امروز : سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳

 


شماره 261


» بیشتر

تا سال آینده شاهد اتفاقات خاصی بنیادی در اکثر صنایع نخواهیم بود اما اگر ادامه دولت یازدهم را در دولت آینده داشته باشیم، به دلیل ثبات سیاسی و روشن بودن مواضع اقتصادی و سیاسی در بعد داخلی و بین‌المللی دولت، می‌توان به رونق بازار سرمایه در دوره بعد اعتقاد بیشتری داشت و پیش‌بینی رشد کرد (مدیرعامل هلدینگ مالی و سرمایه‌گذاری سینا، عضو کانون نهادهای سرمایه‌گذاری ایران)

در خیلی از صنایع از جمله صنعت خودرو و غذایی بعد از برجام زحمات فراوانی کشیده شده که منجر به توافقات خوبی با شرکت های بزرگ و معتبر خارجی شده و خیلی از این توافقات به قرارداد ختم شده اما متأسفانه به دلیل شرایط داخلی و رقابت های جناحی و رفتارهای مختلف بین دستگاه های حاکمیتی این توافقات و قراردادها که می توانند سرمنشاء رشد اقتصادی کشور شوند، ظهور و بروز پیدا نکرده اند.

بهزاد گلکار مدیر عامل هلدینگ سینا با بیان مطلب فوق به پایگاه اطلاع رسانی بازار سرمایه (سنا)، گفت: فعالان بازار سرمایه از آنجایی که از کنه جریانات اطلاع ندارند و به آن مشرف نیستند و حتی اطمینان لازم را ندارند به روند رو به رشد اقتصاد و به تبع آن بورس ناامید شدند و همین عامل باعث ناکارآمدی بازار سرمایه شده است.

وی با بیان اینکه اگر شرایط داخلی بهبود پیدا کند واین نتایج و دستاوردها شکل بیرونی و عینی به خود بگیرد، اثر بسیار خوبی در بازار سرمایه می گذارد، گفت: 10 ماه دیگر وارد فاز انتخاباتی می شویم و قطعاً از سه ماه آینده تمرکز کل کشور در بخش های سیاسی، اقتصادی و اجتماعی به سمت انتخابات جدید می رود به همین دلیل پیش بینی می کنم بازار بورس بازار پرهیجانی تا پایان سال نباشد مگر اینکه هیجان شخصی سرمایه گذاران در این ایام به بازار منتقل شود.

این کارشناس بازار سرمایه درباره تأثیر نتیجه انتخابات در بازار گفت: چنانچه در دور بعدی ریاست جمهوری تغییری در دولت نداشته باشیم و دولت فعلی به کار خود ادامه دهد، شخصاٌ به عنوان یک کارشناس بازار سرمایه معتقدم وضعیت اقتصاد داخلی و اقتصاد بین المللی کشور و به تبع آن رشد بورس نسبت به دور اول بهبود پیدا می کند.

این فعال اقتصادی با تأکید بر این نکته که به صورت بنیادی برای صنایع ما تا سال آینده اتفاقات عجیب و غریبی نمی افتد، اظهار داشت: تا سال آینده شاهد اتفاقات خاصی بنیادی در اکثر صنایع نخواهیم بود اما اگر ادامه دولت یازدهم را در دولت آینده داشته باشیم، به دلیل ثبات سیاسی و روشن بودن مواضع اقتصادی و سیاسی در بعد داخلی و بین المللی دولت، می توان به رونق بازار سرمایه در دوره بعد اعتقاد بیشتری داشت و پیش بینی رشد کرد.

وی ادامه داد: اما چنانچه رییس جمهوری بخواهد تغییر کند باید صبر کرد تا سیاست های اقتصادی و سیاسی فرد جدید مشخص شود بنابراین در سال 96 چنانچه رییس قوه مجریه تغییر کند، سال رکودی و کم رونقی خواهیم داشت.

گلکار در ادامه با بیان اینکه این پیش بینی به معنای بد شدن شرایط اقتصاد و بازار با آمدن رییس جمهور جدید نیست، گفت: از آنجایی که سیاست های دولت های جدید ناشناخته است، منطقاً در همه کشورها بازارها نسبت به رییس جمهور جدید بین یک تا دو سال درحالت بلاتکلیفی قرار دارند تا روند تصمیم ها و سیاست های دولت جدید روشن شود.

وی در ادامه این گفتگو به تغییر و تحولات ریاست سازمان اشاره کرد و گفت: فعالان بازار اشتباه می کنند که اگر رییس سازمان سابقه بانکی، قندی یا خودرویی داشته باشد پس آن صنایع نسبت به سایر صنایع رشد و رونق بیشتری خواهند داشت و اگر یک رییسی سر کار آید که فرد جنرالی باشد و وابستگی به صنعت خاص نداشته باشد، پس صنایعی که محور بازار هستند و از نظر بنیادی امکان رشد بالقوه دارند، هیچ رونقی پیدا نمی کنند.

گلکار توضیح داد: به عنوان مثال در تغییر و تحولات اخیر وقتی رییس سابق سازمان از بدنه صنعت خودرو آمده بود این تصور وجود داشت که این صنعت بدون توقف و مستمر روند افزایشی پیدا می کند و حالا که رییس جدید آمده صنعت خودرو رشد نمی کند در حالیکه این یک اشتباه استراتژیک خیلی بزرگ است چون رییس سازمان بورس تعیین کننده صنایع نیست.

مدیرعامل هلدینگ سینا درباره جایگاه رییس جدید در نظام اقتصادی کشور، تصریح کرد: دکتر محمدی از بدنه اقتصاد کشور آمده و تحصیلاتش اقتصادی است به همین دلیل به نظر می رسد چانه زنی که رییس جدید سازمان بورس و اوراق بهادار در بدنه دولت و دستگاه های اجرایی می تواند برای بازار سرمایه داشته باشد، به مراتب عمیق تر باشد و تأثیر بسیار بسیار مثبتی در کل بازار بگذارد.

وی درباره صنایع پیشرو اظهار داشت: شخصاً معتقدم گروه خودرویی و قطعه سازی تا دو سال آینده جزو صنایع برتر بازار هستند و رشد این صنعت تحت تأثیر رییس سازمان بورس نیست بلکه تحت تأثیر شرایط خود صنعت در محیط کشور است و اگر قرار باشد رییس سازمان بورس با حضورش باعث رشد یک صنعت شود و با رفتنش جلوی رشد آن صنعت را سد کند معنی جز دستکاری کردن در بازار ندارد که نمی توان چنین فرضی را برای این سطح از حجم و ارزش معاملات روزانه متصور شد.

گلکار در پایان گفتگو با “سنا” با بیان اینکه کارشناس اقتصادی و بازار سرمایه مثبت اندیشی هست، گفت: شرایط اقتصادی کشور به گونه ای نیست که همه صنایع ما رونق داشته باشند چون خیلی از صنایع خیلی کمتر از ظرفیت در حال تولید هستند و برخی از صنایع از جمله فلزات اساسی چون فولاد، مس، سنگ آهن و پتروشیمی ها با افت قیمت های جهانی رو به رو هستند.

وی با بیان اینکه رشد چند وقت اخیر این گروه ناشی از بهبود مستمر نیست، اظهار داشت: باید برای این دسته از کالاها تقاضا جهانی را مد نظر قرار داد و از آنجایی که تقاضای جهانی تغییر اساسی نکرده نمی توان رشدهای اخیر را مستمر و پایدار ارزیابی کرد.

کدخبر:65389- منبع:سنا- تاریخ:16-5-95