امروز : جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳

 


شماره 261


» بیشتر

ارزش دلار امریکا بر اساس نیروهای ساختاری و اقتصادی کوتاه‌مدت این کشور، حدود ۱۰ تا ۲۰ درصد بیشتر از ارزش واقعی آن است، ولی ارزش یورو، ین و یوان تقریباً هم‌طراز با نیروهای ساختاری و اقتصادی این کشورها می‌باشد (صندوق بین‌المللی پول)

به گزارش سایت طلا به نقل از پایگاه اینترنتی کیتکو نیوز، صندوق بین المللی پول در جدیدترین گزارش خود به این مساله اشاره کرده است که ارزش دلار آمریکا بر اساس نیروهای ساختاری اقتصادی کوتاه مدت این کشور، حدود 10 تا 20 درصد بیشتر از ارزش واقعی آن است ولی ارزش یورو ، ین ژاپن و یوان چین تقریبا همطراز با نیروهای ساختاری اقتصادی این کشورها است.

بر اساس این گزارش صندوق بین المللی پول در گزارش سالیانه وضعیت کسری و مازاد تراز خارجی اقتصادهای بزرگ جهان، افزود: بررسی های آماری نشان می دهد که اقتصادهای توسعه یافته و پیشرفته مثل آمریکا همچنان با کسری تراز جاری پرداخت ها روبرو هستند و در مقابل کشورهایی مثل آلمان و چین با مازاد تراز جاری پرداخت ها مواجه هستند.

به نظر می رسد تا زمانی که عدم تعادل بین تراز پرداخت های جاری اقتصادهای بزرگ جهان حل و فصل نشود، اقتصاد بین المللی به تعادل نخواهد رسید.

این گزارش نشان می دهد ، در حالی که ارزش یورو برای کل منطقه یورو مناسب و متعادل به نظر می رسد ولی ارزش پول اروپا بر مبنای نیروهای ساختاری اقتصادی آلمان 10 تا 20 درصد کمتر از حد واقعی آن است.

صندوق بین المللی پول افزود: چشم انداز مربوط به بهبود رشد اقتصادی آمریکا طی سال های اخیر تاثیر زیادی بر افزایش ارزش دلار داشته است.

این گزارش افزود: اختلاف بین سیاست های پولی منطقه یورو و ژاپن با سیاست های فدرال رزرو آمریکا نیز تاثیر زیادی بر نوسانات نرخ ارز داشته است. گمانه زنی های مربوط به سیاست های محرک پولی دولت ترامپ نیز کمک زیادی به تقویت ارزش دلار در برابر یورو و ین داشته است.

صندوق بین المللی پول به مقام های آمریکایی توصیه کرده است تا گام های مهمی را برای کاهش کسری تراز جاری بردارند، این اقدام از طریق کاهش کسری بودجه و اجرای اصلاحات ساختاری با هدف افزایش نرخ پس انداز و افزایش بهره وری اقتصادی امکان پذیر خواهد بود.

صندوق بین المللی پول تاکید کرد: وجود مازاد تراز جاری در کشورهای صادر کننده مثل چین، و رشد کسری تراز جاری و بدهی در کشورهای وارد کننده مثل آمریکا ، به طور خودکار حل و فصل نخواهد شد و تا زمانی که این مساله حل نشود اقتصاد جهانی با مشکلات زیادی روبرو خواهد شد.

کد خبر: 96633 تاریخ: 96/05/10 منبع: طلا