امروز : چهارشنبه ۲۹ فروردین ۱۴۰۳

 


شماره 261


» بیشتر

در سال ۲۰۱۶ میلادی صادرات چین به ایران ۱۶ میلیارد و ۴۲۰ میلیون دلار و واردات از ایران ۱۴ میلیارد و ۸۲۰ میلیون دلار بوده است که این بیانگر دو جانبه بودن تجارت ایران و چین است (سفیر چین در ایران)

پانگ سن در نشستی با خبرنگاران ایرانی افزود: چین برای هشتمین سال متوالی اولین شریک تجاری ایران بوده است.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از شبکه خبر، وی گفت: البته تجارت دو جانبه ایران و چین در سال ۲۰۱۶ تقریباً متعادل بوده وصادرات چین به ایران ۱۶ میلیارد و ۴۲۰ میلیون دلار و واردات از ایران ۱۴ میلیارد و ۸۲۰ میلیون دلار بوده است.

پانگ سن با بیان اینکه چین در سال ۲۰۱۶، سی و یک میلیون و ۳۳۰ هزار تن نفت از ایران وارد کرده است، افزود: این رقم در مقایسه با سال قبل از آن ۱۷ و ۶ دهم درصد رشد نشان می‌دهد.

سفیر چین در ایران گفت: سرمایه گذاری غیر مالی شرکت‌های چینی در ایران در سال ۲۰۱۶، ششصد و ۳۰ میلیون دلار بوده است که نسبت به سال قبل از آن ۴۵ و ۱۴ دهم درصد رشد نشان می‌دهد.

وی با اشاره به مشارکت شرکت‌های چینی در توسعه میادین نفتی آزادگان شمالی و یادآوران افزود: این کار باعث افزایش ۲۰۰ هزار تنی تولید روزانه برای ایران شده است.

سفیر چین در ایران گفت: همچنین شرکت خودروسازی چری در ایران با سرمایه گذاری مناسب توانسته است ۱۰ هزار فرصت شغلی مستقیم و غیر مستقیم برای مردم ایران ایجاد کند و ۲۰۰ میلیون دلار درآمد مالیاتی برای دولت ایران داشته باشد.

پانگ سن با تاکید بر اینکه همکاری چین و ایران؛ برد – برد است، افزود: علاوه بر تبادلات اقتصادی، دو کشور مصمم به افزایش مبادلات علمی، آموزشی، توریستی و پژوهشی نیز هستند.

سفیر چین در ایران در پاسخ به سوالی درباره مداخلات کشورهای بزرگ در منطقه خاورمیانه گفت: امیدواریم کشورهای خارج از این منطقه نقشی سازنده و مثبت برای آن ایفا کنند و معتقدیم کشورهای منطقه می‌توانند از طریق گفتگو مسائل خود را حل و فصل کنند.

پانگ سن با بیان اینکه در مبارزه با تروریسم همه طرف‌ها باید با یکدیگر متحد باشند و از استاندارد دوگانه یا چند جانبه در این زمینه جلوگیری کنند، افزود: در موضوع قطر پیشنهاد ما این است که کشورهای منطقه از طریق گفتگو مسائل خود را به صورت مسالمت آمیز حل و فصل کنند.

وی در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر اختلافات چین و آمریکا گفت: بعد از روی کار آمدن آقای ترامپ در آمریکا دو کشور مباحث مختلف را با یکدیگر بررسی کردند و به تفاهمات مهمی دست یافته ایم.

سفیر چین در ایران با اشاره به اعزام هیئت آمریکایی به نشست توسعه کمربند جاده ابریشم که در پکن برگزار شد، افزود: چین و آمریکا به عنوان کشورهای بزرگ توسعه یافته منافع مشترک و البته یک سری اختلافات با یکدیگر دارند که امیدواریم دو کشور براساس احترام متقابل بتوانند روابط خود را توسعه دهند. ایران حق استفاده از انرژی مسالمت آمیز هسته‌ای را دارد.

سفیر چین در ایران با اشاره به برجام گفت: معتقدم ایران به عنوان عضو ان پی تی باید مسئولیت خود را ایفا کند و در مقابل حق استفاده از نیروی مسالمت آمیز هسته‌ای را دارد.

آقای پانگ سن در نشست با خبرنگاران ایرانی افزود: همچنین معتقدیم به محض اجرای برجام همه تحریم‌های دو و چند جانبه علیه ایران باید برداشته شود.

وی با بیان اینکه چین همواره بر آن است که همه طرف‌های مذاکرات هسته‌ای کامل و صادقانه به برجام پایبند باشند، گفت: بعد از برجام یک سری از تحریم‌ها مانند تحریم‌های صادرات نفتی برداشته شد.

سفیر چین در ایران با بیان اینکه سازمان انرژی هسته‌ای گزارش داده که ایران به مسئولیت خود وفادار بوده افزود: متأسفانه برغم این گزارش‌ها برخی از تحریم‌ها هنوز برداشته نشده است.

پانگ سن گفت: طرف چینی همه طرف‌ها را به رعایت کامل و دقیق مسئولیت خود فرا خوانده است و امیدواریم با کمک همه طرفین همه تحریم‌ها بخصوص تحریم‌های بانکی علیه ایران به یک دفعه برداشته شود. وی با اشاره به قرارداد بازطراحی راکتور اراک با شرکت‌های چینی افزود: بازسازی راکتور اراک یکی از مهمترین موضوعات برجام است.

سفیر چین در ایران گفت: چین به عنوان یکی از دو رئیس کارگروه شش کشور مذاکره کننده با طرف‌های دیگر مشاوره داشت و تقریباً دو ماه پیش شرکت‌های چینی و ایرانی نخستین قرارداد تجاری برای بازسازی راکتور اراک را امضا کردند.

پانگ سن افزود: چین تمایل دارد براساس برجام و تفاهمات حاصل شده کارهای بازسازی ادامه یابد.

وی همچنین از علاقه کشورش برای عضویت ایران در سازمان شانگهای خبر داد و گفت: ایران کشور بسیار مهمی در منطقه است و چین حمایت خود جهت عضویت ایران در سازمان همکاری شانگهای را اعلام کرده است.

سفیر چین در ایران افزود: چین نقشی سازنده برای پیوستن ایران به این سازمان ایفا خواهد کرد.

پانگ سن با اشاره به توسعه روابط توریستی میان دو کشور گفت: ما علاقمندیم با توجه به کمبود هتل در ایران در این زمینه نیز اقدام کنیم تا روابط دو کشور در حوزه توریستی گسترش و توسعه داده شود.

وی درباره برخی از اقامتگاه‌های غیر قانونی چینی برای توریست‌های چین در ایران گفت: متأسفانه در ایران هتل‌ها خیلی کم است و البته باید این موضوع حل و فصل شود.

سفیر چین در ایران در پاسخ به سوالی درباره علت فعالیت راهنمایان چینی در اماکن توریستی ایرانی گفت: برخی از مسافران چینی فارسی و انگلیسی نمی‌دانند و بنابر این راهنمایان چینی را بیشتر می‌پسندند.

پانگ سن ابراز امیدواری کرد: با توسعه همکاری‌های توریستی و گردشگری ایران و چین این موضوعات نیز به نحو شایسته حل و فصل شود.

کد خبر: 96272 تاریخ: 96/03/16 منبع: اقتصاد آنلاین