امروز : پنج شنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

 


شماره 261


» بیشتر

عربستان قسمتی از سهام شرکت آرامکو را که ارزشی بالغ بر ۷۷۷ بیلیون دلار دارد را به بازار آسیا برای عرضه اولیه وارد خواهد کرد تا دامنه سهامداران خود را به تمام قاره‌ها گسترش دهد (سنا)

وقتی یکی از اعضای خانواده سلطنتی سعودی در سپتامبر گذشته به دیدار مقامات ژاپن رفت و این دیدار را در ماه مارچ تمدید کرد، کشورهای آسیایی نسبت به یک قضیه اطمینان پیدا کردند: عرضه اولیه آرامکو در بورس توکیو انجام خواهد شد .

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازار سرمایه(سنا)، در ماه سپتامبر، شینزو آبه نخست وزیر ژاپن شخصا به شاهزاده محمد بن سلمان پیغامی مبنی بر تمایل ژاپن برای میزبانی آرامکو ارسال کرد در حالی که رئیس بورس های اوراق بهادار ژاپن، آکیرا کیوتا، سعی داشت تا تایید پادشاه سلمان را برای این عرضه را در ماه مارچ اخذ کند.

این اصرار و پافشاری مقامات توکیو تمام نشدنی بود. در حالی که مدیران میانی توکیو در ماه اکتبر، دسامبر و مارچ برای بازدید به عربستان سفر کردند تا توضیحات لازم را در خصوص ایده آل بودن بورس توکیو برای پذیرش سهام آرامکو بیان کنند.

کیوتو در این خصوص بیان داشت:این عرضه اولیه، یک رویداد بزرگ است و اگر همه چیز به خوبی پیش برود یک شرکت خارجی دیگر مهمان بورس توکیو خواهد بود تا عرضه اولیه خود را به خوبی در این بازار به سرانجام برساند.

شرکت نفتی عربستان سعودی ، آرامکو، که کاملا مالکیت دولتی دارد مراحل عرضه اولیه را به پایان می رساند در حالی که ارزش واقعی آن بالغ بر 200 تریلیون ین (1.78تریلیون دلار)  خواهد بود.

ارزش بازار شرکت آرامکو از ارزش بازار شرکت اپل، به عنوان بزرگترین شرکت دنیا، که ارزشی بالغ بر 777 بیلیون دلار دارد، نیز بیشتر است.

بورس های نیویورک، لندن، توکیو و  هنگ کنگ از جمله بورس هایی هستند که در خصوص عرضه بورس آرامکو با هم رقابت دارند .

در حالی که، نیویورک و لندن به عنوان متقاضیان اصلی عرضه اولیه سهام بزرگترین عرضه اولیه تاریخ هستند. اما توکیو پیش بینی کرده است که عربستان قسمتی از سهام این شرکت را به بازار آسیا برای عرضه اولیه وارد کند تا دامنه سهامداران خود را به تمام قاره ها بکشاند.

اما رقیب آسیایی توکیو، بورس هنگ کنگ است که در دهه های اخیر به عنوان مرکز مالی منطقه، با رفت و آمدهای سهامداران خارجی شلوغ شده است.

کیوتو معتقد است عربستان طی ملاقات های اخیر دید مثبتی نسبت به عرضه اولیه سهام آرامکو در ژاپن داشت. اما سایه این سوال که چرا سرمایه گذاران خارجی در حال خروج از بورس های ژاپن هستند بر میزبانی ژاپن، سنگینی می کند.

در حال حاضر تنها 5 شرکت خارجی در بورس توکیو معامله می کنند.

کیوتو در این خصوص بیان داشت: از وقتی حباب بازار خالی شده است، اقتصاد ژاپن و بازار سرمایه این کشور روز به روز ضعیف شده است و شرکت ها برای ورود به بازار ژاپن تمایلی نشان نمی دهند .

کد خبر: 96550 تاریخ: 96/04/27 منبع: سنا