امروز : شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

 


شماره 261


» بیشتر

نرخ تورم بالا و نرخ منفی رشد تولید ناخالص داخلی در پایان دولت دهم در کنار تحریم‌ها شرایط را برای سیاست‌گذاران اقتصادی دولت یازدهم دشوار کرده بود؛ اگرچه تورم دو رقمی کنترل شد و نرخ رشد اقتصاد ایران هم به مدد گشایش‌های بین‌المللی و بازیابی سهم نفت در بازارهای بین‌الملل مثبت شد اما، مشکلات ساختار اقتصاد ایران همچنان پابرجا است (سعید اسلامی بیدگلی، دبیرکل کانون نهادهای سرمایه‌گذاری ایران)

سعید اسلامی بیدگلی ، دبیر کل کانون نهادهای سرمایه گذاری ایران در گفت و گو با خبرنگار بورس اقتصادآنلاین با بیان اینکه  اقتصاد ایران در شرایط دشوراری است ، گفت: این دشورای به علت سال‌ها سعی و خطا در سیاست‌گذاری است، برخی از بنیادهای اقتصادی  کشور ایرادات اساسی دارد وابستگی به در آمدهای نفتی،  دولت بزرگ، نهادهای موازی، عدم شفافیت، ناکارایی و فساد  از جمله این ایرادات است.

وی افزود: اصلاح این اقتصاد آن هم با توجه به همه نیروهای سیاسی و اجتماعی بسیار مشکل خواهد بود؛ بنابراین وزیر اقتصاد دولت دوازدهم با دشورای‌های بسیاری رو به رو خواهد شد؛ البته در کوتاه مدت می توان به کسری نظام بانکی و احتمال بازگشت تورم اشاره کرد.

به گفته این مقام مسئول تردیدی وجود ندارد این موضوعات از اولین و مهم ترین مسائل اصلی است که  وزیر اقتصاد باید برای آن فکری کند اما مگر می توان مسائل را بدون توجه به انحراف جدی نرخ ارز، کسری بودجه دولت و سهم زیاد بودجه جاری در آن مورد مورد توجه قرارداد شرایط  هم  بگونه‌ای است که بسیاری از راه‌حل‌ها را ناکارا خواهد کرد.

اسلامی بیدگلی با اشاره بر اینکه اقتصاد ایران در سال‌های گذشته وضعیت مطلوبی نداشته است، گفت: نرخ تورم بالا و نرخ منفی رشد تولید ناخالص داخلی در پایان دولت دهم در کنار تحریم‌ها شرایط را برای سیاست‌گذاران اقتصادی دولت یازدهم دشوار کرده بود؛ اگرچه تورم  دو رقمی کنترل شد و نرخ رشد  اقتصاد ایران هم به مدد گشایش‌های بین المللی و بازیابی سهم نفت در بازارهای بین‌الملل مثبت شد اما، مشکلات ساختار اقتصاد ایران همچنان پابرجا است.

دبیر کل کانون نهاد های سرمایه گذاری با اشاره به اینکه در چنین شرایطی  بازار سرمایه نیز اوضاع چندان روبه راهی نداشته است، افزود: این بازار هم البته دستاوردهایی داشته که می توان به توسعه بازار بدهی اشاره کرد؛ هرچند توسعه بازار بدهی هم با مشکلات جدی مواجه بوده است.

وی در خاتمه گفت: از نگاه سرمایه گذاران البته این بازار جذابیت اندکی داشته است و از نگاه سرمایه پذیرها نیز سهم  بازار سرمایه از تامین مالی همچنان کوچک مانده اما نباید فراموش کنیم بسیاری از ایرادهای بازار سرمایه به مسائل اقتصاد کلان و به ویژه نرخ بهره مربوط می شود. بازار سرمایه  کشور یکی از شفاف‌ترین و پویاترین بخش‌های اقتصادی ایران است.

کد خبر: 96860 تاریخ: 96/06/07 منبع: اقتصاد آنلاین