امروز : پنج شنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳

 


شماره 261


» بیشتر

بازارها و سرمایه‌گذاران بین المللی تاکنون خطرات احتمالی ناشی از برنامه کاهش تراز مالی فدرال رزرو امریکا را نادیده گرفته‌اند؛ زمانی‌که فدرال رزرو اجرای این برنامه را آغاز کند، ریسک در بازارهای مالی مجدداً افزایش خواهد یافت و سهام و اوراق قرضه با دردسرهای بزرگی روبرو خواهند شد، در این صورت قیمت و تقاضای طلا بار دیگر با افزایش همراه خواهد شد (رییس مؤسسه سرمایه‌گذاری مرک اینوستمنت)

به گزارش سایت طلا به نقل از پایگاه اینترنتی کیتکو نیوز، اکسل مرک تحلیلگر ارشد و رئیس موسسه سرمایه گذاریمرک اینوستمنت” در سخنانی هشدار داد: بازارها و سرمایه گذاران بین المللی تاکنون خطرات احتملی ناشی از برنامه کاهش تراز مالی فدرال رزرو آمریکا را نادیده گرفته اند. بی شک اجرای این برنامه از سوی فدرال رزرو بدون ریسک و خطر نخواهد بود.

بر اساس این گزارش وی در ادامه تصریح کرد: همه در حال توجه به افزایش احتمالی نرخ بهره فدرال رزرو هستند ولی خطر بزرگتر یعنی تبعات برنامه کاهش تراز مالی فدرال رزرو را نادیده می گیرند. زمانی که فدرال رزرو اجرای این برنامه را آغاز کند، ریسک در بازارهای مالی مجددا افزایش خواهد یافت و سهام و اوراق قرضه با دردسرهای بزرگی روبرو خواهند شد. در این صورت قیمت و تقاضای طلا بار دیگر با افزایش همراه خواهد شد.

وی در ادامه افزود: یکی از دلایلی که بازارهای بین المللی برنامه کاهش تراز مالی فدرال رزرو را نادیده می گیرد، روند پیچیده آن است. فدرال رزرو آمریکا قصد دارد طی ماه های آینده بر اساس یک برنامه تدریجی و پلکانی میزان اوراق قرضه خود را کاهش دهد. به نظر می رسد کاری که فدرال رزرو انجام می دهد و کاری که بازارهای بین المللی انتظار آن را دارند، دو مساله کاملا متضاد است.

وی اظهار داشت: زمانی که برنامه کاهش تراز مالی فدرال رزرو به اوج خود برسد، هر ماه 50 میلیارد دلار از تراز مالی کاهش خواهد یافت. بی شک اجرای این برنامه بر ارزش دارایی ها تاثیر گذار خواهد بود. احتمالا آغاز اجرای این برنامه چند ماه زودتر از پایان دوره ریاست جانت یلن بر فدرال رزرو خواهد بود.

دوره ریاست یلن بر فدرال رزرو در ماه ژانویه پایان خواهد یافت. البته به نظر می رسد هر فرد دیگری که جایگزین یلن شود مجبور خواهد بود سیاست های فعلی فدرال رزرو را دنبال کند.

به اعتقاد تحلیلگران اقتصادی قیمت جهانی طلا در کوتاه مدت تحت تاثیر نوسانات ارزش دلار آمریکا و تنش های سیاسی در کاخ سفید خواهد بود. پیش بینی می شود قیمت طلا در روزهای آینده در دامنه 1250 تا 1275 دلاری در نوسان باشد و اگر این سطوح حمایتی و مقاومتی شکسته شود قیمت طلا با نوسانات بیشتری روبرو خواهد شد. 

کد خبر: 96688 تاریخ: 96/05/16 منبع: طلا