امروز : پنج شنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

 


شماره 261


» بیشتر

دولت برای کمک به اکتشاف و فرآوری معادن کوچک، تسهیلاتی با نرخ چهار درصد و تسهیلات ۱/۵ میلیارد دلاری نیز نرخ سود بسیار پایینی در نظر گرفته است (رییس هیأت عامل ایمیدرو)

به گزارش خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما، مهدی کرباسیان در نشست هم اندیشی پیش نویش نقشه راه معدن و صنایع معدنی افزود: از سال ۹۳ تاکنون ۲۵۰ هزار کیلومتر مربع اکتشاف معدنی صورت گرفته که ۶۳ هزار کیلومترمربع در استان سیستان و بلوچستان است.

وی اضافه کرد: ۱۵ هزار کیلومتر مربع از اکتشافات انجام شده در استان سیستان و بلوچستان مربوط به اکتشاف در نواحی مرزی به عرض ۲۰ کیلومتر است.

کرباسیان گفت: در هماهنگی با سازمان زمین شناسی مقرر شد نقشه‌های زمین شناسی با مقیاس یک شصت هزارم تا پایان مهر چاپ شود که برای سرمایه گذاری و جذب سرمایه گذار مهم است.

رئیس سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی (ایمیدرو) با بیان اینکه جهش در حوزه معدن با تصمیم گیری درست محقق می‌شود، افزود: شرکت‌های خارجی که به ایران می‌آیند بیشترین اولویت شان همکاری با ایران در حوزه معدن و صنایع معدنی است ضمن اینکه از ظرفیت‌های فراوان داخلی نیز برخورداریم و باید از این فرصت تاریخی استفاده کنیم.

کرباسیان گفت: چین با سرمایه گذاری در حوزه معدن و صنایع معدنی توانست سهم ۱۰ تا ۱۲ درصدی این کشور را در مدت ۲۰ سال به سهم ۵۰ درصدی کنونی از سهم معادن و صنایع معدنی دنیا افزایش دهد.

۶۷ بند پیشنهادی برای تدوین نقشه راه معدن و صنایع معدنی

رئیس سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران گفت: راهکار‌ها و پیشنهاد‌ها برای تدوین نقشه راه معدن و صنایع معدنی در ۶۷ بند جمع اوری شده است که برخی از آن‌ها به درون وزارتخانه و برخی دیگر به مجموعه دولت بر می‌گردد و نیازمند قانون است.

 مهدی کرباسیان در پایان جلسه هم اندیشی به منظور نهایی کردن «نقشه راه دولت دوازدهم در حوزه معدن و صنایع معدنی» افزود: جمع بندی این موارد و ارائه راهکار‌ها می‌تواند به جهشی در بخش معدن و صنایع معدنی در راستای توسعه اقتصادی کشور بینجامد.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: بر مبنای تاکید ویژه رئیس جمهوری مبنی بر فعال‌تر شدن بخش معدن و صنایع معدنی، همچنین جایگاهی که این بخش در اقتصاد مقاومتی دارد؛ وزیر صنعت، معدن و تجارت مسئولیت ترسیم نقشه راه چهار ساله را به ایمیدرو محول کرد.

وی گفت: امروز این موارد ۶۷ گانه در حضور تشکل ها، انجمن‌های صنفی و خبرگان بخش معدن کشور ارائه و از آنان نیز نظرخواهی شد که جمع بندی آن‌ها به وزارتخانه تقدیم می‌شود.

کرباسیان یادآوری کرد: مطابق آمار‌ها در جهان از ۲۲۰۰ میلیارد دلار تجارت سالانه حوزه معدن و صنایع معدنی، ۴۳ درصد آن مربوط به فولاد است و بخش اعظم دیگری نیز به مس و آلومینیوم برمی گردد، ایران هم یک کشور معدنی است و از معادن غنی سنگ آهن، مس، همچنین گاز و نیروی انسانی خبره برخوردار است و باید بتوانیم از این مزیت‌ها برای تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی استفاده کنیم.

وی افزود: بخش معدن از چند مشکل اساسی رنج می‌برد که سرمایه گذاری بالا و ریسک فعالیت از جمله آنهاست.

به گفته این مقام مسئول، ممکن است فعالان این بخش در موضوع اکتشاف یا استخراج معدن سرمایه گذاری کنند، اما در نهایت به معدن با ظرفیت بالا یا پرعیاری دسترسی پیدا نمی‌کنند که سودآوری داشته باشد که از ریسک‌های این فعالیت است.

وی با اشاره به فوری نبودن بازگشت سرمایه در این فعالیت به عنوان یکی دیگر از معضلات این فعالیت، تصریح کرد: باید نرخ‌های ترجیحی برای فعالیت در این عرصه در نظر گرفته شود.

کرباسیان خاطرنشان کرد: خوشبختانه دولت و مجلس از این موضوع حمایت کرده اند و ابلاغ معافیت از مالیات تولیدات و محصولات معدنی به طور کامل مثبت ارزیابی می‌شود.

جذب سرمایه گذاری خارجی

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت در ادامه با اشاره به جذب سرمایه گذاری خارجی در این بخش، یادآوری کرد: یکی از چالش‌های اساسی حوزه معدن و صنایع معدنی، نیاز به سرمایه گذاری بالاست.

وی تصریح کرد: پیش بینی می‌شود بیش از ۳۰ میلیارد دلار قابلیت جذب سرمایه گذاری در این بخش در کشور وجود داشته باشد.

کرباسیان ابراز امیدواری کرد با راهکارهای ارائه شده از سوی دولت و تفاهمنامه هایی که با کشورهای کره جنوبی و چین و در گذشته با اتریش، آلمان و ایتالیا امضا شده است، و همچنین با همت وزارت امور خارجه، شاهد تسهیل در جذب سرمایه گذاری به کشور باشیم.

وی ادامه داد: صندوق توسعه ملی نیز باید بخش معدن را جزء اولویت‌های خود قرار دهد و علاوه بر آن به مجلس پیشنهاد دادیم تا سرمایه صندوق بیمه معدنی را به منظور کاهش ریسک حوزه معدن برای بخش خصوصی کوچک و متوسط افزایش دهد.

این مقام مسئول یادآور شد: بیشتر معادن کشور در مناطق محروم قرار دارند و توسعه آن‌ها می‌تواند به اشتغالزایی بینجامد.

 

تسهیلات۵ . ۱میلیارد دلاری

رئیس هیئت عامل ایمیدرو ادامه داد: در مصوبه قانونی که به دولت ابلاغ شده، یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار برای صنایع کوچک در حوزه معدن پیش بینی شده است واز همه تشکل‌ها و بخش خصوصی تقاضا کردیم پروژه‌ها و پیشنهادهای خود را ارائه کنند.

وی همچنین با اشاره به جلسه دیروز با معاون امور توسعه روستایی کشور در نهاد ریاست جمهوری، خاطرنشان کرد: این معاونت نیز بودجه بسیار خوبی دارد و قرار شد یک کارگروه مشترک با حضور دولت، ایمیدرو و بخش خصوصی تشکیل شود تا معادن را در نقاط محروم کشور فعال و از نیروی کار بومی آن مناطق استفاده کنیم.

کرباسیان تصریح کرد: سود تسهیلات در نظر گرفته شده از سوی سازمان توسعه روستایی ۴ درصد است و برای تسهیلات 1.5 میلیارد دلاری نیز نرخ سود بسیار پایینی پیش بینی شده است.

وی ادامه داد: یکی از نتایج خوبی که این سازمان در حوزه اکتشاف معادن در گستره ۲۵۰ هزار کیلومتری گرفته، تاکید بر استفاده از مشاوران محلی و متخصصان جوان است و بطور نمونه در سفر هفته گذشته به سیستان و بلوچستان شاهد بودیم ۱۰ شرکت مشاوره معدنی همگی از نیروهای بومی استفاده کرده اند که به معنای سرمایه گذاری در نیروی انسانی است. 

کد خبر: 97047 تاریخ: 96/07/03 منبع: خبرگزاری صدا و سیما