امروز : شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

 


شماره 261


» بیشتر

فدرال رزرو امریکا که پس از وقوع رکود و بحران بزرگ مالی سال ۲۰۰۸ میلادی اقدام به خرید ماهانه میلیاردها دلار اوراق قرضه کرده تا از رشد و رونق اقتصادی این کشور حمایت کند، اکنون قصد دارد در سیاست‌های پولی و خرید اوراق قرضه بازنگری کرده و تراز مالی ۵/۴ تریلیون دلاری را کاهش دهد؛ تصمیم فدرال رزرو برای کاهش تراز مالی تأثیر زیادی بر قیمت طلا خواهد داشت (مارکت واچ)

به گزارش سایت طلا به نقل از پایگاه اینترنتی مارکت واچ، کارشناسان اقتصادی و سرمایه گذاران بین المللی پیش بینی می کنند که فدرال رزرو آمریکا طی هفته آینده تصمیم نهایی خود را برای کاهش تراز مالی 4.5 تریلیون دلاری اعلام خواهد کرد.

بر اساس این گزارش فدرال رزرو آمریکا که پس از وقوع رکود و بحران بزرگ مالی 2008 میلادی اقدام به خرید ماهانه میلیاردها دلار اوراق قرضه کرده تا از رشد و رونق اقتصادی این کشور حمایت کند، اکنون قصد دارد در سیاست های پولی و خرید اوراق قرضه بازنگری کرده و تراز مالی 4.5 تریلیون دلاری را کاهش دهد.

فدرال رزرو آمریکا همچنین سیاست افزایش نرخ بهره را در پیش گرفته و از اواخر سال گذشته تاکنون 3 بار نرخ بهره را افزایش داده است.

برخی تحلیلگران بر این باورند که انتشار امارهای ناامید کننده اقتصادی در آمریکا مانع بزرگی برای افزایش بیشتر نرخ بهره طی ماه های آینده به خصوص نشست دسامبر خواهد بود.

تحلیلگران اقتصادی معتقدند فدرال رزرو آمریکا در نقشه راه خود برای کاهش تراز مالی 4.5 تریلیون دلاری تجدیدنظر خواهد کرد و رویکرد متعادل تری را اتخاذ می کند و اشتباهات دهه 1940 میلادی را تکرار نمی کند.

طی سال های 1934 تا 1941 میلادی بیش از 14.5 میلیارد دلار طلا  وارد بازار آمریکا شد و این مساله پول در دسترس برای اعطای وام به فعالان اقتصادی آمریکا را به شدت افزایش داد.

بسیاری از کارشناسان اقتصادی از جمله بن برنانکی رئیس سابق فدرال رزرو آمریکا بر این باورند که آن شرایط شبیه سیاست های انبساطی پولی بوده است که فدرال رزرو پس از بحران مالی 2008 میلادی اتخاذ کرده است.

در دهه 1940 میلادی فدرال رزرو تصمیم گرفت تا این طلا را به ارز تبدیل کند  پول بیشتری را به فعالان اقتصادی وام دهد. ولی اقتصاد آمریکا طی سال های 1937 و 1938 با رکود بزرگی روبرو شد و رشد چشمگیر تورم نیز موجب شد تا فدرال رزرو بار دیگر سیاست های پولی انقباضی را در پیش گرفته و به نوعی اشتباه خود را جبران کند.

توصیه کارشناسان اقتصادی به سیاستگذاران فدرال رزرو این است که از اشتباهات گذشته درس بگیرند و برای کاهش تراز مالی 4.5 تریلیون دلاری عجله زیادی نداشته باشند. بی شک اجرای این سیاست تاثیر زیادی بر نرخ بهره واقعی و قیمت جهانی طلا خواهد داشت.

کد خبر: 96452 تاریخ: 96/06/22 منبع: طلا