امروز : شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

 


شماره 261


» بیشتر

طی سال‌های ۹۰ تا سال جاری، واحدهای مسکونی خالی با رشد ۵۸ درصدی از ۱/۶۶ میلیون واحد به‌حدود دو میلیون و ۵۷۸ هزار واحد افزایش یافت که نشان از رکود بازار مسکن دارد (محمد پورتدین، تحلیلگر و مشاور شرکت سرمایه‌گذاری آبان)

رشد بازار سرمایه در نیمه دوم سال

در صورت ادامه افزایش فروش نفت، تک نرخی شدن ارز، توسعه صنعت نفت و گازو پتروشیمی و افتتاح طرح های توسعه نیمه کاره، توسعه بخش صنعت ساخت‌وساز به صورت هدف دار و توسعه بخش خدمات با توجه به نیازهای جامعه، کاهش نرخ سود بانکی و عزم دولت برای سروسامان دادن به بازار سرمایه به عنوان محل اصلی تامین مالی بنگاه‌ها (به جای واسطه گری بانک‌ها)، کاهش هزینه‌های مبادلات ارزی با توجه به گشایش‌های اقتصادی و دسترسی به منابع بین‌المللی، رونق اقتصادی کشور رقم می خورد و ویترین اقتصادی کشور (بازار سرمایه) قطعا در سال آینده رشد خواهد کرد.

انتظار می رود تا انتهای سال و به خصوص در سال آینده، برنامه پذیرش شرکت ها در بازارهای بورس و فرابورس ادامه داشته و تعداد کثیری ازشرکت ها در صنایع مختلف مورد پذیرش قرار گیرند اما نکته مهم و قابل تامل، ادامه تلاش مدیران سازمان بورس  و اوراق بهادار برای ورود شرکت های پرپتانسیل و با داشتن سرمایه مناسب باید باشد که از روند سود آوری مستمری بهره می برند. همچنین از نکات مثبت پذیرش شرکت های جدید با توجه به استقبال مناسب فعالین بازار سرمایه از عرضه های اولیه (هر چند شرکت های کوچک)، ورود نقدینگی تازه نفس، افزایش حجم معاملات و پویایی بازار سرمایه است.

محمد پورتدین، تحلیل گر و مشاور سرمایه گذاری آبان در مصاحبه با پایگاه اطلاع رسانی بازار سرمایه (سنا) به رشد گروه های فلزی، معدنی، آی تی و پالایشگاهی اشاره  و پیش بینی کرد: این گروه ها جز صنایع پرتقاضای نیمه دوم سال بازار سرمایه باشند

وی خاطر نشان کرد: به دلیل هفته ها کاهش محسوس ذخایر استراتژیک فلزات پایه در بورس های بین المللی (لندن و چین LME-SHFE بخصوص کاهش ذخایر فلزات روی و سرب)، رشد شتابان صنعت ساخت و ساز و مسکن کشور چین، تضیف روز افزون ارزش دلار در بازارهای جهانی، ادامه صعود شاخص PMI تولید (شاخص مدیران خرید) کشورهای چین، هند، کره، ژاپن، آلمان واتحادیه اروپا که فراتر از پیش بینی اکثراقتصاددانان بوده و شتابگیری رشد اقتصاد دنیا را درپی داشته است، با رشد سریع قیمت فلزات پایه و کامودیتی ها در نیمه اول سال مواجه شدیم که اقبال شرکت های فلزی و معدنی فعال در بازار سرمایه را موجب شده و رشد آنها در سال گذشته و نیمه اول سال را ایجاد کرده و انتظار می رود این روند ادامه داشته باشد.

پور تدین ادامه داد: گروه پالایشگاهی که در سایه وجود ابهامات و علیرغم پتانسیل های فراوانی همانند افزایش قیمت نفت و خروج تولید مازوت از زیان، احتمال برگشت ذخایرگزارشات سال گذشته، تک نرخی شدن قیمت ارز، افتتاح طرح های توسعه، بهبود کیفیت محصولات، افزایش واحدهای تبدیل ثانویه که در نهایت موجب رشد ضریب پیچیدگی آنها شده است (که همچنان در ایران عددی بسیار کوچکی (حدود 4.6)) نسبت به کشورهای توسعه یافته یا حتی کشورهای همسایه عربی است)، همگی موجب افزایش حاشیه سود این صنعت شده که البته با بی مهری فعالین بازار مواجه هستند.

وی افزود: پیش بینی می شود با شفاف تر شدن گروه پالایشگاهی (در کنار گروه آی تی و انفورماتیک) در نیمه دوم سال جز پربازده ترین گروه های سال قرار گیرند. نکته قابل ذکر واز مباحث مهم صنعت پالایشگاهی، حساسیت سود این صنعت به نوسانات کاهشی یا افرایشی قیمت نفت خام و تغییر کرک اسپرد محصولات مختلف است که لزوما تغییر قیمت نفت، به سرعت تاثیر خود را بر کرک اسپردها نمایان نمی کند، بلکه با ثبات قیمت نفت، کرک اسپردها با گذشت زمان فاصله شان را با قیمت نفت خام تطبیق می دهند.

محمد پورتدین ادامه داد: گروه آی تی و انفورماتیک نیز به دلیل دانش محوری، پیشرفت قابل ملاحظه کشورهای توسعه یافته و نیازمندی کشور به افزایش آهنگ رشد صنعت این صنعت، ایجاد ارزش افزوده مناسب محصولات در زمانی کوتاه، نیاز به سرمایه گذاری اولیه و سرمایه در گردش پایین تر از سایر صنایع، انحصاری بودن بازار شرکت های pspو عدم دادن مجوزهای جدید، افزایش نرخ کارمزد تراکنش ها و از همه مهتر قرار داشتن در اوایل چرخه طول حیات اقتصادی، چشم انداز و پتانسیل های بسیارمناسبی برای رشد و توسعه دارد و شرکت های فعال این صنعت در بازار سرمایه جز گروه های پیشرو و پربازده بازار احتمالا تا انتهای سال و حتی سال آینده خواهد بود.

وی با بیان اینکه امروزه صنعت داروسازی به عنوان یکی از عظیم ترین صنایع جهان مطرح است، گفت: صنعت داروسازی پس از حوزه نفت و پتروشیمی و بالاتر از صنایعی همچون موادغذایی، مخابرات، انرژی و جز سود آورترین صنایع در میان حوزه های مختلف در سطح جهان شناخته شده است و از جمله گروه های دانش بنیاد با بستر مناسب و کافی برای صادرات محصولات(حدود 97 درصد محصولات در داخل کشورمصرف و تنها دو تا سه درصد محصولات به خارج کشور صادر می شون)، کشور محسوب می گردد. صنعت داروسازی کشور چند سالی است درپی عدم رشد متناسب نرخ محصولات با افزایش هزینه های تولید عمدتا به دلیل قیمت گذاری دولتی ( سازمان بهداشت و دارو) با استفاده از روش های قدیمی و منسوخ شده، وجود رکود فراگیرکل کشور و در نتیجه کمبود نقدینگی و عدم وصول مطالبات با مشکلاتی مواجه است. 

به گفته پورتدین،  صنعت داروسازی کشور علی رغم داشتن بستری مناسب، در نیمه اول امسال کم اقبال ظاهر شده که پیش بینی می شود با نزدیک شدن به انتهای سال، شاهد افزایش تقاضا و رشد سهام شرکت های دارو سازی باشیم.

وی افزود: طبق اعلام مرکز آمار ایران طی سال‌های 1390 تا 1396 واحدهای مسکونی خالی، با رشد ۵۸ درصدی از ۱٫۶۶ میلیون واحد به حدود 2 میلیون و 578 هزار واحد افزایش یافته، که همچنان از رکود بازار مسکن حکایت دارد. کاهش چشمگیر قدرت خرید خریداران، رشد غیر مقول و جهش قیمت ها طی برخی سال های گذشته و از همه مهمترهزینه های مالی بالای انبوده سازان با توجه به زمان ساخت پروژها (هزینه حدودی 40 درصدی) و عدم وجود طرح جامع مسکن از سوی دولتمرادان (علیرغم تلاش آنها)، از ادامه دلایل رکود و افزایش وجود خانه های خالی است که موجب بلوکه شدن بخش عظیمی از سرمایه های محرک کشور شده است.

این کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: در صورت خروج سرمایه های مورد اشاره از بخش مسکن، موتور حرکت سایر بخش‌های اقتصادی و بازارهای موازی روشن خواهد شد. پیش بینی می شود در نیمه دوم سال و با کاهش موثر نرخ بهره بانکها، بهبود شرایط اقتصادی درپی رفع تحریم‌ها و در اختیار گذاشتن تسهیلات مناسب و ارزان قیمت، با تحرکاتی در کل اقتصاد مواجه گردیم که بهبود معاملات فیزیکی املاک در بخش خانه های کوچک در نیمه اول سال، مهر تایید آن است.

این تحلیلگر بازار سرمایه در پاسخ به ابلاغ دستور العمل اصلاحی سازمان بورس در نحوه توقف و بازگشایی نمادها، افزود: طی سال ها گذشته، قوانین بازار به دلیل به روز نشدن و پیروی بازار سرمایه از دستور العمل های قدیمی با مشکلات عدیده مواجه شده که ادامه توقف های طولانی مدت، ضررهای گاها غیر قابل جبرانی را به سهامداران و فعالین بازار تحمیل کرده است. اکنون با همت  کارشناسان سازمان بورس و اوراق بهادار و با مشورت و لحاظ نمودن نظرات تحلیل گران، فعالین اصلی حقیقی و حقوقی بازار سرمایه، شاهد تصویب و ابلاغ دستورالعمل اصلاحی نحوه توقف و بازگشایی نماد ها با تایید وزیر اقتصاد هستیم  که خبر بسیار مهم، مسرت بخش و امید وار کننده ای است و می تواند به افزایش نظارت ها، افزایش شفافیت شرکت و مهمترین از آن افزایش نقد شوندگی بازار (مهمترین فاکتور بازار سرمایه) منجر شود که در کل پویایی بازار را در بر خواهد داشت. در انتها پس از تشکراز مدیران سازمان بورس، امیدواریم با اجرای کامل دستورالعمل مهم مورد اشاره روزهای خوب بازار سرمایه را در نیمه دوم سال نظاره گر باشیم.

پورتدین در پاسخ به پیش بینی شرایط بازار در نیمه دوم سال و بخصوص سال آینده، خاطر نشان کرد: انتظار می رود در نیمه دوم سال و بخصوص درروزهای آینده فعالین بازارجهت گیری مثبت تری نسبت به شرکت هایی که گزارشات دوره ای مناسبی را منتشر کرده اند، داشته باشند و این شرکت ها با آهنگی آرام، رشد صعودی میان مدت و منطقی را تجربه کنند.

وی افزود: از جمله نمونه های بارز شرکت های مذکور فخوز، فملی، فولاد، کگل، کروی، ومعادن، ذوب، سرچشمه، وبانک، وخارزم، وسپه، وصندوق و وغدیر برخی پتروشیمی ها همانند متانول سازهای زاگرس و شخارک و اوره سازهای شیراز و شپدیس، برخی شرکت ها رویی که رشد کمتری نسبت به هم گروهی ها دشته اند همانند نمادهای کروی و فاسمین، برخی نمادهای گروه آی تی همانند آپ، پرداخت، مداران، های وب، رکیش و سیستم، برخی داروسازها همانند درازک، والبر، دکوثر، دسبحان، دبالک، دپارس، دسانکو، کی بی سی و پخش و ازه همه گروه های نام برده، پرپتانسل تر به اکثر نمادهای گروه پالایشگاهی و بخصوص نمادهای شبریز، شتران و شپنا هستند.

این کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: در صورت ادامه افزایش فروش نفت، تک نرخی شدن ارز، توسعه صنعت نفت و گازو پتروشیمی و افتتاح طرح های توسعه نیمه کاره، توسعه بخش صنعت ساخت‌وساز به صورت هدف دار و توسعه بخش خدمات با توجه به نیازهای جامعه، کاهش نرخ سود بانکی و عزم دولت برای سروسامان دادن به بازار سرمایه به عنوان محل اصلی تامین مالی بنگاه‌ها (به جای واسطه گری بانک‌ها)، کاهش هزینه‌های مبادلات ارزی با توجه به گشایش‌های اقتصادی و دسترسی به منابع بین‌المللی، رونق اقتصادی کشور رقم می خورد و ویترین اقتصادی کشور (بازار سرمایه) قطعا در سال آینده رشد خواهد کرد.

این تحلیل گر بازار سرمایه در پایان مطالب با اشاره به این بیت که رهرو آن نیست که گهی تند و گهی خسته رود، رهرو آن است که آهسته و پیوسته رود به سهامداران تازه وارد توصیه کرد: این بیت شعر مصداق روشن افراد شناخته شده ایست که با صبر و تحمل در بازار سرمایه به ثروت های عظیم و موفقیت های قابل توجه ای دست پیدا کرده اند. برای موفقیت در بازارسرمایه ایران نیز، با سرمایه گذاری میان مدت و بلند مدت در شرکت های پر پتانسیل و کم ریسک می توان به موفقیت دست پیدا کرد.

کدخبر:10130 تاریخ:96/0715 منبع: سنا