امروز : پنج شنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

 


شماره 261


» بیشتر

صادرات طلای امریکا در چهار ماه نخست سال جاری میلادی نسبت به سال گذشته با بیش از ۴۵ درصد به بیش از ۱۷۳ تن معادل ۵/۵ میلیون اونس رسیده است (سازمان زمین شناسی امریکا)

به گزارش سایت طلا به نقل از پایگاه اینترنتی مارکت اسلانت، این مساله سری و مخفی نبوده است که کشورهای شرقی به خصوص چین و هند همچنان بخش زیادی از تقاضای جهانی طلا را به خود اختصاص می دهند، این در شرایطی است که تقاضای طلا در بازارهای غربی همچنان رو به کاهش بوده است.

بر اساس این گزارش تازه ترین آمارهای منتشر شده از سوی سازمان زمین شناسی آمریکا نشان می دهد که صادرات طلای این کشور در 4 ماه نخست امسال نسبت به سال قبل بیش از 45 درصد رشد داشته است.

این گزارش افزود: صادرات طلای آمریکا در این مدت به بیش از 173 تن رسیده است، معادل 5.5 میلیون اونس، این رقم در مدت مشابه سال قبل به 119 تن رسیده بود.

این در شرایطی است که تقاضای طلا در بازار آمریکا از زمان به قدرت رسیدن دونالد ترامپ به شدت کاهش داشته است. فروش طلا در بازار آمریکا در شش ماه نخست امسال نسبت به سال قبل بیش از 62 درصد کاهش داشته است. به طور مثال فروش سکه طلا در آمریکا در شش ماه نخست امسال به 192 هزار اونس رسیده در حالی که این رقم در مدت مشابه سال قبل به 501 هزار اونس رسیده بود.

این مساله به خوبی نشانگر کاهش شدید تقاضای فیزیکی طلا در بازار آمریکا بوده است. آمارهای رسمی نشان می دهد که در 4 ماه نخست امسال کشورهای هنگ کنگ، سوییس، بریتانیا، هند و امارات متحده عربی بزرگترین مقصد صادرات طلای آمریکا بوده اند. آمریکا در این مدت 66.7 تن طلا به هنگ کنگ صادر کرده که این رقم 38 درصد کل صادرات بوده است.

از 173 تن صادرات طلای آمریکا در این مدت، این 5 کشور بیش از 169.5 تن را به خود اختصاص داده اند یعنی 98 درصد. هنگ کنگ و هند در مجموع 51 درصد طلای آمریکا را دریافت کرده اند. سوییس و بریتانیا نیز 43 درصد این رقم را در اختیار دارند.

البته بخش زیادی از طلای صادر شده آمریکا به سوییس و بریتانیا نیز در نهایت به هند و چین صادر شده است. بنابر این می توان گفت صادرات طلای آمریکا در نهایت سر از بازارهای شرقی درآورده است.

نکته جالب توجه این است که آمریکا طلای بیشتری را نسبت به آنچه که وارد و تولید می کند، صادر کرده است. در 4 ماه نخست امسال آمریکا 77 تن طلا تولید کرده و واردات نیز به 88 تن رسیده است یعنی در محموع 165 تن. ولی 173 تن طلا صادر کرده است.

کد خبر: 96424 تاریخ: 96/04/14 منبع: طلا