امروز : شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

 


شماره 261


» بیشتر

متوسط قیمت خریدوفروش یک متر‌مربع زیربنای واحد مسکونی معامله‌شده از طریق بنگاه‌های معاملات ملکی شهر تهران در مرداد ماه سال جاری ۷/۴۶ میلیون ریال بود که نسبت به ماه مشابه سال گذشته ۲/۶ درصد افزایش داشته است (بانک مرکزی)

طبق پیش بینی با افزایش تقاضا و معاملات مثبت گروه خودرویی مواجه شدیم که در این بین قطعه سازها از اقبال بیشتری برخوردار بودند به طوریکه نمادهای خفناور، خکمک، خموتور، خریخت، خشرق، خزر، خمحور، خکار، خپویش، خوساز، ختور، ختوقا، ختراک و خرینگ با صف خرید همراه شدند در آنسو نمادهای حسیر و حریل در گروه متعادل حمل و نقل، از تقاضای بالاتر و معاملاتی مثبت تر از هم گروهی ها برخوردار بودند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازار سرمایه (سنا) و به نقل از کارگزاری آبان، درگروه های متعادل فلزی و معدنی نمادهای فایرا، تکنار و کمنگنز همچنان با صف خرید شروع و به رشد خود ادامه دادند، نمادهای کبافق، کگل، کنور، فروس، ذوب، فرآور، فملی و ومعادن با تقاضای بالاتری نسبت به هم گروهی ها مواجه بودند تا جایی که نمادهای ذوب و فروس با صف خرید به کار خود پایان دادند اما درگروه زغال سنگی معاملاتی متفاوت درجریان بود و نماد کشرق به دلیل توقف طولانی مدت حدود 9 ماه با فشار فروش مواجه بود و افت حدود 20 درصدی را تجربه کرد اما به دلیل جابجایی مناسب و پرحجم فروشندگان متضرر و خسته، انتظار می رود فردا با معاملاتی مثبت مواجه گردد. رئیس اتحادیه آهن با اعلام اینکه افزایش قیمت آهن متوقف شده است، گفت: بازار دیگر کشش افزایش قیمت را ندارد همچنین معاون وزیر صنعت اعلام کرد: با هدف حمایت از معادن کشور، یک هزار میلیارد تومان دیرکرد بدهی معادن به دولت بخشیده شد.

در گروه متعادل و مثبت لیزینگی نماد وایران با معاملاتی منفی اما کم حجم مواجه بود و در گروه متعادل و منفی سرمایه گذاری نماد وبیمه همین شرایط را داشت اما در ادامه بازار و با افزایش عرضه ها به صف فروش رسید، در این گروه نماد سدبیر با صف خرید و نمادهای واعتبار، وسبحان، وگستر، سرچشمه و وبهمن نیز نوسانات مثبتی را تجربه کردند.

درگروه های شیمیایی و فراورده های نفتی که شروعی اکثرا متعادل و مثبت داشتند اما در ادامه معاملاتی متعادل تر را تجربه کردند، نمادهای شنفت، شپارس و شتوکا از تقاضای بالاتری برخوردار بودند و با صف خرید به کار خود پایان دادند.

گروه های ساختمانی و سیمانی اکثرا منفی سپری شدند در این میان نمادهای وتوس، ثفارس، ثاخت، سخوز، سمازن، سخزر، سبهان، سصفها، سبجنو، سشمال، سهگمت، وساخت و ثاباد از فشار فروش به مراتب بالاتری برخوردار بودند به طوریکه یا صف فروش شدند و یا افت قیمتی بیشتری را نسبت به هم گروهی ها تجربه کردند همچنین نماد ثغرب نیز پس از ارائه اطلاعات پیش بینی سود 97 که با افزایش چشمگیری نسبت به پیش بینی سال96 همراه شده و توضیحات تکمیلی مربوطه با رشد حدود 1.5 درصدی مورد بازگشایی قرار گرفت.

 طی گزارشی که بانک مرکزی از تحولات بازار مسکن شهر تهران در مرداد ماه منتشر کرده تعداد معاملات آپارتمان‌های مسکونی شهر تهران در مردادماه ۱۳۹۶ به ۱۸ هزار واحد مسکونی رسید که نسبت به ماه قبل، ۲۳.۷ و نسبت به ماه مشابه سال قبل ۶.۱ درصد افزایش نشان می‌دهد. همچنین متوسط قیمت خرید و فروش یک متر مربع زیربنای واحد مسکونی معامله شده از طریق بنگاه‌های معاملات ملکی شهر تهران ۴۶.۷ میلیون ریال بود که نسبت به ماه مشابه سال قبل ۶.۲ درصد افزایش نشان می‌دهد.

در ادامه توقف نمادهای پرحاشیه خصدرا، فاراک و فاذر در گروه های تجهیزاتی و ماشین آلات، نماد بازار پایه انرژی در کنار نماد تمحرکه با صف خرید، نماد فجام با صف فروش، نمادهای لبوتان، تپمپی، وتوشه، تکنو و بالاس با معاملاتی مثبت و مابقی همرگروهی ها متعادل دنبال شدند.

در گروه مثبت کاشی و سرامیک نمادهای کلوند و کساوه با معاملاتی منفی و نماد کهرام با ادامه صف خرید شروع شدند که در ادامه بازار نمادهای کپارس و کترام نیز صف خرید را تجربه کردند این در حالیست که نماد کچینی با توقف طولانی مدت (حدود 10 ماه) کام سهامداران را تلخ نموده است.

درگروه مثبت لاستیک سازی نماد پلاسک صف خرید شد، نمادهای پتایر و پدرخش از رشد قیمتی بیشتری از هم گروهی ها برخوردار بودند و نماد ارزنده پکرمان همچنان با بی اقبالی و نوسانات منفی به کارخود پایان داد. معاون نظارت بر کالاهای سرمایه‌‌ای و خدمات سازمان حمایت اعلام کرد: طی سال گذشته ۲۴۳ هزار لاستیک و تیوب توسط ۱۰ واحد تولیدی فعال در کشور تولید شده که این میزان تولید ۶۷ درصد ظرفیت‌ اسمی کارخانجات کشور را در برمی‌گیرد و از رونق در صنعت لاستیک سازی در سال ۱۳۹۵ حکایت دارد.

در پایان معاملات شاخص کل متاثر از معاملات مثبت نمادهای کگل، فولاد و فملی با رشد حدود 127 واحدی به ارتفاع  83،012 رسید که در این بین نمادهای همراه و وبملت بیشترین تاثیر منفی را ایجاد کردند.

پ.ن: این گزارش حاوی اطلاعات بازار سرمایه، اخبار و نظرات کارشناسان شرکت کارگزاری آبان است. تاکید می شود این کارگزاری و همچنین پایگاه اطلاع رسانی بازار سرمایه (سنا)، هیچگونه مسولیتی در قبال انجام هرگونه معاملات با اتکا بر این گزارش بر عهده نخواهد گرفت.

کد خبر: 96849 تاریخ: 96/06/06 منبع: سنا