امروز : جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳

 


شماره 261


» بیشتر

در نیمه اول سال جاری واردات نفت خام کره‌جنوبی از ایران با ۵/۵۱ درصد جهش به ۲۷/۹ میلیون تن رسید که معادل ۳۷۵ هزار و ۵۹۷ بشکه در روز است (اداره خدمات و کالای کره‌جنوبی)

به گزارش خبرنگار مهر به نقل از رویترز، امروز داده‌های اداره خدمات و کالای کره نشان داد؛ کره جنوبی در ماه ژوئن ۱.۱۵ میلیون تن، ۲۸۱بشکه در روز، نفت خام از ایران وارد کرده است که ۱۰.۵ درصد از سال گذشته بیشتر است.

هرچند ایران در رتبه دوم بزرگترین تامین کننده‌های نفت خام کره جنوبی در بازه ژانویه تا مارچ ۲۰۱۷ قرار داشت، اما داده‌ها نشان می‌دهد جایگاهش در نیمه اول امسال به رتبه سوم پس از عربستان سعودی و کویت تقلیل یافته است.

این داده‌ها همچنین نشان می‌دهد پنجمین خریدار بزرگ نفت خام جهان(کره جنوبی)، ماه گذشته در کل ۱۱.۶۱ میلیون تن، معادل ۸۴۹ هزار و ۷۷۲ بشکه در روز، نفت خام وارد کرده است که در مقابل ۱۱.۲۶ میلیون تن واردات ماه مشابه سال قبل ۲.۹ درصد افزایش داشته است.

در نیمه اول سال واردات نفت خام کره جنوبی از ایران با ۵۱.۵ درصد جهش به ۹.۲۷ میلیون تن رسید که معادل ۳۷۵ هزار و ۵۹۷ بشکه در روز است.

ایران که یکی از کشورهای عضو اوپک است از رعایت توافق کاهش تولید این اتحادیه به منظور کم کردن وضعیت اشباع جهانی، مستثنی شده است. در ماه‌های اخیر ایران در حدود ۳.۸ میلیون بشکه در روز نفت تولید می‌کند و طبق گفته معاون وزیر نفت، امیر حسین زمانی‌نیا، تا پایان امسال تولید خود را به ۴ میلیون بشکه در سال می‌رساند.

در همین زمان واردات کره جنوبی در ماه ژوئن نسبت به سال گذشته با ۱۳.۲ درصد کاهش مواجه شد و به ۱.۵۳ میلیون تن، معادل ۳۷۴۰۱۰ بشکه در روز رسید. اما در مجموع ۶ماهه اول سال ۲۰۱۷ کویت با حدود ۱۱ میلیون تن نفت خام انتقال داده شده به کره، که معادل ۴۴۵۱۲۳ بشکه در روز است با ۲.۵ درصد افزایش نسبت به سال گذشته همچنان در رتبه دومین تامین کننده کره باقی ماند.

در ماه ژوئن تامین نفت از عربستان سعودی ۱۳.۷ درصد افزایش داشت و به ۳.۴۸ میلیون تن معادل ۸۴۹.۷۷۲ بشکه در روز رسید. در نیمه اول سال ۲۰۱۷ واردات نفت کره از بزرگترین صادر کننده جهان با ۴.۲ درصد افزایش نسبت به سال گذشته به ۲۱.۷۱ میلیون تن رسید.

در نیمه اول ۲۰۱۷ کره جنوبی ۷۲.۲۴ میلیون تن نفت خام وارد کرد که معادل ۲.۹۳ میلیون بشکه در روز است که از مقدار ۷۱ میلیون تن سال گذشته ۱.۸ درصد بیشتر شد.

داده‌های نهایی برای واردات ماه گذشته نفت خام کره جنوبی در اواخر این ماه توسط شرکت ملی نفت کره (KNOC) منتشر خواهد شد. داده‌های KNOC به عنوان استاندارد صنعتی برای واردات نفت کره محسوب می‌شود.

کد خبر: 96525 تاریخ: 96/04/24 منبع: مهر