امروز : جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳

 


شماره 261


» بیشتر

تحلیل جامع شاخص نشان می‌دهد که درصورت عبور قوی و با حجم بالای آن از سطح ۷۸ هزار و ۴۰۰ واحدی، شاهد رشد نسبتاً امیدبخش و ملموس بازار تا سطح ۸۴ هزار واحد خواهیم بود و این رشد می‌تواند متأثر از گروه پتروشیمی، فلزات و کانی‌ها بوده و سپس با بازگشت گروه خودرو قوت گرفته و از ابتدای پاییز تبدیل به موج رشد قدرتمندتری که محدوده ۸۸ هزار واحدی را نشانه‌گیری کند (مهدی صادقی، کارشناس بازار سرمایه)

یک کارشناس بازار سرمایه گفت:‌ تحلیل جامع شاخص نشان می دهد که در صورت عبور قوی و با حجم بالای آن از سطح ۷۸هزار و ۴۰۰ واحدی، شاهد رشد نسبتا امیدبخش و ملموس بازار تا سطح ۸۴ هزار واحد خواهیم بود. این رشد می تواند متاثر از گروه پتروشیمی، فلزات و کانی‌ها بوده و سپس با بازگشت گروه خودرو قوت گرفته و از ابتدای پاییز تبدیل به موج رشد قدرتمندتری که محدوده ۸۸ هزار واحدی را نشانه گیری کند.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی بازار سرمایه (سنا)، مهدی صادقی در گفت و گو “ایبنا”، در باره روانشناسی بازار، افزود: این روزها بازار دچار سردرگمی ناشی از وابستگی سهامداران به گروه خودرو است، انتظار چند ماهه برای تغییرات بنیادی در قراردادهای بین المللی از سویی و از سویی دیگر گزارش ها نه چندان مناسب این شرکت ها در سه ماهه نخست امسال، از اصلی ترین دلایل نا امیدی سهامداران از رشد این گروه است اما چیزی که مشخص است، نیاز مبرم بازار به خروج از وابستگی صرف به گروه خودرو است.

وی اظهارداشت: آسیبی که اقتصاد تک بعدی نفتی بر سر کشور طی سال های اخیر آورده است در حال رسوخ به بازار بورس ایران با عنوان “لیدری گروه خودرو” است. اما راهکار چیست؟

این کارشناس بازار سرمایه تصریح کرد:‌ در ماه های اخیر، گروه هایی مانند روی و کانی ها، فلزات و برخی گروه های دیگر در برخی موارد حتی رشد بالای پنجاه درصدی را نیز تجربه کرده اند. به طور مثال فقط در گروه روی طی دو ماه گذشته ما در برخی نماد ها رشد صد در صدی داشته ایم، این رشد نه بر اثر هیجان، بلکه بر اساس واقعیات، نگاه تحلیلی و همچنین بر اساس آنچه که در بازار های جهانی رخ می دهد، اتفاق می افتد.

وی ادامه داد:‌ در حالی که با نگاه انحصاری به گروه های مادر مانند گروه خودرو و پالایشی و تبدیل آن ها به لیدر بازار، در عمل علم تحلیل و روانشناسی را با نگاه احساسی و غیر منطقی جابه جا کرده ایم.

به گفته صادقی، سهامداران آگاه با بررسی صورت های مالی، امید به سود آوری های موجود در پیش بینی های واقعی شرکت ها، بررسی وضعیت بازار های جهانی و پیش بینی تاثیر آنها بر روی روند و عملکرد شرکت ها، می توانند حتی در بدترین بازار ها هم جلوی زیان خود را گرفته و در موارد بسیاری به سود خالص دسترسی پیدا کنند.

این کارشناس بازار سرمایه افزود: گرچه این بدین معنا نیست که در گروه خودرو هیچ خبری نیست، بلکه پیش‌بینی می‌شود با عملیاتی شدن قراردادهای حاصل برجام و همچنین افزایش فروش و در نهایت تغییرات بنیادی در این شرکت ها، مجددا شاهد رشد و پویایی در این گروه باشیم.

صادقی تصریح کرد: تحلیل جامع شاخص نشان می دهد که در صورت عبور قوی و با حجم بالای آن از سطح ۸۷ هزار و ۴۰۰ واحدی ، شاهد رشد نسبتا امیدبخش و ملموس بازار تا سطح ۸۴ هزار واحد خواهیم بود. این رشد می تواند متاثر از گروه پتروشیمی، فلزات و کانی ها بوده و سپس با بازگشت گروه خودرو قوت گرفته و از ابتدای پاییز تبدیل به موج رشد قدرتمند تری که محدوده ۸۸ هزار واحدی را نشانه گیری کند.

این کارشناس بازار سرمایه گفت: از نظر سیاسی نیز، انتخابات ایالات متحده آمریکا، نزدیکی به انتخابات ریاست جمهوری ایران و تحقق یا تحقق نیافتن برجام می توانند در هرکدام از اهداف احتمالی شاخص، نقش ایفا کنند.

به گفته صادقی، بازار طی روزهای پیش رو و با توجه به اتمام فصل مجامع، دچار رشد کوتاه مدت خواهد بود که می تواند تحلیل شاخص مبنی بر شکست سطح ۷۸ هزار و ۴۰۰ و رشد تا ۸۴ هزارواحدی را در مرحله اول تقویت کرده و سپس از ابتدای پاییز آن را به طور کامل محقق سازد.

 

موانع و سخنی با مدیران

این کارشناس بازار سرمایه اظهارداشت: بحث افزایش سرمایه های شرکت های بزرگ که در مواردی به علت بحث مالیات بر تجدید ارزیابی مانند نماد خاور و در مواردی خاص بعلت نگاه سلیقه ای کارشناسان بی‌نتیجه مانده‌اند، باعث بلوکه شدن حجم سنگینی از سرمایه های سهامداران، بروز نوسانات غیر منطقی و هیجانی در برخی نماد ها و همچنین بی اعتمادی فعالین بازار سرمایه به وجود اطلاعات شفاف، نگاه منصفانه و پویایی بلند مدت بازار شده است.

وی خاطرنشان کرد: خروج سریع بازار از این بحران ها و در نهایت رشد و تقویت ویترین اقتصاد و صنعت کشور، نگاه مسئولانه و کارشناسانه مدیریت جدید سازمان را می طلبد.

 این کارشناس بازار سرمایه تصریح کرد:‌ تقویت نگاه نظارتی به فعالیت شرکت ها در بازار ها، از ساده ترین و البته مهم ترین کارهایی است که انتظار می رود با تغییرات شکل گرفته در سطوح مدیریتی سازمان انجام شده و ضمن تزریق امید به بازار که در نهایت منجر به خروج پول های شناور از بانک ها و معاملات ارز و طلا به سمت بورس شده و صنعت و اقتصاد کشور را با تحولی عظیم مواجه می سازد که نیاز مبرم این روزهای دولتمردان برای مبارزه با رکود شده و از طرفی دیگر به خوشبینی سرمایه گذاران بین المللی به مشارکت در بازار های پولی ایران منجر خواهد شد.

وی گفت:‌ رفع موانع موجود بر سر افزایش سرمایه شرکت های بزرگ از جمله پلی اکریل و ایران خودرو دیزل (بعلت حجم شناوری سهام و همچنین نقدینگی که جذب خود کرده اند) نیز می تواند به سرعت باعث ترمیم اعتماد سهامداران به سازمان و همچنین حمایت از تولید داخل در راستای دستور صریح مقام معظم رهبری در این حوزه شده و اقدام و عمل واقعی برای بهبود اقتصاد مقاومتی را رقم بزند. گرچه با شناختی که از مدیریت جدید سازمان و همچنین توجه ویژه دولت به نقش بورس در جذب نقدینگی و افزایش سرعت خروج از رکود داریم، بسیار به رفع این مشکلات و بازگشت بورس به مدار رشد است.

وی با ارائه پیشنهاداتی درباره بهبود وضعیت بازار سرمایه اظهارداشت: چینش صحیح سبد، خرید و فروش پله ای، افزایش دانش بورسی، استفاده از نظرات تحلیلی کارشناسان و همچنین مدیریت سرمایه از اصلی ترین مواردی ست که سهامداران در طول معاملات خویش باید به آنها توجه ویژه داشته باشند. در کنار این موارد، بررسی گروه هایی مانند فلزات اساسی، روی، کانی ها، سرمایه گذاری ها و پتروشیمی ها می تواند برای خرید سهمی مطمئن با احتمال سود آوری بالا به ما کمک کند.

کدخبر:95682- منبع:سنا- تاریخ:19-5-95