امروز : شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

 


شماره 261


» بیشتر

ارزش سهام معامله شده در جهان طی شش ماه اول سال ۲۰۱۶ میلادی با کاهش ۲۴ درصدی به رقمی معادل حدود ۴۵ هزار میلیارد دلار رسید (فدراسیون جهانی بازارهای سهام)

در گزارش فدراسیون جهانی بورس‌ها(WFE) که تازگی‌ها منتشر و به بررسی آمار و اطلاعات با اهمیت مربوط به نیمه نخست سال 2016 پرداخته است آمده است در این مدت بازار سهام نقد شاهد کاهش  24 درصدی در ارزش معاملات و کاهش 7 درصدی در دفعات معامله در مقایسه با مدت مشابه سال 2015 بود که این کاهش بیانگر افت معاملات در منطقه آسیا- اقیانوسیه و به طور مشخص سرزمین اصلی چین است.

همچنین در بازار مشتقات کالایی و ارزهای خارجی معامله شده، کلیه مشتقات قابل معامله با رشد حدودا یک و نیم درصدی در نیمه نخست سال جاری میلادی همراه بود.

ارزش بازار
ارزش کل بازارهای بورس در این مدت نسبت به نیمه نخست سال 2015 با کاهش 9 و نیم درصدی، به رقم بیش از 67 هزار میلیارد دلار رسید و سهم بورس‌های منطقه اقیانوسیه در این کاهش 4 هزار میلیارد بوده است که با درنظر گرفتن این کاهش، ارزش بازار بورس این کشورها به رقم 23 هزار و سیصد میلیارد دلار رسید که این میزان نسبت به نیمه اول سال قبل میلادی 15 درصد کاهش یافته است.

همچنین ارزش بازار بورس‌های منطقه اروپا، خاورمیانه و آفریقا با کاهش تقریبی 10 درصدی در این مدت به عدد 1800 میلیارد دلار رسید که این کاهش در پی افت 1100 میلیاد دلاری( تقریبا 3.6 درصدی) ارزش بورس‌ها در قاره آمریکا اتفاق افتاد و این در حالی است که ارزش بازار حوزه آمریکا در پایان ماه ژوئن 2016 نسبت به پایان دسامبر سال 2015 با رشد اندک چهار و سه دهم درصدی  به رقم 29 هزار و 140 میلیارد دلار رسید.

افزون بر این؛ ارزش سهام معامله شده در شش ماهه اول سال 2016 میلادی در جهان با کاهش  24 درصد به رقمی‌معادل حدود 45 هزار میلیارد دلار رسید که این رقم در مدت مشابه سال گذشته بیش از 59 هزار میلیارد دلار بوده است و علت عمده این کاهش نیز پایین آمدن معاملات در منطقه آسیا- اقیانوسیه است که در این حوزه ارزش سهام معامله شده 47 درصد نسبت به مدت نیمه ابتدایی سال 2015 افت داشت و قاره آمریکا نیز در این بازار روندی متفاوت را تجربه کرد و ارزش سهام مورد معامله در شش ماه اول سال 2016 میلادی نسبت به مدت مشابه، دو و سه دهم درصد رشد داشت.

این گزارش می‌افزاید: تعداد کل معاملات نیز در این مدت کاهش حدود هفت درصد را نسبت به شش ماهه نخست سال 2015 نشان  می‌دهد و در حالی که بورس‌های کشور‌های منطقه آسیا- اقیانوسیه 66 درصد معاملات را در نیمه نخست سال به خود اختصاص دادند، کاهش دفعات معامله کاملا ناشی ازاین افت در منطقه مورد اشاره است.

هر دو منطقه آمریکا و نیز حوزه اروپا- خاور میانه و آفریقا هم در این مدت شاهد رشد دفعات معامله نسبت به شش ماهه ابتدایی سال 2016 بودند و به ترتیب رشد 23 درصدی و کمتر از 9 درصدی را در دفعات معامله تجربه کردند.

عرضه‌های اولیه و گردش سرمایه
 تعداد کل شرکت‌های پذیرش شده در نیمه نخست سال 2016 میلادی نسبت به مدت مشابه سال قبل با افت  نزدیک به 49 درصد همراه بود. همچنین این کاهش در مورد گردش سرمایه نیز اتفاق افتاده و شاهد کاهش تقریبی 31 و نیم درصدی بود که با درنظر گرفتن عرضه‌های اولیه و گردش سرمایه، سرمایه جذب بازار شده توسط شرکت‌های تازه پذیرش شده (که فقط کمتر از 10 درصد ارزش بازار را تشکیل می‌دهد) 64 درصد کاهش داشت و ارزش شرکت‌های از قبل پذیرفته شده نیز با کاهش 24 درصدی همراه شد.

همچنین مشتقات قابل معامله در مدت مورد اشاره، نسبت به شش ماهه نخست سال قبل از نظر تعداد( قرارداد‌ها) شاهد افزایشی حدودا یک و نیم درصد بودند که مهمترین علت این افزایش، بالا رفتن تعداد معاملات مشتقات ارزی و کالایی است که نسبت به سال قبل به ترتیب حدود 47 درصد و 26 درصد افزایش پیدا کردند.
کدخبر:859632- منبع:اقتصاد نیوز- تاریخ: 17-5-95