امروز : جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳

 


شماره 261


» بیشتر

ارزش معاملات بورس انرژی در هفته سوم مرداد ماه سال جاری ایران نزدیک به ۸۰۰ میلیارد ریال بود که از این میان ۲۰۰ میلیارد ریال سهم رینگ بین‌الملل و ۶۰۰ میلیارد ریال سهم رینگ داخلی بوده است (سازمان بورس و اوراق بهادار)

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از سازمان بورس و اوراق بهادار، در جریان معاملات آخرین روز هفته منتهی به ۱۸ مرداد ۹۶ در بازار فیزیکی بورس انرژی ایران کالاهای برش سنگین پتروشیمی جم، حلال ۴۰۲ عمده پالایش نفت کرمانشاه، پنتان عمده پالایش نفت کرمانشاه، نفتای سنگین تصفیه نشده عمده پالایش نفت شیراز، حلال ۴۱۰ پالایش نفت آبادان و سی اس او پالایش نفت شازند در رینگ داخلی و گاز مایع پالایش نفت آبادان، حلال ۴۰۲ پالایش نفت شیراز و تبریز، آیزوریسایکل پالایش نفت شیراز و حلال ۴۰۴ پالایش نفت شیراز در رینگ بین‌الملل عرضه شدند.

حجم کل معاملات صورت‌گرفته در روز چهارشنبه معادل ۱۳،۶۸۵ تن و به ارزش بیش از ۲۴۰ میلیارد و ۲۲۳ میلیون ریال است، از نکات مهم می‌توان به رقابت خریداران در رینگ بین‌الملل بازار فیزیکی اشاره کرد. خریداران حلال ۴۰۲ و گاز مایع در رینگ بین‌الملل برای خرید این فرآورده‌ها با یکدیگر رقابت کردند. ارزش معاملات رینگ بین‌الملل این روز بیش از ۱۰۰ میلیارد ریال شد.

ارزش معاملات هفته گذشته بورس انرژی ایران قریب به ۸۰۰ میلیارد ریال است که از این میان ۲۰۰ میلیارد ریال سهم رینگ بین‌الملل و ۶۰۰ میلیارد ریال سهم رینگ داخلی بوده است.

امروز؛ نخستین عرضه کالای برق نیروگاه سیکل ترکیبی خوی

در جریان معاملات روز چهارشنبه، در تابلوی سلف موازی استاندارد برای قراردادهای با سررسید یکسال و بیشتر در بازار مشتقه بورس انرژی ایران، در نماد ستاره ۹۶۱، ۳۵۰۰۰ قرارداد با ارزشی بالغ بر ۸۹ میلیارد و ۳۴۸ میلیون ریال معامله شد.

در این روز همچنین بازار برق بورس انرژی شاهد معامله ۵ میلیون و ۷۱۹ هزار قرارداد معادل ۷۰ میلیون و ۳۷۷ هزار کیلووات ساعت به ارزش ۲۶ میلیارد و ۲۴۶ میلیون ریال بود.

در این روز، نمادهای بارپایه، بارپیک، میان‌باری و کم‌باری با متوسط قیمت‌ ۳۷۵، ۴۱۰، ۳۷۵ و ۳۳۲ ریال بر کیلووات ساعت مورد معامله قرار گرفتند.

خاطر نشان می‌شود در آغاز جلسه معاملاتی روز چهارشنبه، نمادهای بار پیک روزانه، بار پایه روزانه، میان باری روزانه و کم باری روزانه ۱۷ شهریور ۹۶ گشایش یافتند. همچنین نمادهای بار پیک روزانه، بار پایه روزانه، میان باری روزانه و کم باری روزانه ۲۲ تا ۲۴ مرداد ۹۶ در پایان جلسه معاملاتی این روز متوقف شده و فرآیند تحویل آنها آغاز شد.

در مجموع ارزش معاملات روز چهارشنبه بازار مشتقه بورس انرژی ایران، به ۱۱۵ میلیارد و ۵۹۴ میلیون ریال بالغ شد.

و اما از نکات حائز اهمیت جلسه معاملاتی امروز می‌توان به نخستین عرضه کالای برق نیروگاه سیکل ترکیبی خوی و دومین عرضه کالای برق نیروگاه سیکل ترکیبی قم در تابلوی برق بازار فیزیکی بورس انرژی به ترتیب به میزان ۷۵ و ۱۰۰ هزار کیلووات و به قیمت پایه هر کیلووات ۴۵۰ ریال اشاره کرد.

شایان ذکر است این عرضه‌ها نخستین عرضه‌های فصلی برق با دوره تحویل فصل پاییز در تابلوی برق بازار فیزیکی بورس انرژی ایران است.

کد خبر: 96762 تاریخ: 96/05/21 منبع: مهر