امروز : سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳

 


شماره 261


» بیشتر

در چهار ماه نخست سال جاری ٢٧ هزار و ٥٠٠ میلیارد تومان درآمد مالیاتی داشتیم که این میزان حاکی از رشد ٢٩ درصدی درآمد مالیاتی نسبت به مدت مشابه سال قبل است و تحقق ٩٥ درصدی را نسبت به بودجه مصوب و تحقق ۵/۹۹ درصدی نسبت به پیش‌بینی سازمان را نشان می‌دهد (رئیس کل سازمان امور مالیاتی)

تقوی نژاد با بیان اینکه سازمان امور مالیاتی می‌داند که برخی ممکن است درآمد کلان داشته باشند، ولی از پرداخت مالیات معاف باشند، اظهار کرد که معتقدیم معافیت‌های مالیاتی باید ساماندهی شوند.

به گزارش ایسنا، سید کامل تقوی نژاد در نشست خبری که امروز یکشنبه ٣١ مرداد ماه در سازمان امور مالیاتی برگزار شد، در پاسخ به ایسنا، درباره معافیت های مالیاتی نابجا بیان کرد: ما هم اعتقاد داریم که معافیت‌های مالیاتی باید ساماندهی شوند. ما معافیت ها را بررسی کردیم و متوجه شدیم که برخی معافیت‌ها در حالی اعمال می شود که افراد مشمول ممکن است درآمدهای کلان داشته باشند.

وی با آوردن مثالی گفت: اکنون درآمد مدارس غیر انتفاعی بیش از دانشگاه‌هاست و برخی از آنها سالانه ١٥ میلیون تومان از دانش آموزان دریافت می‌کنند، ولی مالیات پرداخت نمی‌کنند.

تقوی نژاد ادامه داد: برخی توسط قانونگذار معاف شده‌اند که به نظر من باید ساماندهی شوند و اکنون معافیت‌های مالیاتی بخش‌های مختلف برای ساماندهی در دست بررسی است.

رئیس کل سازمان امور مالیاتی بیان کرد: در  چهار ماه نخست سال جاری ٢٧ هزار و ٥٠٠ میلیارد تومان درآمد مالیاتی داشتیم که این میزان حاکی از رشد ٢٩ درصدی درآمد مالیاتی نسبت به مدت مشابه سال قبل است و تحقق ٩٥ درصدی را نسبت به بودجه مصوب  و تحقق ٩٩.٥ درصدی نسبت به پیش بینی سازمان را نشان می‌دهد.

او ادامه داد: همچنین از کل درآمد مالیاتی وصول شده حدود ١٦ هزار و ٦٠٠ میلیارد تومان از طریق مالیات مستقیم محقق شده که نشان دهنده تحقق ٩٩ درصدی نسبت به پیش بینی بودجه و رشد ٢٥ درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل است. در بخش مالیات بر ارزش افزوده نیز  در آمد چهار ماهه سازمان ١١ میلیارد تومان بوده است که نشان دهنده تحقق ٨٩ درصدی نسبت به بودجه مصوب و رشد ٣٥ درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل است.

رئیس سازمان امور مالیاتی در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه در سال ۱۳۹۴، ‌۳۵۰۰ میلیارد تومان از محل مالیات بر ارزش افزوده به عنوان عوارض در حساب شهرداری‌ها و بهداری‌ها ریخته شده است، گفت: همچنین از محل مالیات بر ارزش افزوده ۲۷۰۰ میلیارد تومان به طرح سلامت تخصص یافت و سهم طرح سلامت از مالیات ارزش افزوده در چهار ماه سال نخست جاری نیز ۹۲۰ میلیارد تومان بوده است.

وی همچنین گفت: در چهار ماه نخست سال ۱۳۹۵ حدود ۵ میلیون و ۴۴۷ اظهار نامه الکترونیکی توسط اشخاص حقیقی و حقوقی بابت عملکرد سال ۱۳۹۴ ثبت شده است که حاکی از رشد ۱۱ درصدی نسبت به سال قبل است.

معاون وزیر اقتصاد در بخشی از سخنانش با بیان اینکه از ابتدای اجرای قانون مالیات بر ارزش افزوده حدود ۱۳۰ هزار میلیارد تومان مالیات و عوارض وصول شده است، گفت: ۸۸ هزار میلیارد تومان آن بابت مالیات و ۵۲ هزار میلیارد تومان آن بابت عوارض برای شهرداری ها و دهداری‌ها وصول شده است.

او به صندوق های مکانیزه فروش که یکی از اقدامات مهم سازمان امور مالیاتی در جهت اجرای قانون مالیات بر ارزش افزوده است، بیان کرد: تاکنون ۱۷۲ هزار صندوق مکانیزه فروش نصب شده است و در قانون پیش‌بینی شده که این میزان به ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار عدد برسد.

تقوی نژاد نسبت درآمد مالیاتی به تولید ناخالص داخلی در سال ۱۳۹۴ را حدود ۶.۳ درصد با احتساب عوارض ۷.۲ درصد، ‌ نسبت درآمد مالیاتی به هزینه‌های جاری در سال ۱۳۹۴، ۴۶.۴ درصد، نسبت درآمد مالیاتی به درآمد عمومی بودجه را ۳۹.۴ درصد اعلام و اظهار کرد:  پیش‌بینی ما این است که در سال ۱۳۹۵ نزدیک به ۸۶ هزار میلیارد تومان درآمد مالیاتی داشته باشیم که نسبت به عملکرد سال ۱۳۹۴ رشد ۲۹ درصدی را نشان می‌دهد.

رئیس سازمان امور مالیاتی بیان کرد: برای تحقق پیش‌بینی‌های مالیاتی در سال ۱۳۹۵ اقدامات جدی را در دستور کار داریم و تصمیم داریم نه از طریق افزایش نرخ بلکه از طریق شناسای مودیان جدید به صورت جدی با فرار مالیاتی مقابله کنیم. مطالبات قطعی شده را وصول کرده و پرونده های جاری را تعیین تکلیف کنیم.

او معوقات سازمان امور مالیاتی را در حدود ۴۹ هزار میلیارد تومان عنوان و بیان کرد: ۲۸ هزار میلیارد تومان مربوط به جرائم و ۲۱ هزار میلیارد تومان مربوط به مالیات‌های پرداخت نشده است. از ابتدای سال ۱۳۹۵ تا تیرماه ۴۵۰۰ میلیارد تومان از معوقات را وصول کردیم.

 رئیس سازمان امور مالیاتی فرار مالیاتی را بین ۱۳ تا ۳۰ هزار میلیارد تومان عنوان و درباره دلائل آن توضیح داد: اقتصاد غیر رسمی، عدم شفافیت در نظام پولی بانکی و نبود نظام جامع اطلاعاتی مالیاتی از جمله دلایل فرار مالیاتی در ایران است و ما برای مقابله با فرار مالیاتی همکاری نهادهای امنیتی قضایی و غیره را می‌طلبیم تا با این پدیده شوم مقابله کنیم.

تقوی نژاد برخی از سخنان خود را بر اقدامات سازمان با کد فروشی اختصاص داد و گفت: با توجه به شرایط اقتصادی کشور عده‌ای سوءاستفاده گر هستند که شرکت‌های سوری و فاکتور فروش را برقرار کرده‌اند. اکنون اطلاعات ۳۲۲۸ شرکت توسط سازمان گرداوری شده و برای راستی آزمایی در دست بررسی است. از این میزان تخلف ۱۵۶۸ شرکت محرز شده و در لیست سیاه قرار گرفته‌اند.

او درباره طرح جامع الکترونیکی شدن نظام مالیات کشور نیز توضیح داد: در این طرح ۳۲ پروژه تعریف شده است که نرم‌افزار آن آماده شده است. در سال ۱۳۹۴ اقدام به بومی سازی دانش فنی این نرم افزار که نرم‌افزاری وارداتی و پیچیده بود کردیم و در سال ۱۳۹۵ نیز عنوان این طرح را اقدام ۹۵ نامیدیم تا به صورت کامل اجرایی شود.

تقوی نژاد در بخشی دیگر از سخنانش هدیه خود به صادر کنندگان را معافیت مالیاتی حاصل از تسعیر ارز دانست و گفت: در جلساتی که با صادرکنندگان برگزار کردیم تصمیم گرفتیم مالیات بر تسعیر ارز را برای صادرکنندگان معاف کنیم.

معاون وزیر اقتصاد بخشی از نشست خبری خود را به پاسخ دادن به سوالات خبرنگاران گذراند و در مورد مشوق های تولیدی که در قانون گنجانده شده گفت: در بحث های معافیتی به تولید و اشتغال توجه داشتیم و سعی کردیم در جهت رونق فعالیت‌های تولیدی و سیاست‌های اشتغال اقدام کنیم.

 او همچنین در پاسخ به این سوال که آیا سازمان امور مالیاتی از دریافت کنندگان فیش های حقوق نامتعارف مالیات دریافت کرده است، گفت: هرگونه پرداخت مشمول مالیات است.

او درباره نحوه مالیات ستانی از موسسات مالی غیرمجاز گفت: قانون گذار برخی امتیازات را برای کسانی که موسسات مجاز و بانک‌ها استفاده می‌کنند در نظر گرفته است که چنین تسهیلاتی برای کسانی که از موسسات مالی غیرمجاز استفاده می‌کنند وجود ندارد. به این ترتیب حتی موسساتی که به بانک ها افزوده شده اند مانند ثامن، میزان و غیره باید مالیات خود را پرداخت کنند.

تقوی نژاد درباره مالیات بر واحدهای مسکونی خالی نیز توضیح داد: طبق قانون خانه‌های خالی از سال دوم ۵۰ درصد از سال سوم ۱۰۰ درصد و به همین ترتیب هر چه سال‌های خالی بودن خانه بیشتر شود باید مالیات بیشتری پرداخت کنند با این حال اجرای این طرح منتظر سامانه ملی املاک و اسکان است که توسط وزارت مسکن در دست تهیه است و قرار است که ظرف شش ماه راه‌اندازی شود.

او درباره سرکشی به حساب‌های بانکی نیز توضیح داد : ما قصد نداریم حساب های تک تک افراد را بررسی کنیم. بلکه تصمیم داریم به صورت موردی موارد را بررسی کرده و اطلاعات را ارزیابی کنیم.

تقوی نژاد همچنین در مورد مالیات‌های ورزشکاران و مربیان توضیح داد: یکی از ادارات سازمان مالیاتی موظف است برای کلیه ورزشکاران و باشگاه ها پرونده های مالیاتی تشکیل بدهد. ما معتقدیم کسانی که مالیاتشان قطعی شده باید مالیات خود را پرداخت کنند و در این زمینه اگر کسانی که مالیات قطعی شده خودرا پرداخت نکنند قصد سفر به خارج از کشور را داشته باشند آن‌ها را ممنوع الخروج خواهیم کرد.

معاون وزیر اقتصاد همچنین در بخشی از سخنانش در پاسخ به این سوال که فشارهایی که تاکنون بر وزیر اقتصاد برای مالیات نگرفتن از برخی من‌جمله نمایندگان مجلس وارد شده تاکنون چه نتایجی داشته است گفت: ما در اخذ مالیات خط قرمز نداریم چه افراد دولتی باشند، چه غیر دولتی، چه پولدار باشند و غیره هرکسی مالیات به او تعلق می‌گیرد باید مالیات خود را پرداخت کند. ما حتی برخی سازمان های وزارتخانه‌ها را که مالیات پرداخت نمی‌کردند حسابشان را مسدود کردیم. به یاد دارم که یکی از نمایندگان مجلس در دوره قبل که برای ملاقات با من ۲۰ مرتبه تماس گرفته بود برای ملاقات با من فردی را به همراه آورد که می‌بایست ۱۰۳ میلیارد تومان مالیات می‌داد که از این میان ۴۲ میلیارد جریمه آن بود و من در مقابل سوالی که از مسئولان امر کردم این بود که چرا در دریافت حقوق حقه دولت اهمال شده است.

او درباره مالیات‌ ستانی از  طلافروشان به چالش طلافروشان با سازمان امور مالیاتی اشاره کرد و گفت: طلافروشان معتقد بودند در بخش مالیات بر ارزش افزوده باید معاف از مالیات باشند چون ارزش افزوده برای مصرف نهایی در نظر گرفته می‌شود در حالی که طلا به چرخه تولید برمی‌گردد. ما نیز با بررسی تجربه کشور های مختلف دیدیم که بهتر است ارزش افزوده طلا ر، ا به سه درصد کاهش دهیم.

تقوی نژاد در بخشی از سخنانش به سرنوشت برنامه مالیات ستانی از سود سپرده های بانکی اشاره کرد و گفت: حدود ۲۰ کشور را برای نمونه بررسی کردیم و متوجه شدیم حدود ۱۷ کشور از سپرده های بانکی مالیات دریافت می‌کنند در این زمینه مطالعات جامعی انجام دادیم. ادامه معافیت یا عدم معافیت سود سپرده در دست بررسی سازمان است.

کدخبر:54287- منبع:ایسنا- تاریخ:31-5-95