امروز : جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳

 


شماره 261


» بیشتر

برآیند اتفاقاتی که در امور اقتصادی کشور رخ می‌دهد، مثبت ارزیابی می‌شود؛ اما از آنجایی که سرعت این تحولات آهسته است، نمی‌توانیم انتظار سودآوری شرکت‌ها را در کوتاه‌مدت داشته باشیم (عضو هیأت مدیره شرکت مشاور سرمایه‌گذاری آوای آگاه، عضو کانون نهادهای سرمایه‌گذاری ایران)

برآیند اتفاقاتی که در امور اقتصادی کشور رخ می دهد، مثبت ارزیابی می شود؛ اما از آنجایی که سرعت این تحولات آهسته است، نمی توانیم انتظار سودآوری شرکت ها را در کوتاه مدت داشته باشیم.

احسان رضاپور، عضو هیات مدیره شرکت مشاور سرمایه‌گذاری آوای آگاه، در گفتگو با پایگاه اطلاع‌رسانی بازار سرمایه (سنا)، ضمن تاکید بر فراهم بودن زیرساخت های لازم برای رشد بازار سرمایه گفت: در واقع زیرساخت ها برای رشد بازار سرمایه فراهم است، اما هنوز این زیر ساختار ها نتوانسته است سرمایه گذاران را توجیه کند که سرمایه گذاری در بورس بهترین گزینه است و در صورت تاخیر در سرمایه گذاری، فرصت ها را از دست می دهند.

این تحلیلگر بازار سرمایه ضمن مثبت خواندن اتفاقاتی که در امور اقتصادی کشور رخ می دهد، تاکید کرد: از آنجا که سرعت این تحولات که تحولات بنیادی اقتصادی است، بسیار آهسته است، طبیعی است که در کوتاه مدت تاثیری بر سودآوری شرکت ها نخواهد داشت و نمی توان انتظار داشته باشیم که بازار سرمایه بتواند شرایط پر رونقی را سپری کند.

وی ادامه داد: به نظر می رسد در شرایط کنونی سرمایه داران ترجیح می دهند که خریدهای خودشان را به آینده موکول کنند و این موکول کردن به آینده به معنی کاهش ورود نقدینگی و تزریق پول به بازار سرمایه است و باعث می شود که از دوران پر رونقی که طی سال های اخیر آن را چندین بار مشاهده کردیم فاصله بگیریم.

عضو هیات مدیره شرکت مشاور سرمایه‌گذاری آوای آگاه با اشاره به تاثیر رخدادهای روزمره بر نوسانات کنونی بازار گفت: نوسانات قیمت های جهانی و اخبار روزمره از جمله عوامل تاثیرگذار بر بازار سرمایه هستند که به صورت مقطعی در برخی گروه ها و صنایع بازار مورد توجه و عنایت بیشتری قرار می گیرد و سبب تجربه رشد مقطعی در آنها می شود.

وی افزود: با افزایش جزیی قیمت ها شاهد این هستیم که سهامداران زیادی ترجیح می دهند سهام خودشان را عرضه کنند و سود مقطعی شناسایی کنند؛ چرا که این سهامداران رشد قیمت ها را  پایدار و بلندمدت تلقی نمی کنند و به همین دلیل در واقع ما دوران رشد مستمر و متوالی را در بازار مشاهده نمی کنیم.

رضاپور ضمن تاکید بر افزایش خوش بینی‌ها نسبت به 6 ماه گذشته اظهار کرد: خوش بینی ها به آینده شرکت ها در مقطعی که اکنون در آن هستیم، نسبت به شش ماه گذشته بیشتر شده است، چراکه شماری از عوامل اگرچه دیر، اما در نهایت رخ داده است. عواملی مانند کاهش نرخ سود بانکی که کاهش مالی هزینه های شرکت ها را در پی دارد؛ بهبود نسبی تعاملات بین المللی شرکت ها چه در حوزه های مالی و چه در حوزه های تجاری خودشان را سبب شود، از جمله این عوامل هستند.

این تحلیلگر بازار سرمایه انتخابات ریاست جمهوری پیش رو در ایران را حایز اهمیت دانست و تصریح کرد: تجربه نشان داده است در سال های آخر ریاست جمهوری های مختلف، بهبودهایی در وضعیت معاملات بورس به دلایل مختلف حاصل شده است.

وی افزود: رشد بازار در سال آخر ریاست جمهوری، به این معنی است که یک سری حمایت ها و تصمیمات در محیط اقتصادی، مانند صنایع، تولید، اشتغال و مانند آنها اتخاذ می شود که رشد و توسعه بازار را در پی دارد.

عضو هیات مدیره شرکت مشاور سرمایه‌گذاری آوای آگاه ادامه داد: معمولا این موارد در سال های آخر ریاست جمهوری نسبت به اول آن، بیشتر به چشم می خورد. این موضوع باعث می شود امیدوار باشیم که در ماه های آینده و به ویژه در شش ماه پایانی سال، شرایط بهتری را نسبت به نیمه نخست سال جاری شاهد باشیم.  

وی ضمن برشمردن رخدادهای مهمی که در دوران ریاست جمهوری آقای روحانی اتفاق افتاد و بر اقتصاد کشور تاثیر مثبتی داشته است، گفت: در این دوران، اتفاق های مختلف ارزشمندی رخ داد، هرچند انتظار فعالان اقتصادی این بود که این اتفاقات زودتر رخ می داد؛ رویدادهایی همچون برجام و گشایش های بین المللی که پیرامون بحث برجام پیش آمد و به تبع آن کاهش تهدیدهای سیاسی، نظامی و اقتصادی که در کشور به عنوان یک امر مهم مطرح بود، به عنوان یکی از مهم ترین مسایل در نظر گرفته می شود.

رضاپور کاهش سود بانکی را رخداد مهم دیگر این دوران قلمداد کرد و ادامه داد: بحث کاهش سود بانکی که به کاهش هزینه های مالی شرکت ها و هدایت بیشتر پول های غیر مولد به سمت بازار سرمایه منجر می شود؛ همچنین بحث کاهش هزینه تسهیلات که در سال 95 نیز ادامه دار خواهد بود از جمله موضوعاتی است که در این دولت اتفاق افتاده است.

وی با اشاره به برنامه ریزی های دولت در جهت ثبات ارز در بازار، عنوان کرد: ثبات ارز در بازار از جمله تلاش های دولت است که افزایش فعالیت در بازار سرمایه را در پی خواهد داشت. همچنین این موضوع باعث می شود تا فعالان اقتصادی بتوانند راحت تر به تحلیل شرایط اقتصادی وضعیت شرکت ها بپردازند. این موضوع تا حدودی رخ داده و ما شاهد شرایط نسبتا ثابتی در برخی از بازارها هستیم.

این عضو هیات مدیره شرکت مشاور سرمایه‌گذاری آوای آگاه با اظهار امیدواری در جهت ایجاد و به کارگیری برنامه های عملیاتی تاثیرگذار در بازار سرمایه گفت: انتظار می رود چند برنامه عملیاتی تاثیرگذار در محرکه های اقتصادی که می تواند شرایط رکودی را از شرکت ها و صنایع مختلف بردارد، ایجاد شود؛ اقدامات زیرساختی در این مورد رخ داده است اما هنوز در عمل این محرک ها منجر به هدایت و جهت دهی فعالان اقتصادی نشده است. امید می رود در ماه های آینده اخبار خوش در این زمینه شنیده شود تا سبب تحریک بازارهای مختلف و رشد و توسعه بازار سرمایه شود.

وی افزود: افزایش وام مسکن از حدود 30 میلیون تومان تا 110میلیون تومان یکی از محرک هایی بوده که اخیرا عملیاتی شد.

رضاپور شفافیت اطلاعات شرکت ها را موضوع مهم و اثرگذار در رفتار فعالان اقتصادی خواند و ادامه داد: رفع ابهامات از وضعیت صنایع، وضع قوانین و دستورالعمل های مشخص در نرخ گذاری یا در نظام تعرفه گذاری و سیاست های باثبات حاکم بر شرکت ها، می تواند باعث شود تا فعالان اقتصادی بازار سرمایه تصویر درست تری از بازار آینده شان متصور شوند.

وی با اشاره به کاستی‌هایی که در زمینه شفافیت اطلاعات مالی شرکت ها وجود دارد، گفت: ابهامات زیادی در مورد نرخ‌ و تعرفه ها و مباحث تجاری شرکت ها وجود دارد که باید این موضوعات کمتر و کمتر شود تا بازار سرمایه محیط کم ریسک تری برای فعالان اقتصادی باشد.

این تحلیلگر بازار سرمایه در انتهای گفتگوی خود با “سنا” اظهار امیدواری کرد تا با طراحی و تدوین ابزارهای جدید طی ماه های آینده، شاهد خبرهای خوشی در این زمینه باشیم و این امر  منجر به جذب پول و سرمایه بیشتر در بورس شود.

کدخبر:85427- منبع:سنا- تاریخ:31-5-95