امروز : شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

 


شماره 261


» بیشتر

شاخص MSCI آسیا و اقیانوسیه، از زمان تنش بین ایالات‌متحده و کره‌شمالی و در پی اعلام نظر آتش و خشم دونالد‌ترامپ بیشترین افت را در میان شاخص‌های سهام شرق آسیا داشته است (بلومبرگ)

به گزارش یورونیوز، آزمایش روز یکشنبه، ششمین آزمایش هسته ای کره شمالی بود. این آزمایش در حالی اتفاق می افتد که دونالد ترامپ، رئیس جمهور ایالات متحده آمریکا، در ماه گذشته این کشور را به آنچه که وی «آتش و غضب» ایالات متحده خواند، تهدید کرده بود. ایالات متحده آمریکا در تازه ترین واکنش به این اقدام کره شمالی متعهد شده است تا از ژاپن در برابر هر گونه تهدید نظامی حمایت کند و کره شمالی را «تهدیدی جدی برای چین» توصیف کرده است. ترامپ در تازه ترین پیام  خود در شبکه اجتماعی توئیتر سیاست تنش زدایی را در برابر کره شمالی ناکارآمد دانسته و گفته :”آنها فقط یک چیز را می فهمند.”

 

امانوئل ماکرون، رییس جمهوری فرانسه از جامعه بین الملل، به خصوص شورای امنیت سازمان ملل متحد و اتحادیه اروپا خواسته تا با به آزمایشهای هسته ای کره شمالی واکنش نشان دهند. روسیه نیز با دعوت به آرامش جامعه جهانی این آزمایش را «مستحق محکومیت» دانسته است.

 

فدریکا موگرینی، مسئوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، این آزمایش را غیرقابل قبول و رفتاری تحریک آمیز دانسته است. موگرینی از کره شمالی خواست با جامعه جهانی گفتگو کند.

 

نگرانی ها از آزمایش هسته ای کره شمالی مسئله آلودگی اتمی را نیز در کانون توجه ها قرار داده است. چین روز یکشنبه طرحی فوری برای بررسی میزان اشعه های رادیواکتیو در مرز خود با کره شمالی به اجرا گذاشته است.

 

بعد از  ششمین آزمایش موشک هسته‌ای کره شمالی روز گذشته کره جنوبی یک آزمایش موشکی را به انجام رساند. این آزمایش که شامل راه‌اندازی یک موشک بالستیک «هیونمو» بود توسط یک فروند جنگنده‌ اف-۱۵ حمل و پرتاب شد.

 

همچنین در پی بالاگرفتن تنشها میان کره‌شمالی و آمریکا، کره جنوبی از تقویت سامانه دفاع ضدموشک آمریکایی در این کشور خبر داده است.

 

رئیس جمهور نیز آمریکا احتمال حمله به کره شمالی را پس از آزمایش هسته ای توسط این کشور را رد نکرد.

 

به گزارش CNBC، دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا در پاسخ به این سوال که برنامه ای برای حمله به کره شمالی دارد یا خیر، گفت: “حالا ببینیم”.

 

پیش از این رسانه ها اعلام کردند که آمریکا در مورد آزمایش هسته ای کره شمالی تردید دارد.

 

توافق متحدان در مورد کره شمالی و تلاش سوئیس برای میانجیگری

 

رهبران روسیه و چین بر سر ایجاد یک شبه جزیره کره عاری از تسلیحات هسته ای با یکدیگر به توافق رسیدند.

 

به گزارش NHK، شی جین پینگ، رییس جمهور چین، و ولادیمیر پوتین، رییس جمهور روسیه، توافق کرده اند تا برای تبدیل شبه جزیره کره به شبه جزیره ای عاری از تسلیحات هسته ای، از نزدیک با یکدیگر همکاری کنند.این دو روز گذشته در حاشیه اجلاس کشورهای عضو «بریکس» که در شهر شیامن واقع در استان جنوبی فوجیان چین برگزار شد با یکدیگر گفت و گو کردند.

 

بنا به گزارش خبرگزاری دولتی شین هوآ، این دو رهبر اعتقاد داشتند که از زمانیکه کره شمالی ششمین آزمایش هسته ای خود را انجام داد، وضعیت جدیدی درکره شمالی و منطقه اطراف آن ایجاد شده است

 

دیمیتری پسکوف (Dmitry Peskov) سخنگوی ریاست جمهوری روسیه، به خبرنگاران گفت که پینگ و پوتین نگرانی شدید خود بر سر وضعیت جدید در کره شمالی را ابراز کردند و توافق کردند تا تمام کشورهای مرتبط با این بحران باید خویشتن داری به خرج دهند. دیپلماسی تنها گزینه برای حل این مساله است.

 

دولت سوئیس نیز به جمع محکوم کنندگان بین‌المللی آزمایش هسته‌ای اخیر کره شمالی پیوسته و در ضمن آنکه این اقدام را نقض قطعنامه‌های سازمان ملل و خطری برای صلح و امنیت منطقه توصیف کرد پیشنهاد میانجی‌گری برای حل این بحران را داد.

 

به گزارش ایسنا، به نقل از پایگاه سوئیس اینفو، وزارت خارجه سوئیس در بیانیه‌ای که از طریق خبرگزاری سوئیس منتشر کرد، تاکید کرد: آزمایش موشکی اخیر کره شمالی مغایر با تلاش‌های جامعه بین‌المللی نسبت به عدم اشاعه تسلیحات هسته‌ای به ویژه تلاش‌های صورت گرفته برای اجرای معاهده ممنوعیت کامل آزمایش‌های هسته‌ای محسوب می‌شود.

 

در عین حال دولت سوئیس خواهان حل و فصل آرام بحران کره شمالی شد.

 

وزارت خارجه این کشور گفت: سوئیس باور دارد که پایان مساله هسته‌ای و مشکلات امنیتی در شبه جزیره کره تنها در چارچوب یک فرایند دیپلماتیک و از طریق مذاکره حاصل خواهد شد.

 

سوئیس همچنین پیشنهاد میانجی گری‌اش برای حل این بحران را مطرح کرد.

 

کاهش ارزش سهام در آسیا و افزایش قیمت طلا و یِن

 

آزمایش هسته ای کره شمالی که روز یکشنبه انجام شد باعث کاهش قیمت سهام در بازارهای شرق آسیا و افزایش قیمت یِن ژاپن و طلا در بازارهای این منطقه شد.

 

به گزارش بلومبرگ، شاخص MSCI آسیا و اقیانوسیه از زمان تنش بین ایالات متحده و کره شمالی و در پی اعلام نظر “آتش و خشم” دونالد ترامپ بیشترن افت را در میان شاخص های سهام شرق آسیا شد. بیشترین کاهش ارزش سهام در بازارهای توکیو و سئول رخ داد و این در حالی بود که در میان ارزهای مهم جهان ارزش فرانک سوئیس و یِن ژاپن با افزایش در شرق آسیا رو به رو شد. قراردادهای شاخص S & P 500  کاهش یافت، در حالی که طلا با افزایش رو به رو شد.

 

رئیس جمهور ایالات متحده تهدید کرد که تحریم های اقتصادی را علیه هر کشوری که با رژیم کیم جونگ اون، رهبرکره شمالی روابط تجاری داشته باشد اعمال می کند و وزیر دفاع آمریکا اعلام کرد که این کشور گزینه های نظامی زیادی را بر روی میز دارد. اولین آزمایش هسته ای کره شمالی در دوران ریاست جمهوری دونالد ترامپ باعث شده بازارهای شرق آسیا از این اقدام کره شمالی به شدت تاثیر بگیرند.

 

چانگ جائه چول (Chang Jaechul) اقتصاددان ارشد شرکت کِی بی (KB Securities Co ) گفت:”اگر کره شمالی دوباره به تحریم ها و فشار جامعه بین المللی اعتراض کند، تنش ها در شبه جزیره کره می تواند افزایش پیدا کند. با این حال، احتمال برخورد نظامی در شبه جزیره کم است.”

 

NHK نیز از افزایش فشار های اقتصادی بر کره شمالی خبر داد.

 

دونالد ترامپ، رییس جمهور ایالات متحده آمریکا گفت که این کشور در نظر دارد تا تمام روابط تجاری خود را با هر کشوری که به کره شمالی ارتباط تجاری دارد را قطع کند.

 

جیم ماتیس، وزیر دفاع ایالات متحده آمریکا، به کره شمالی هشدار داده که اگر آن کشور برای آمریکا یا متحدینش هرگونه تهدیدی ایجاد کند، با واکنش نظامی مواجه خواهد شد.

 

ماتیس در بیرون کاخ سفید به خبرنگاران گفت که ترامپ روز یکشنبه طی یک نشست گروه امنیت ملی در باره گزینه های نظامی از وی پرسید.

 

ماتیس افزود که واشنگتن در پی « نابودی کامل» کره شمالی نیست اما گزینه های زیادی برای انجام آن وجود دارد.

شینزو آبه، نخست وزیر ژاپن هم روز یکشنبه درباره آزمایش موشکی اخیر کره شمالی با دونالد ترامپ، رییس جمهور ایالات متحده آمریکا، و ولادیمیر پوتین، رییس جمهور روسیه، تلفنی گفت و گو کرد.

آبه با اعلام اینکه این آزمایش هسته ای از سوی کره شمالی چالشی بزرگ برای کل جامعه بین الملل است به ترامپ گفت که این آزمایش عملی غیرقابل قبول، نه تنها برای ژاپن و آمریکا بلکه برای کل جامعه بین المللی بود.

نخست وزیر ژاپن به خبرنگاران گفت که او و ترامپ، هر دو توافق داشتند که جامعه بین المللی باید با اعمال فشار بیشتر با کره شمالی روبرو شود.

آبه و ترامپ براین موضوع تاکید داشتند که نقش چین و روسیه در حل و فصل این مساله حیاتی خواهد بود.

آبه در هنگام گفت و گوی خود با پوتین بر نیاز به افزایش فشارها بر کره شمالی از طرف جامعه بین المللی تاکید کرد. وی از روسیه خواست تا به عنوان یکی از اعضای دائم در این شورا، نقش مثبتی را در این فرایند ایفا کند.

کد خبر: 96913 تاریخ: 96/06/14 منبع: عصر اقتصاد