امروز : سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳

 


شماره 261


» بیشتر

با توجه به ابلاغ ضوابط عملیات خرید و فروش ارز به نرخ آزاد، بهترین زمان راه‌اندازی معاملات آتی ارز در بورس کالا فرارسیده که می‌تواند با آثار مثبتی همراه باشد (محمد مهدی رفیعی، کارشناس ارز)

 

یک کارشناس ارز گفت: با توجه به ابلاغ ضوابط عملیات خرید و فروش ارز به نرخ آزاد د، بهترین زمان راه اندازی معاملات آتی ارز در بورس کالا فرارسیده که می تواند با آثار مثبتی همراه باشد.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازار سرمایه (سنا)، محمد مهدی رفیعی در گفت و گو با پایگاه خبری بورس پرس، با اشاره به آغاز عملیات ارزی بین بانکی ، گفت: با توجه به ابلاغیه بانک مرکزی درباره ضوابط عملیات خرید و فروش ارز به نرخ آزاد در بانک‌ها، بهترین زمان برای راه اندازی معاملات آتی ارز در بورس کالای ایران فرارسیده است.

وی با بیان اینکه دولت سیاست هایی مانند ادامه کاهش نرخ تورم، اصلاح پرداخت یارانه ها و تک نرخی شدن ارز را دنبال می کند، در خصوص اقدامات بانک مرکزی برای تک نرخی شدن ارز گفت: براساس سیاست های بانک مرکزی، باید تکلیف نرخ ارز مشخص شود و با توجه به آغاز برنامه های عملی بانک مرکزی برای تک نرخی شدن ارز و فراهم شدن امکان عملیات ارزی بین بانکی، نیاز به راه اندازی معاملات آتی و پوشش نوسانات نرخ ارز برای فعالان اقتصادی و سرمایه گذاران کاملا محسوس است.

این کارشناس بازار ارز ادامه داد: درحالی معاملات آتی ارز در بسیاری از بورس های دنیا انجام می شود که در ایران نیز از سال 86 معاملات مشتقه در بورس کالای ایران راه اندازی شده و معاملات آتی سکه طلا از عمق بالایی برخوردار است.

رفیعی با اشاره به تجربیات 9 ساله بورس کالای ایران در خصوص معاملات مشتقه تاکید کرد: بورس کالا روزهای اوج التهاب بازار سکه و طلا در سال های اخیر را تجربه کرده و به نوعی دوران آزمون و خطا برای مدیریت بازار در شرایط مختلف را طی کرده است.

وی افزود: در کشور ما همواره معاملات ارز در بازار غیررسمی انجام شده و از این رو هیچ گاه دولت نتوانسته بازار غیررسمی ارز را کنترل کند.همچنین نظارتی بر این بازار هم وجود ندارد.

وی با بیان اینکه بازار غیررسمی ارز در بازه های زمانی متفاوت با شوک های اساسی روبه رو شده، گفت: عدم نظارت وکنترل دولت بر بازار غیر رسمی ارز همواره سبب شده تا این بازار با شوک های نگران کننده ای روبه رو شود. این امر فعالان اقتصادی و سرمایه گذاران را با زیان هایی روبه رو کرده است.

به گفته رفیعی، با راه اندازی معاملات آتی ارز، معاملات از مکانی غیررسمی وارد بازار رسمی می شود و دستگاه های نظارتی می توانند به راحتی با استفاده از مکانیسم های بازار، روند معاملات ارز را کنترل کنند. همچنین وقتی معاملات در بستری شفاف انجام شود همه بازیگران از جمله سفته باز، تاجر، آربیتراژ و … می توانند با انگیزه های مختلف وارد بازار شوند و لطمه ای به بازار واقعی و فیزیکی ارز وارد نشود.

وی با اشاره به اینکه عملیات مشتقه تابلوی جهانی دارد، خاطرنشان کرد: با ثبت معاملات آتی ارز بر تابلوی بورس کالای ایران، فعالان این حوزه می توانند در هر نقطه ای قیمت ها را رصد کنند.بنابراین تک نرخی شدن ارز می تواند مقدمه ای برای راه اندازی معاملات آتی ارز و از بین بردن رانت های موجود در این حوزه باشد.

کدخبر:42561- منبع:سنا- تاریخ: 19-5-95