امروز : پنج شنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

 


شماره 261


» بیشتر

میزان واردات نفت هند از ایران در ماه آگوست میلادی جاری به پایین‌ترین رقم ازماه فوریه سال گذشته تاکنون، یعنی ۳۳۵ هزار و ۴۰۰ بشکه در روز رسید که به‌معنای کاهش حدود ۴۲ درصدی نسبت به مدت مشابه سال گذشته است (اکونومیک تایمز)

به گزارش روزشنبه خبرنگار اقتصادی ایرنا از رویترز، قیمت رقابتی نفت ایران برای مشتریان آسیایی خود در ماه گذشته میلادی، منجر به افزایش 40.2 درصدی صادرات به کره جنوبی در مقایسه با مدت زمان مشابه سال 2016 میلادی شده ، در حالی که ایران، قیمت نفت سبک و سنگین خود را برای مشتریان منطقه آسیا، به ترتیب 18 سنت و 1.17 دلار کمتر از میانگین قیمت نفت عمان و دوبی پیشنهاد کرده است.

مجموع صادرات نفت ایران در هشت ماه نخست سال 2017 میلادی به کره جنوبی، 368 هزار و 529 بشکه در روز بوده است که نسبت به مدت مشابه سال پیش، 46.7 درصد افزایش نشان می دهد .

** احتمال نشست فوق العاده اوپک برای تمدید توافق کاهش تولید

«عصام المرزوق»، وزیر نفت کویت گفت: اگر تولیدکنندگان نفت نتوانند در نشست بعدی اوپک در ماه نوامبر به تصمیمی بر سر تمدید توافق کاهش تولید برسند، اوپک ممکن است اواسط ماه مارس یک نشست فوق العاده تشکیل دهد.

المرزوق گفت، هنوز از کمیته مشترک وزیران کشورهای عضو و غیر عضو اوپک که ریاست آن بر عهده کویت است خواسته نشده که تمدید یا عدم تمدید توافق را بررسی کند.

 

** کوگاز کره جنوبی در اندیشه خرید گاز از ایران و امریکا

به گزارش پایگاه خبری روزنامه کره تایمز، شرکت «کوگاز» در حال بررسی واردات گاز طبیعی از ایران و آمریکاست تا به منابع تامین انرژی خود از خاورمیانه و آفریقا تنوع بخشد. این شرکت همچنین قصد دارد فرصت های خریداری سهام برخی میادین گازی در این دو کشور را مورد بررسی قرار دهد.

وی افزود: ایران یک کشور غنی از منابع گازی است و با توجه به این که قراردادهای تامین گاز ما با قطر و عمان تا سال 2025 میلادی منقضی می شوند ما تمایل داریم از نزدیک با شرکت های انرژی دولتی و خصوصی این کشور کار کنیم، اما قبل از هر تصمیم تجاری ابتدا ریسک های ژئوپلتیک مرتبط با این کشور را بررسی خواهیم کرد؛ افزون بر این ، ما به شکل فعالانه ای خرید گاز از آمریکا را مورد بررسی قرار خواهیم داد… ما قبل از اتخاذ هرگونه تصمیمی به دقت قیمت ها، تضمین های عرضه و دیگر عوامل را بررسی خواهیم کرد.

** رشد تقاضا و کاهش عرضه منجر به مهار مازاد عرضه شد

به گزارش رویترز، آژانس بین المللی انرژی اعلام کرد، به دلیل رشد بیش از انتظار تقاضا برای نفت در اروپا و آمریکا، و کاهش تولید اوپک و غیر اوپکی ها، مازاد عرضه موجود در بازار نفت شروع به کاهش کرده است. این آژانس برآورد خود را از میزان رشد تقاضا برای نفت در سال 2017 از یک میلیون و 500 هزار بشکه به یک میلیون و 600 هزار بشکه در روز افزایش داده است.

رشد تقاضا در کشورهای صنعتی یک عامل کلیدی در رشد 2 میلیون و 300 هزار بشکه ای تقاضای روزانه برای نفت در سه ماهه دوم سال بوده که بالاترین رقم سه ماهه از اواسط سال 2015 تاکنون است.

در بخش عرضه، به دلیل کاهش غیرمنتظره تولید و عملیات تعمیر میادین در کشورهایی نظیر لیبی، روسیه، قزاقستان، آذربایجان و مکزیک و همچنین دریای شمال، میزان تولید جهانی نفت در ماه اوت 720 هزار بشکه در روز کاهش داشته است که نخستین کاهش تولید جهانی نفت در 4 ماه گذشته است.

** ایران همچنان جایگاه پنجم صدور نفت به هند را حفظ کرد

به گزارش روزنامه اکونومیک تایمز، آمارهای به دست آمده از منابع صنعتی و اطلاعات گردآوری شده توسط موسسه تامسون رویترز نشان می دهد، میزان واردات نفت هند از ایران در ماه اوت به پایین ترین رقم از فوریه 2016 تاکنون یعنی 335 هزار و 400 بشکه در روز رسیده که به معنای کاهش حدود 42 درصدی نسبت به مدت مشابه سال گذشته است.

آمارها نشان می دهد این رقم در ماه اوت 19.2 درصد نسبت به ماه جولای کاهش یافته است. 

عراق همچنان برای پنجمین ماه متوالی بزرگترین تامین کننده نفت هند بوده است و پس از آن عربستان در رتبه دوم قرار دارد. ونزوئلا و نیجریه در رتبه های سوم و چهارم قرار گرفتند و ایران همچنان جایگاه پنجم را از آن خود دارد.

** تولید نفت برزیل در ماه اوت بیش از 2 میلیون بشکه در روز بود

به گزارش رویترز، شرکت دولتی پتروبراس برزیل اعلام کرد تولید نفت این شرکت در ماه اوت دو میلیون و 110 هزار بشکه در روز بوده است . 

به گفته این شرکت ،تولید روازنه نفت و گاز پتروبراس در مجموع در مقطع یاد شده دو میلیون و 720 هزار بشکه معادل نفت بوده است. تولید گاز این شرکت 79 میلیون و 900 هزار متر مکعب ذکر شد. 

کد خبر: 96999 تاریخ: 96/06/25 منبع: ایرنا