا به بیش از 20 تریلیون دلار رسیده است. البته این بخشی از داستان بدهی های آمریکا است. به نظر می رسد بدهی های پرداخت نشده دولت آمریکا به بیش از 100 تریلیون دلار رسیده است.

نگرانی ها نسبت به اوضاع اقتصادی چین و منطقه یورو نیز افزایش یافته است. سیاست های اقتصادی دولت ترامپ نیز فشار زیادی را بر ارزش دلار آمریکا وارد کرده و این عامل نیز می تواند تاثیر زیادی بر افزایش قیمت طلا داشته باشد.

تشدید تنش های سیاسی بین المللی نیز عامل مهمی است که بر قیمت طلا موثر خواهد بود. تحولات سوریه و کره شمالی هر روز در صدر اخبار رسانه های جهان قرار دارد. در اروپا نیز بحران بدهی یونان، برگزیت و انتخابات آلمان و هلند می تواند تاثیرگذار باشد.

کدخبر:88523 تاریخ: 96/02/26 منبع: طلا