امروز : چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳

 


شماره 261


» بیشتر

شرایط ناگوار اقتصادی در ونزوئلا سبب شده است تولید نفت در این کشور به شدت کاهش یابد، تولید نفت این کشور در ماه آوریل سال ۲۰۱۷ میلادی، یک ‌‌میلیون ‌و ۹۶۵‌ هزار بشکه در روز بود که این میزان نسبت به سال گذشته کاهش ١٠درصدی را نشان می‌دهد (انرژی امروز)

توافق روسیه و عربستان بر سر تمدید توافق

 

اگرچه ابتدای هفته گذشته با انتشار آماری مبنی ‌بر افزایش ذخایر نفت آمریکا، قیمت نفت با کاهش مواجه شد؛ اما از روز دوشنبه با اعلام خبر توافق عربستان و روسیه مبنی بر تمدید توافق کاهش تولید، قیمت‌ها صعودی شدند؛ به‌طوری‌که در پایان هفته شاخص برنت و نفت آمریکا حدود دو دلار و سبد نفتی اوپک، یک‌دلارو ٥٠ سنت نسبت به هفته قبل افزایش یافتند.

 با احتمال همکاری سایر تولیدکنندگان اوپک بر تمدید توافق، ممکن است روند صعودی قیمت نفت در هفته آینده نیز ادامه داشته باشد.

٣ شاخص اصلی قیمت نفت

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از شرق ، قیمت نفت «برنت دریای ‌شمال» (Brent) در اواسط روز جمعه نوزدهم می، ٥٣دلارو ١٠ سنت معامله شد که نسبت به پایان هفته قبل، دودلارو ٣٣ سنت رشد نشان می‌دهد. شاخص «نفت وست‌تگزاس‌اینترمدیت» (WTI) نیز در همین زمان، ٤٩دلارو ٩٣ سنت معامله شد که نسبت به روز مشابه هفته گذشته، دودلارو ٧١ سنت افزایش یافته است. همچنین بنا به گزارش دبیرخانه اوپک، قیمت سبد نفتی این سازمان  (OPEC Reference Basket Price) در روز پنجشنبه هجدهم ماه می‌ به ٤٩دلارو ٨٧ سنت رسید که نسبت به روز مشابه هفته قبل، یک‌دلارو ٥٠ سنت رشد نشان می‌دهد.

توافق روسیه و عربستان بر سر کاهش تولید

روسیه و عربستان دوشنبه ٢٥ اردیبهشت توافق کردند که کاهش تولید نفت را ٩ ماه دیگر (تا ماه مارس سال ٢٠١٨) میلادی تمدید کنند. بنا به گزارش خبرگزاری شانا، الکساندر نواک، وزیر انرژی روسیه، در این نشست اعلام کرد اگر توافق جهانی کاهش تولید تمدید شود، بازار نفت در پایان سال ٢٠١٧ یا آغاز سال ٢٠١٨ میلادی دوباره به توازن دست می‌یابد.

براساس این گزارش، با استناد به تحولات کنونی در کاهش سطح ذخیره‌سازی نفت و فراورده‌های نفتی، بازارها در پایان سال ٢٠١٧ میلادی یا آغاز سال ٢٠١٨ میلادی شاهد افت سطح ذخیره‌سازی به میانگین پنج سال اخیر خواهند بود. وی همچنین اعلام کرد که طبق توافق اوپک، روسیه به کاهش ٣٠٠‌ هزار بشکه‌ای تولید خود نسبت به سطح تولید اکتبر ٢٠١٦ پایبند می‌ماند.

افزایش تولید نفت از لایه نفتی پارس‌جنوبی

تولید تجمعی لایه نفتی پارس جنوبی از مرز یک‌ میلیون بشکه گذشت. به گزارش خبرگزاری شانا، طرح توسعه لایه نفتی پارس جنوبی که تولید آزمایشی از آن، ٢٩ اسفند سال گذشته آغاز شده بود، ٢٧ فروردین‌ امسال به بهره‎برداری رسید و قفل تولید از این میدان نفتی مشترک پس از سال‎ها گشوده شد و قرار است دومین محموله نفتی این میدان تا پایان اردیبهشت‌ماه بارگیری شود. نخستین محموله لایه نفتی پارس جنوبی به میزان ٦١١‌ هزار بشکه اوایل اردیبهشت‌ امسال بارگیری شده بود.

براساس این گزارش، قرارداد خدماتی بیع متقابل طرح توسعه لایه نفتی در سال ١٣٨٣ با شرکت پترو‌ایران امضا شد و این طرح از معدود طرح‎های توسعه‎ای است که به‎ صورت مستقیم از سوی شرکت ملی نفت ایران اجرائی شده است.

لازم به ذکر است لایه نفتی پارس جنوبی، میدانی مشترک با قطر است که عمدتا از مخازن کربناته تشکیل شده و مجموع نفت در‌جای آن بین یک‌‌میلیارد‌و ٥٠٠‌ میلیون تا چهار‌ میلیارد بشکه برآورد می‌شود.

تولید نفت ونزوئلا در آستانه سقوط

شرایط ناگوار اقتصادی در ونزوئلا سبب شده است تولید نفت این کشور نیز به شدت کاهش یابد و این کاهش روزبه‌روز بیشتر می‌شود. بنا به گزارش وال‌استریت‌ژورنال به نقل از انرژی امروز، تولید نفت این کشور در ماه آوریل، یک‌‌میلیون‌و ۹۶۵‌ هزار بشکه در روز بوده ‌است که این میزان نسبت به سال گذشته، کاهش ١٠درصدی نشان می‌دهد.

براساس این گزارش، در بخش پایین‌دستی ماجرا پیچیده‌تر و بدتر است. در واقع در بخش پالایشی، شرایط هر روز بدتر می‌شود. از هر چهار پالایشگاه نفتِ ونزوئلایی، سه‌ تای آنها کمتر از ظرفیت خود مشغول به کار هستند که اصلی‌ترین مشکل آنها کمبود قطعات و لوازم یدکی مورد نیاز است.

قیمت گاز طبیعی

به گزارش اداره اطلاعات انرژی دولت آمریکا (EIA)، قیمت شاخص اسپات هنری‌هاب (Spot Henry Hub)، به‌عنوان شاخصی برای قیمت فروش لحظه‌ای گاز طبیعی در آمریکا، در هفته منتهی به نوزدهم می، سه‌‌دلارو ٢٦ سنت به ازای هر‌‌ میلیون بی‌تی‌یو یا واحد گرمایی انگلیسی (MMBtu) مبادله شد که نسبت به پایان هفته گذشته، ٢٠ سنت افزایش یافته است.

کدخبر: 96032 تاریخ: 96/00/30 منبع: اقتصاد آنلاین