امروز : جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳

 


شماره 261


» بیشتر

میزان ذخایر نفت کشور امریکا در هفته نخست مرداد ماه سال جاری، بیشتر از پیش‌بینی‌ها و به مقدار هفت میلیون و ۲۰۸ هزار بشکه کاهش پیدا کرد و ذخایر بنزین که پیش‌بینی می‌شد ۶۱۴ هزار بشکه کاسته شود، بیش از یک میلیون و ۱۵ هزار بشکه کاهش یافت که نشان‌دهنده افزایش سطح تقاضا است (سازمان اطلاعات انرژی امریکا)

* علی مرتضوی راد؛ تحلیلگر شرکت بین المللی الپری

برنامه جدید عربستان برای کاهش عرضه جهانی با کاهش صادراتش، همراهی جدید نیجریه و لیبی برای پیوستن مشروط به توافق فریز و افزایش تقاضای نفت در امریکا بر اساس آخرین داده های رسمی منتشر شده، از مهم ترین وقایعی بود که در هفته کاری گذشته بر بازارها اثر گذاشت.

کاهش صادرات عربستان از اول آگوست اجرا می شود

وزیر نفت عربستان سعودی در نشست سن پترزبورگ، با تاکید بر جدیت اوپک در ادامه توافق فریز، اعلام کرد که این سازمان هرگونه عدم پایبندی برخی از اعضا را به سرعت دنبال می کند و همچنان بر افزایش تولید نیجریه و لیبی نظارت کامل دارد. وزیر نفت عربستان گفت که با توجه به الگوی جهانی عرضه و تقاضای نفت، پیش بینی می شود که افزایش تقاضای روزانه از 1.4 میلیون بشکه در سال جاری به 1.6 میلیون در 2018 برسد که می تواند افزایش تولید امریکا را پوشش دهد. در حال حاضر لیبی بیش از یک میلیون بشکه در روز تولید می کند. با وجود اینکه ظرفیت تولید این کشور حدود 1.5 میلیون بشکه برآورد می شود ولی این بالاترین مقدار تولید از سال 2011 و پس از درگیری های داخلی است. جمع افزایش تولید نیجریه و لیبی به 800 هزار بشکه در روز می رسد.

منابع اوپک در گفتگو با رویترز به این نکته اشاره کردند که مقامات این سازمان در صورتی که نیجریه بتواند برای سه ماه آینده تولید خود را در سقف 1.8 میلیون بشکه در روز نگه دارد، با افزایش تولیدش در آینده موافقت می کنند. همچنانکه وزیر نفت عمان می گوید با مجموعه اطلاعات موجود نیازی به کاهش بیشتر نیست. محمد بارکیندو مدیر کل اوپک نیز در این نشست گفت با شتاب گرفتن افزایش تقاضا در نیمه دوم سال 2017 بازار به سمت تعادل حرکت می کند. در حال حاضر عربستان و امارات بیش از توافق انجام شده از عرضه خود کاسته اند. عربستان از این هفته صادرات نفت خام خود را به 6.6 میلیون بشکه در روز کاهش می دهد که 1 میلیون کمتر از سال گذشته است. در حال حاضر کاهش عرضه نفت توسط عربستان مهم ترین دلیل تقویت قیمت در بازارهای جهانی است.

یکی دیگر از مسایلی که توجه بازار نفت را به خود معطوف داشته، انتخابات مجلس موسسان ونزوئلاست که روز یکشنبه برگزار می شود و قرار است مجلس جدید در خصوص تغییر قانون اساسی تصمیم بگیرد. به نظر بسیاری از تحلیلگران، تحولات سیاسی ونزوئلا می تواند صادرات نفت این کشور را در کوتاه مدت با کاهش مواجه کند و نگرانی ناشی از این مسئله بر بهای نفت در بازار نیویورک اثر گذاشته است.

کاهش شدید ذخایر نفت و بنزین در امریکا به دنبال افزایش تقاضای تابستانی

بر اساس آخرین گزارش رسمی سازمان اطلاعات انرژی امریکا میزان ذخایر نفت این کشور در هفته گذشته، بسیار بیشتر از پیش بینی ها و به مقدار 7 میلیون و 208 هزار بشکه کاهش یافت و ذخایر بنزین نیز که پیش بینی می شد 614 هزار بشکه کاسته شود، بیش از 1 میلیون و 15 هزار بشکه کاهش یافت که نشان دهنده افزایش معنی دار سطح تقاضاست. اگرچه با توجه به تعطیلات فصل گرما و افزایش مصرف سوخت، پیش بینی می شد. همچنین گزارش موسسه بیکرهیوز از دکل های حفاری حاکی از آن است که تعداد دکل های حفاری با تنها 2 عدد افزایش به 766 تا رسیده است. این موضوع نشان می دهد از سرعت رشد تجهیزات حفاری در ماه ژولای، نسبت به ماه قبل کاسته شده است. بر اساس داده های بیکرهیوز، تعداد دکل های نفتی در ماه ژوئن از 733 به 756 عدد رسیده بود ولی در ماه ژولای از 756 به 766 رسیده است. مجموع این گزارش ها فعالان بازار نفت را به حمایت تقاضا از قیمت ها در ادامه شش ماهه دوم امیدوار کرده است. اگرچه ممکن است با عبور بهای هر بشکه نفت WTI از 50 دلار دوباره شاهد افزایش تولید شیل باشیم ولی در صورت تقویت تقاضا می توان انتظار داشت، بازار در این سطوح قیمتی بتواند تعادل خود را حفظ کند.

کد خبر: 96645 تاریخ: 96/05/08 منبع: سنا