امروز : جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳

 


شماره 261


» بیشتر

قیمت مس و دیگر فلزات اساسی تحت تأثیر سه عامل وضعیت اقتصاد چین، تغییرات ارزش دلار و میزان مازاد عرضه قرار دارد (سنا)

در روزهای اخیر با توجه به این که قیمت مس و دیگر فلزات اساسی نوسانی محدود داشته ، اما اندکی رشد را نیز تجربه کرد که به عقیده کارشناسان همچنان درباره بهبود شرایط بازار فلزات تردیدهایی وجود دارد.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی بازار سرمایه (سنا) و به نقل از جهان سهم، گزارشی جدید از سوی بانک مریل لینچ منتشر شده که در آن نگاهی متفاوت به افق بازار فلزات مطرح شده است. در این گزارش آمده است بازار مس به دلیل کند شدن رشد عرضه در حال متوازن شدن است و اگر این روند ادامه یابد می توان به افزایش نسبی قیمت ها امیدوار بود. البته هرگونه افزایش در قیمت این فلز اساسی، محدود خواهد بود به طوریکه در پایان سال جاری میلادی قیمت هر تن مس ۴۹۰۰ دلار پیش بینی می شود و تا سال ۲۰۲۰ روند رشد قیمت ها ادامه پیدا خواهد کرد.

بازار مس و دیگر فلزات اساسی همچنان تحت تاثیر سه عامل یعنی وضعیت اقتصاد چین، تغییرات ارزش دلار و میزان مازاد عرضه قرار دارد.

در سال جاری میلادی تعدادی از تولیدکنندگان بزرگ مس اعلام کرده اند از عرضه خود کاسته اند یا فعالیت خود را بطور کامل متوقف کرده اند. سال پیش نیز شرکت های بزرگ تولیدکننده فلز سرخ از جمله گلنکور و فری پورت مک موران اعلام کرده بودند از تولید خود کاسته اند. این یک عامل برای حمایت از قیمت مس است. اما برخی دیگر از تولیدکنندگان مس قصد دارد بر تولید خود بیافزایند. این عامل از رشد قیمت ها در کوتاه مدت جلوگیری می کند.

تحلیلگران بازار مس معتقدند تحولات در اقتصاد چین عاملی قدرتمندتر برای تاثیرگذاری بر بازار مس است. در هفته های اخیر، نگرانی ها در باره افق اقتصاد این کشور بیشتر شده زیرا به نظر می رسد تدابیر اتخاذ شده از سوی بانک مرکزی و دولت این کشور برای کمک به رونق اقتصاد چندان موثر نبوده است.

عامل دیگری که بر قیمت مس و دیگر فلزات اساسی تاثیر دارد ارزش دلار است. شاخص دلار یعنی ارزش این ارز در برابر سبدی از شش ارز معتبر، اخیرا کاهش یافته است اما تحلیلگران معتقدند روند کلی تغییرات این شاخص، صعودی است زیرا بانک مرکزی آمریکا امسال حداقل دو بار نرخ های بهره را بالا خواهد برد.

در هفته های اخیر داده های اقتصادی از آمریکا نشان داده اوضاع در حال بهتر شدن است. روز جمعه گزارش وزارت کار این کشور در باره وضعیت بازار کار در ماه گذشته سبب کاهش ارزش دلار شد زیرا این گزارش منفی بود. اما به باور کارشناسان، یک گزارش منفی نمی تواند بانک مرکزی را از محدود کردن سیاست های حمایتی منصرف کند.

جانت یلن، رییس بانک مرکزی آمریکا در سخنرانی خود تصویری مثبت از اقتصاد این کشور ترسیم کرد و از سرمایه گذاران خواست گزارش منفی وزارت کار را مبنای دیدگاه خود درباره وضعیت اقتصاد قرار ندهند. با آنکه احتمال افزایش نرخ های بهره در نشست هفته آینده بانک مرکزی آمریکا تقریبا صفر است اما تحلیلگران می گویند بانک مرکزی در ماه های آینده دو بار نرخ های بهره را بالا خواهد برد. این عاملی برای افزایش ارزش دلار است که سبب فشار بر قیمت فلزات پایه خواهد شد.

اما رشد قیمت نفت می تواند تااندازه ای به رشد قیمت ها کمک کند. قیمت نفت در هفته های اخیر افزایش یافته و برای مدتی در سطوح کنونی باقی خواهد ماند.

کد خبر:963548- منبع:سنا- تاریخ:18-3-95