امروز : شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

 


شماره 261


» بیشتر

پس از هفت سال وقفه در سوآپ نفت کشور، ۳۶۰ هزار بشکه نفت خام از طریق خط لوله ۳۲ اینچ نکا، ساری، ری سوآپ و به پالایشگاه تهران وارد شد (مدیر خطوط لوله شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت ایران)

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از صداو سیما، مدیر خطوط لوله شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت ایران گفت: تا امروز ۹ کشتی در بندر نکا تخلیه شده است که بخشی از آن (۳۶۰ هزار بشکه) به خط لوله تزریق و به تهران ارسال شده است.

پرویز معماریان با بیان اینکه انتقال این ۳۶۰ هزار بشکه از روز سی و یکم مرداد آغاز و سه روز به طول انجامید، افزود: در حال حاضر مابقی کشتی ها به ظرفیت هریک ۴۵ تا ۴۸ هزاربشکه نفت خام، به بندر نکا وارد و در حال تخلیه در مخازن هستند.

به گفته وی زمانی که ظرفیت به اندازه مناسب برسد دوباره خط لوله آغاز به کار کرده و عملیات انتقال انجام خواهد شد.

وی تاکید کرد: زمانی که بخواهیم عملیات انتقال به خط را آغاز کنیم، باید ظرفیت مناسب ،حدود ۳۶۰ تا ۵۰۰ هزار بشکه نفت وجود داشته باشد تا بتوان عملیات پمپاژ را انجام داد.

به گفته وی بخشی از این نفت خام سوآپ، به پالایشگاه تهران و بخشی نیز به پالایشگاه تبریز ارسال خواهد شد.

معماریان تصریح کرد: خط لوله سوآپ نکا، ساری، ری برای انتقال روزانه ۵۰۰ هزار بشکه نفت خام طراحی شده که در حال حاضر کمتر از ظرفیت فعلی آن استفاده می شود.

عملیات معکوس سازی خطوط لوله به منظور کمک به صادرات فرآورده

معاون مدیرعامل شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت ایران از معکوس کردن برخی خطوط لوله فرآورده در کشور خبر داد و گفت: این کار به دلیل کمک به افزایش صادرات فرآورده انجام شده است.

معماریان با اشاره به اخذ تصمیمات کلان در بخش پالایش و پخش، افزود: در حال حاضر تولید نفت گاز در کشور بیش از مصرف آن است که برای صادرات آن هدفگذاری شده است.

وی ادامه داد: بنابراین شرکت خطوط لوله و مخابرات تصمیم گرفت برخی خطوط را به جهت کمک به افزایش صادرات فراورده در کشور به صورت معکوس درآورد؛ به این معنی که بتواند نفت گاز را هم از مرکز کشور به سمت مبادی صادرات انتقال دهد و هم برعکس آن، نفت گاز تولیدی پالایشگاه های جنوبی کشور را از طریق همان خط به مرکز کشور ارسال کند.

وی از خط لوله ۱۰ اینچ نظامیه، شازند که تا اهواز و آبادان ادامه دارد، به عنوان یکی از این خطوط لوله معکوس نام برد و افزود: در حال حاضر از طریق این خط، هم فراورده از آبادان به مرکز کشور منتقل و هم فراورده پالایشگاه اراک به منظور صادرات به آبادان ارسال می شود.

وی از خط لوله ۱۶ اینچ رفسنجان، یزد، نایین، اصفهان نیز به عنوان دومین خط لوله معکوس نام برد و ادامه داد: این خط لوله از اصفهان به سمت نایین، یزد، رفسنجان و کرمان معکوس شده است که هم فراورده نفت گاز را از اصفهان به نایین یزد رفسنجان و کرمان منتقل می کند و هم از طریق خط لوله ای که فراورده پالایشگاه بندرعباس را جابجا می کند، نفت گاز را از از بندرعباس به سمت رفسنجان، یزد و نایین می رساند.

وی تاکید کرد: این عملیات باعث می شود که خط لوله بندرعباس بیشتر به انتقال فراورده بنزین همان پالایشگاه اختصاص یابد و هم اینکه در صورتی که تولید بنزین پالایشگاه ستاره خلیج فارس نیز افزایش یافت، از آن برای انتقال بنزین این پالایشگاه استفاده شود.

به گفته وی با عملیات معکوس سازی این خط، در صورت افزایش تولید بنزین پالایشگاه ستاره خلیج فارس این امکان ایجاد می شود که ظرفیت انتقال خط موجود، به این پالایشگاه اختصاص یابد و مشکلی در عقب ماندن پروژه ساخت خط دوم خوراکی که قرار بود بنزین فازهای دو و سه پالایشگاه ستاره خلیج فارس را منتقل کند ایجاد نشود.

دو طرح مهم تعویض خط در دست اجراست

معماریان همچنین به طرح های عمده در دست اقدام  این شرکت در سال جاری اشاره کرد و گفت: طرح تعویض ۶۷ کیلومتر خط لوله مارون، اصفهان حدفاصل مارون یک تا سه، از اولویت برخوردار است که پیمانکار آن انتخاب و تجهیز کارگاه نیز شده است.

وی هزینه اجرای این طرح را (به غیر از خرید لوله) حدود ۲۶ میلیارد تومان برآورد کرد و افزود: در این پروژه به دنبال این هستیم که هم مسیر خط بهینه شود و از کنار شهر و روستاها بگذرد و هم لوله ها تعویض و نو شود.

معماریان مدت زمان اجرای این طرح را حدود دو سال عنوان کرد.

وی از تعویض پوشش ۲۸ کیلومتر از خط لوله نجف آباد، اصفهان به عنوان پروژه بعدی نام برد و گفت: این طرح نیز در حال انتخاب پیمانکار است که حدود ۲۰ میلیارد تومان هزینه در بر خواهد داشت.

آغاز فاز پنجم پیگرانی تا پایان امسال

وی از انعقاد قرارداد فاز پنجم پیگرانی خطوط تا پایان امسال خبر داد و گفت: چند سالی است که به منظور ایمنی خطوط لوله پیگرانی هوشمند انجام می شود که تاکنون ۴ فاز آن انجام شده است.

معماریان ادامه داد: در فاز اول ۴۵۰۰ کیلومتر، در فاز دوم، ۴۱۲۸ کیلومتر و در فاز سه و چهار که همزمان آغاز شد، حدود ۸۱۲۷ کیلومتر از خطوط لوله پیگرانی شده است.

وی با بیان اینکه بخشی از پیگرانی دو فاز آخر باقی مانده که تا پایان امسال به اتمام می رسد، اظها رکرد: قرارداد فاز ۵ آماده است و همه مقدمات آن فراهم شده که امسال به مناقصه می رود.

به گفته وی شرکتهای مطرح روسی و آلمانی و … برای انجام پیگرانی خطوط لوله نفت و فرآورده در ایران اعلام امادگی کرده اند که البته باید حتما یک شریک ایرانی نیز داشته باشند.

وی افزود: تاکنون در حدود ۱۷ هزار و ۱۴۸ کیلومتر پیگرانی هوشمند انجام شده که با توجه به وجود حدود ۱۴ هزار کیلومتر خط لوله در کشور، برخی خطوط دو یا سه بار مورد پیگرانی قرار گرفته اند.

افزایش خطوط بنا بر ضرورت

معماریان با بیان اینکه برای افزایش خطوط لوله نفت و فرآورده در کشور بنا بر نیاز، واحد برنامه ریزی تلفیقی شرکت ملی پالایش و پخش هدفگذاری می کند، افزود: در صورت افزایش پالایشگاه، افزایش تولید پالایشگاه های موجود و یا افزایش شهر و روستا در کشور، خط لوله افزایش داده خواهند شد، البته این در حالی است که خطوط موجود جوابگو نباشد.

به گفته وی در حال حاضر به غیر از خط لوله گوره، جاسک که هنوز بهره بردار آن نیز معلوم نشده است، برنامه ای برای افزایش خطوط لوله نداریم.

وی ادامه داد: البته این شرکت به دنبال تقویت یا تعویض خطوط موجود با سایز بالاتر است.

معماریان اظهار کرد: به عنوان مثال در منطقه شمال خطوط لوله و مخابرات، یک خط لوله ۱۲،۱۶ اینچ وجود دارد که فراورده را از تهران به مازندران انتقال می دهد؛ قراراست بخشی از این خط لوله که ۱۲ اینچ هست نیز به ۱۶ اینچ ارتقا داده شود.

حمایت از تولید داخل در خطوط لوله و مخابرات نفت

معماریان با بیان اینکه شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت در همه حال از تولیدات داخلی حمایت کرده است، ادامه داد: این حمایت چه در ساخت قطعات و لوله و چه در ساخت تجهیزات مورد نیاز بوده است.

وی افزود: خوشبختانه حدود ۸۰ درصد تجهیزاتی که هم اکنون مورد استفاده قرار می گیرد ساخت داخل است.

به گفته وی در ماههای اخیر نیز به دنبال ساخت لوله های مورد نیازمان در داخل کشور هستیم که به همین منظور نیز با کارخانه لوله سازی اهواز قراردادی منعقد کرده ایم.

وی اظهار کرد: البته لوله در داخل کشور ساخته شده و می شود، اما این بار لوله هایی با شرایط خاص و سایز سی اینچ مد نظر ما هست که سفارش آن را به کارخانه مورد نظر داده و از لحاظ فنی و مالی نیز آنها را پشتیبانی کرده ایم.

کد خبر: 96838 تاریخ: 96/06/06 منبع: اقتصاد آنلاین