امروز : جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳

 


شماره 261


» بیشتر

واردات نفت ایران از آسیا در ماه ژوئن سال جاری میلادی با ۱۵/۲ درصد کاهش نسبت به مدت مشابه سال گذشته به ۱/۴۶ میلیون بشکه در روز رسید که پایین‌ترین میزان در ۱۴ ماه گذشته بوده است (اعتماد)

 واردات نفت ایران از سوی خریداران بزرگ در آسیا در ژوئن برای دومین ماه متوالی کاهش یافت که تا حد زیادی به دلیل خرید کمتر از سوی چین و ژاپن بود. برای نخستین‌بار از زمان لغو تحریم‌های غربی علیه تهران در ژانویه است که حجم واردات نفت ایران از سوی چهار خریدار بزرگ آسیا برای دومین ماه متوالی کاهش پیدا می‌کند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از اعتماد ، آمار دولتی و کشتیرانی نشان داد چین، هند، کره جنوبی و ژاپن در ژوئن مجموعا ۱/۴۶ میلیون بشکه در روز از ایران نفت وارد کردند که ۱۵/۲درصد نسبت به مدت مشابه در سال گذشته کاهش داشت و پایین‌ترین میزان از زمان واردات ۱/۳۲ میلیون بشکه در روز در آوریل سال گذشته بود. این کاهش در حالی روی داد که ایران قصد دارد تولید نفتش را از حدود ۳/۸ میلیون بشکه در روز در ماه‌های اخیر به حدود چهار میلیون بشکه در روز تا پایان سال میلادی جاری بالا ببرد و همچنین میزان صادراتش به اروپا را افزایش دهد.

ایران از مشارکت در توافق اعضای اوپک برای کاهش تولید به میزان ۱/۲ میلیون بشکه در روز معاف شده و این معافیت پیروزی قابل توجهی برای تهران به شمار می‌رود که سهم بازارش را در دوران تحریم‌های غربی به رقیبانش واگذار کرده بود. خرید چهار کشور آسیایی در شش ماه نخست سال ۲۰۱۷ همچنان ۲۱ درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته رشد داشت و ۱/۷۱ میلیون بشکه در روز بود. طبق جدیدترین آمار، میزان واردات هند از ایران در ماه ژوئن ۳۰ درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش یافت و به ۴۹۵ هزار و ۹۰۰ بشکه در روز رسید. میزان واردات این کشور در فاصله ژانویه تا ژوئن ۵۳۹ هزار و ۵۰۰ بشکه بود که رشد ۵۷/۸ درصدی نسبت به مدت مشابه سال گذشته را نشان داد.

کد خبر: 96623 تاریخ: 96/05/10 منبع: اقتصاد آنلاین