امروز : جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳

 


شماره 261


» بیشتر

کاهش قوانین سختگیرانه در هند برای خرید و فروش طلا موجب افزایش تقاضای طلا و جواهرات در بازار این کشور طی سه‌ماهه گذشته شده است؛ آغاز فصل جشن‌های سراسری و ازدواج در هند می‌تواند موجب افزایش چشمگیر تقاضای فیزیکی طلا شود (گلدسیک)

به گزارش سایت طلا به نقل از پایگاه اینترنتی گلدسیک، تحلیلگران اقتصادی به بررسی نقاط قوت، ضعف؛ فرصت ها و تهدیدها در بازار جهانی طلا پرداخته اند.

بر اساس این گزارش نقاط قوت بازار طلا عبارتند از :

کاهش قوانین سختگیرانه در هند برای خرید و فروش طلا موجب افزایش تقاضای طلا و جواهرات در بازار این کشور طی سه ماه گذشته شده است. آغاز فصل جشن های سراسری و ازدواج در هند می تواند موجب افزایش چشمگیر تقاضای فیزیکی طلا شود.

در ماه سپتامبر صادرات طلای سوییس با دو برابر افزایش نسبت به ماه قبل از آن به بیش از 148 تن رسیده است. در ماه اوت صادرات طلای این کشور تنها 72 تن بوده است. صادرات سوییس به چین در این مدت 21 درصد و به هنگ کنگ 92 درصد افزایش داشته است.

نقاظ ضعف:

ماه سپتامبر یازدهمین ماه متوالی بوده که میزان ذخایر رسمی طلای چین با افزایش روبرو نشده است. این در شرایطی است که چین در 16 ماه گذشته به طور متوالی وضعیت ذخایر طلای خود را اعلام کرده است. این یک عامل منفی و نقطه ضعف بزرگ برای بازار طلا به شمار می رود.

ادامه روند صعودی ارزش دلار آمریکا می تواند مانع بزرگی برای روند صعودی قیمت جهانی طلا به شمار رود.

فرصت ها:

نوسانات شاخص سهام در بازارهای مالی می تواند به نفع قیمت طلا تمام شود. واحد اطلاعات اقتصادی بلومبرگ اعلام کرده است که احتمال افزایش نوسان شاخص سهام در بازارهای مالی بین المللی وجود دارد و این مساله می تواند در نهایت موجب افزایش قیمت و تقاضای طلا شود.

نظرسنجی انجام شده از سوی بورس طلای لندن نیز نشان می دهد که قیمت طلا سال آینده به طور میانگین به 1369 دلار خواهد رسید.

به نظر می رسد تشدید تنش های سیاسی در عرصه بین المللی می تواند عامل مهمی برای رشد تقاضا و قیمت جهانی طلا در ماه های آینده باشد.

تهدیدات:

کاهش مبادلات طلا در بورس لندن یک تهدید و چالش بزرگ به شمار می رود. مبادلات طلا در بازار لندن در ماه اوت و سپتامبر با افت 12 درصدی روبرو شده و این در حالی است که مبادلات در بازار نیویورک با رشد 25 درصدی همراه بوده است.

در صورت بهبودی اوضاع اقتصادی در کشورهای توسعه یافته به خصوص آمریکا و منطقه یورو، تقاضا برای طلا با کاهش روبرو خواهد شد.

کد خبر: 97206 تاریخ: 96/08/03 منبع: طلا