امروز : جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳

 


شماره 261


» بیشتر

طبق دستورالعمل اصلاحی نحوه توقف و بازگشایی نمادها از این پس طی ۶۰ الی ۹۰ دقیقه بازگشایی می‌شوند و در شرایط عادی نمادی بیش از ۹۰ دقیقه متوقف نخواهد بود (سنا)

با وجود بازار منفی چند روز اخیر و افت قیمت اکثر نمادها، طی دادوستدهای امروز، کاهش فشار فروش هیجانی سهامداران محسوس بود، و اکثر گروه ها معاملاتی متعادل را تجربه کردند که در این میان نمادهای تازه وارد همچنان درکانون توجه فعالین بازار قرار داشتند و اکثرا مثبت به کار خود پایان دادند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازار سرمایه (سنا)، براساس اخبار امروز، دستورالعمل اصلاحی نحوه توقف و بازگشایی نماد ها، ابلاغ شد. از این پس اصل بر این است که نماد ها طی 60 الی 90 دقیقه بازگشایی شوند و در شرایط عادی نمادی بیش از 90 دقیقه متوقف نخواهد بود. در عین حال، بر اساس اصلاح برخی مفاد ۶ دستور العمل مرتبط با نحوه توقف و بازگشایی نماد های حاضر در بازار سرمایه حداکثر زمان پیش بینی شده برای توقف نماد ها 20 روز است.

در شروع بازار و در گروه آی تی، طبق پیش بینی ، نمادهای آپ و های وب، صف خرید شدند، نماد پرداخت معاملاتی مثبت را تجربه کرد و مابقی هم گروهی ها متعادل دنبال شدند. قائم‌مقام معاونت فناوری اطلاعات ایران‌کیش گفت: «نرم‌افزار پرداخت پات از خردادماه امسال وارد فاز جدیدی از تکامل خود شده است که آغاز آن رونمایی از نسخه iOS این اپلیکیشن بود.»

در گروه متعادل و دانش محور دارویی، نماد تازه وارد ریشمک با ادامه صف خرید پرحجم، به صعود خود ادامه داد این در حالی بود یکی از سهامداران عمده (سرمایه گذاری تدبیر)، روزانه بفروش یک میلیون سهم می پردازد همچنین بازارگردانی آن از روز شنبه و با محدودیت دامنه نوسان قیمت تا سقف 10 درصد و استفاده از روش بازارگردانی حراج، صورت خواهد پذیرفت. بر اساس مصوبه هیئت وزیران، دارو های ساخته شده برای بیماری‌های خاص، مزمن و صعب العلاج و داروهای مشمول یارانه از فهرست کالاهای یارانه‌ای حذف شد.

گروه خودرویی با دادوستدهای متعادل تری نسبت به روز گذشته دنبال شدند که در این میان نمادهای خودرو، خپویش، خوساز و خمحور از اقبال بیشتر و معاملاتی مثبت تر برخوردار بودند. نماد حفارس پس از انتشار کاهش 26 درصدی زیان نسبت به دوره مشابه سال گذشته، ارائه اطلاعات و شفاف سازی های مربوطه با افت 5 درصدی و صف فروش مورد بازگشایی قرار گفت، این در حالی بود که سایر نمادهای گروه حمل و نقل، معاملاتی متعادل را تجربه کردند.

در گروه متعادل سرمایه گذاری، صف خرید نمادهای وبیمه و وصنا، معاملات مثبت نمادهای وبوعلی، وسکاب و سدبیر و صف فروش نمادهای وتوصا و وگستر قابل توجه بود. روز شنبه عرضه اولیه سهام لیزینگ ایران و شرق(30 میلیون سهم) به روش ثبت سفارش با قیمت 1570 ریال (برای هر کد400  سهم) انجام خواهد شد. “دستورالعمل رعایت قوانین و مقررات در مؤسسات اعتباری” به تصویب رسید. با اجرایی شدن این دستورالعمل در شبکه بانکی، گام دیگری در جهت انطباق بانک‌های کشورمان با استانداردهای نظارت بانکی بین‌المللی برداشته می‌شود و زمینه و امکان مساعدتری برای پیشگیری از نقض استانداردها و الزامات قانونی و نظارتی داخلی و بین‌المللی فراهم خواهد شد. رئیس جمهوری ترکیه در حالی در راس یک هیات بلندپایه سیاسی و اقتصادی وارد تهران شده است که بخش از رایزنی های اقتصادی دو کشور مربوط به حوزه های اقتصادی و بانکی می شود.

درگروه های شیمیایی و فراورده های نفتی که معاملاتی متعادل در جریان بود، صف خرید نمادهای شفارا، مارون و شدوص چشم نوازی می کرد همچنین نماد تاپیکو پس از برگزاری مجامع عادی سالیانه تقسیم سود نقدی 100ریالی و فوق العاده تصویب افزایش سرمایه 87 درصدی از محل مطالبات و آورده نقدی سهامداران، متعادل مورد بازگشایی قرار گفت.

طبق انتظار و درپی ادامه رشد مجدد قیمت های جهانی فلزات پایه (بخصوص فلز روی)، درگروه های فلزی و معدنی شاهد معاملاتی متعادل و مثبت در اکثر نمادهای گروه بودیم که در این میان صف خرید نمادهای فلوله، فزرین، کبافق و فپنتا و دادوستدهای مثبت نمادهای فاسمین، کروی، کیمیا، فرآور، ذوب و کاما و جمع آوری صف فروش نماد فایرا، نمایان تر بود اما در اواخر بازار، نماد فایرا مجددا صف فروش شد و نماد فجر پس از برگزاری مجمع فوق العاده تصویب افزایش سرمایه 100 درصدی از محل سود انباشته، با رشد مناسب 14 درصدی مورد بازگشایی قرار گفت.

در پایان معاملات شاخص کل متاثر از معاملات مثبت نمادهای آپ، همراه، های وب و خودرو با رشد حدود 75 واحدی به ارتفاع 85،429 رسید که در این بین نمادهای تاپیکو و فایرا بیشترین تاثیر منفی را ایجاد کردند.

پ.ن: این گزارش حاوی اطلاعات بازار سرمایه، اخبار و نظرات کارشناسان شرکت کارگزاری آبان است. تاکید می شود این کارگزاری و همچنین پایگاه اطلاع رسانی بازار سرمایه (سنا)، هیچگونه مسولیتی در قبال انجام هرگونه معاملات با اتکا بر این گزارش بر عهده نخواهد گرفت.

کد خبر: 97104 تاریخ: 96/07/12 منبع: سنا