امروز : جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳

 


شماره 261


» بیشتر

لازمه دورکردن وابستگی اقتصاد ایران از نفت، اجرای سیاست‌های اقتصاد ‌مقاومتی، تکیه‌ بر تولید داخل، توسعه صادرات و وارد شدن به بازارهای بین‌المللی می‌باشد (سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس)

اسدالله قره‌خانی، اظهار کرد: ما اقتصاد وابسته به نفت را طی سال‌های گذشته به ویژه یک قرن اخیر تجربه کرده‌ایم و می دانیم که خود نفت هم وابستگی‌های خاص مخصوص به خود را دارد. اما اینکه از نفت استفاده کرده و بهره‌برداری کنیم و صاحب درآمد و دلارهای نفتی شویم، تا حدودی مورد پذیرش است زیرا اقتضای تصمیم‌گیری‌های حکومتی هم همین است.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایسنا، وی افزود: نباید اقتصاد را درآمدهای نفتی گره بزنیم، هزینه های جاری و عمرانی مملکت نباید وابسته به نفت باشد به چند دلیل؛ نخست اینکه نفت یک منبع محدود است و در آینده به تدریج از حجم ذخایر نفتی آن کم می شود.

این عضو هیئت رئیسه کمیسیون انرژی مجلس تصریح کرد: ضمن اینکه در آینده استفاده از سوخت‌های فسیلی به دلیل تخریب محیط‌ زیست کاهش می یابد و ما شاهد هستیم که کشورهایی مانند فرانسه، انگلیس و آلمان برای آینده خود برنامه ریزی کرده‌اند تا به تدریج سوخت‌های فسیلی را کنار بگذارند لذا مصرف این سوختها در آینده  کاهش می یابد و انرژی‌های خورشیدی جایگزین خوبی برای این نوع سوخت‌ها است.

نماینده مردم علی آباد کتول در مجلس ادامه داد: تولید انرژی های غیرمتعارف در نفت و گاز که کشوری مانند آمریکا به آن دست پیدا کرده و به دنبال آن سایر کشورها  هم این کار را انجام خواهند داد و زمانی که انرژی های تجدیدپذیر گسترش پیدا کنند به دنبال آن سوخت‌های فسیلی کاهش می یابند و این کاهش موجب به هم خوردن عرضه و تقاضا در آینده خواهد شد.

وی اظهار کرد: زمانی که درآمدهای نفتی کاهش یابند و عمده درآمدها صرف استخراج و تولید شوند به سبب برهم خوردن عرضه و تقاضا دلارهای نفتی کاهش می‌یابد. این مسئله نیازمند سرمایه گذاری و استفاده از تکنولوژی‌های به روز است و همه اینها برای بالابردن تولید نفت و جبران کاهش قیمت نفت است.

سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس با تاکید بر اینکه باید تلاش کنیم وابستگی اقتصادیمان را به نفت کاهش دهیم گفت: لازمه این کار حرکت در مسیر سیاست‌های اقتصاد مقاومتی، تولید دانش بنیان، تکیه بر توان و تولید داخلی، توسعه صادرات و وارد شدن در بازارهای بین‌المللی است که باید قدم‌های اساسی را برداریم.

قره‌خانی همچنین بیان کرد: اگر نفت و گاز در اختیار داریم به جای اینکه خام فروشی داشته باشیم و متاثر از وضعیت نابسامان بازار بین‌المللی شویم، به دنبال این باشیم که نفت و گاز را تبدیل به فرآورده های باارزش کنیم.

وی خاطر نشان کرد: در این شرایط نه تنها درگیر مخاطرات نشده‌ایم بلکه می توانیم افزایش درآمد هم داشته باشیم و بازارهای متنوعی را کشورهای بسیار گسترده در اختیار بگیریم و دیگر تصمیمات ناشی از تحریمها به ما آسیبی نخواهد رساند.

کد خبر: 96945 تاریخ: 96/06/18 منبع: اقتصاد آنلاین